BOGUSŁAWSKI TOMASZ, rektor Akademii Sztuk Pięknych

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Plik:Plakat teatralny Tomasza Bogusławskiego 1982.JPG
Plakat teatralny Tomasza Bogusławskiego, 1982
BOGUSŁAWSKI TOMASZ (ur. 12 II 1958 Gdańsk), grafik, pedagog. Studiował w gd. PWSSP (q ASP) w pracowni Marka Fredenrei- cha, dyplom w dziedzinie grafiki uzyskał 1982 w pracowni Witolda Janowskiego. W 1985/86 prowadził pracownię projektowania graficznego na Wydz. Malarstwa i Grafiki, 1987–2003 pracownię podstaw projektowania graficznego, 1989–91 równolegle pracownie projektowania literniczego i typografii. Od 2004 prowadzi pracownię podstaw grafiki projektowej i struktur wizualnych, pocz. w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydz. Malarstwa i Grafiki, od 2007 w Katedrze Grafiki Projektowej na Wydz. Grafiki. W 1990–93 prodziekan, 1999–2002 dziekan Wydz. Malarstwa, 2002–08 rektor ASP. Autor projektów plakatów, zwł. wystaw i spektakli teatr., okładek książek, edycji filatelistycznych (np. serie na igrzyska w Atlancie 1996, millenium Gd. 1997, 20-lecie NSZZ „Solidarność”), graficznych znaków identyfikacyjnych oraz zespołów prac graficznych (np. logo, plakaty i projekty typograficzne dla Teatru Miejskiego w Gdyni, do serii dzieł Hemingwaya wydawnictwa Muza SA i in.). W plakatach i okładkach książek wykorzystuje fotograficzne obrazy przedmiotów, często – w nawiązaniu do repertuaru dada, popartu i nowego realizmu – rekwizytów pospolitych, codziennego użytku: kuchennych (Ubu król, Odejście głodomora), biurowych (Proces, 1993; plakat wystawy autorskiej; Obciach; Akt personalny – okładka książki), gospodarczych (Szewcy, Bracia K., Noc Walpurgii) czy rozrywkowych (Mąż i żona, 2003). Oszczędność i uporządkowanie nierzadko osiowych i symetrycznych układów podkreślają surrealistyczną paradoksalność związków przedmiotów oraz połączeń z elementami plast. – barwną plamą, światłocieniem, subtelną, wyrafinowaną linią (Nie igra się z miłością, 2004) lub prymitywizującą kreską (Wariat i zakonnica, 2003). Liternictwo informacyjnego napisu i nierzadko odautorskiego komentarza pełni funkcję zarazem semantyczną i ikoniczną. Ekspresję i metaforyczny sens ewokuje kulturowe, znaczeniowe nacechowanie takich materii jak skóra, mięso, papier, drewno, tkaniny, kamień, gatunki roślin (laur, róża), owoce itp. Przeniesienie symboliki na wykonane z nich formy lub dekonstrukcje odwraca i problematyzuje archetypy i mitologie. Znaki graficzne cechuje konstruktywistyczna ekonomia, geometryzacja i symetria, a warstwa skojarzeniowa nadaje im walor ideogramów. EKA
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania