PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY
< Poprzednie | Następne > |
PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY, nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Obecnie teren ten znajduje się w dzielnicy administracyjnej Wyspa Sobieszewska.
Został otwarty w 1905, pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, która należała do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, gdzie znajdował się przystanek kolejowy Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących drugą wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia. Położony był obok dzisiejszej ulicy Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy Świbno – Mikoszewo. Na linii, przy której był położony, na południe od niego, znajdował się przystanek Świbno.
W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974 bądź 1975.
Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem: Gniew w nawiasie), a w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę.