PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE
< Poprzednie | Następne > |
PRZYSTANEK OSOBOWY Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) GDAŃSK ŚRÓDMIEŚCIE na obecnej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście–Rumia, zlokalizowany na jej -1,013 kilometrze (kilometraż poniżej zera związany jest z rozbudową linii z Gdańska Głównego do Gdańska Śródmieścia). Nazwą nawiązuje do dzielnicy Gdańska Śródmieście, w której się znajduje, położony w sąsiedztwie ulicy Nowe Podwale Grodzkie, przystanków tramwajowych: Śródmieście SKM, Węzeł Groddecka i Okopowa, przystanku autobusowego Śródmieście SKM oraz centrum handlowego Forum Gdańsk.
Pierwsze plany jego budowy pojawiły się w latach 60. XX wieku, po zamknięciu pobliskiego kolejowego przystanku osobowego – Gdańsk Biskupia Górka. Zakładały one budowę przystanku Śródmieście na linii kolejowej nr 9, która obecnie przebiega obok niego. W późniejszych latach, w trakcie kolejnych prac nad układem torowym i drogowym, pozostawiano miejsce na jego budowę. Prace budowlane rozpoczęto w 2013, wykonawcą było konsorcjum firm Dekpol i Rajbud, koszt inwestycja wyniósł około 80 milionów złotych. Równoległe prowadzono prace związane z przedłużeniem linii kolejowej nr 250 ze stacji Gdańsk Główny, przebudową tej stacji oraz modernizacją odcinka przebiegającej obok linii numer 9. Mimo podjętych w 2013 starań Stowarzyszenia WAGA (organizacji działającej między innymi na rzecz lokalnej społeczności Biskupiej Gorki), by przystanek otrzymał nazwę Gdańsk Biskupia Górka, PKP Szybka Kolej Miejska zadecydowała o przyjęciu nazwy Gdańsk Śródmieście.
Przystanek oddano do użytku 1 IV 2015. Składa się z jednego dwukrawędziowego, zadaszonego peronu z dostępem przez dwa przejścia podziemne: z przystankami tramwajowymi i autobusowymi oraz przejściem pod ul. Okopową. Na przystanku rozpoczynają i kończą bieg pociągi SKM. Zamiast tradycyjnej kasy biletowej funkcjonują automaty biletowe. Tory obok peronu zaopatrzone są w świetlne semafory obsługiwane ze stacji Gdańsk Główny. Od strony stacji Gdańsk Południowy, do której brak połączenia, znajdują się dwa zeletryfikowane tory odstawcze, zakończone kozłami oporowymi. Po oddaniu do użytku krytykowano przyjęte rozwiązanie niepozwalające pociągom kursującym do i z kierunku Pruszcza Gdańskiego na zatrzymywanie się na tym przystanku.