HANSESTADT DANZIG, statek pasażerski

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
„Hansestadt Danzig” na morzu
„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie
„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku
„Hansestadt Danzig” na znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska, z serii wypuszczonej w 1938



„HANSESTADT DANZIG”, statek pasażerski, zbudowany w 1926 roku w szczecińskiej stoczni Oderwerke, pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy.

Obsługiwał, z podobnymi jednostkami „Preussen” (rok budowy 1927) i „Tannenberg” (rok budowy 1936), regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, niekiedy z przedłużeniem do Helsinek, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939 roku, przebudowany na pomocniczy stawiacz min, mogący zabierać od 360 do 460 min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm.

9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo do Świnoujścia, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął krótko przed godziną 19 na południowy wschód od wyspy Öland, na wysokości osiedla Gräsgard. W 1952 roku, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. WDAN

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania