LASTADIA
Z Encyklopedia Gdańska
< Poprzednie | Następne > |
W 1544–45 na zamówienie króla Anglii Henryka VIII wybudowano tu karawele „Struse of Dawske” i „Morian von Danzig”, 1575 niewielki, 98-łasztowy statek „Samson von Danzig”, 1582 duży statek dla kupca weneckiego Candiote Giorgia Sicutiego. Wilkierz z 1597 poszerzył uprawnienia L. o remonty statków, wykonywane dotychczas na Brabanku. Od końca XVI i w 1. poł. XVII w. na L. malała produkcja, w związku z konkurencją stoczni hol., spadkiem zainteresowania gd. kupców własną flotą i zbyt małą głębokością Motławy w tym miejscu. Produkcję ograniczono do budowy mniejszych statków i stateczków wiślanych. Niewielkie ożywienie nastąpiło w związku z wojnami pol.-szw. i zamówieniami złożonymi przez króla pol. Zygmunta III Wazę: 1605–06 wybudowano 5 statków, 1610 okręt wojenny „Św. Eryk”, 1613 kilka mniejszych statków. W 1640 zbudowano tylko 1 duży i 1 mały statek oraz łódź. W 1646 ukończono budowę dużego statku „S. Paul”. Władze Gd., dążąc do ożywienia produkcji, od 1665 sprowadzały wykwalifikowanych pracowników z Holandii, powiększyły stocznię w kierunku płd.-zach. (o obszar placu drzewnego), 1668–71 zbudowano tu 7 statków dla hol. Kompanii Wschodnioindyjskiej. Nie uchroniło to jednak stoczni przed spadkiem produkcji. W wilkierzu z 1761 dopuszczono jako miejsca budowy statków także Brabank i Kępę, 1763 cieśle okrętowi zrezygnowali z dzierżawy dawnego placu drzewnego, podkreślając, że wcześniejsze miejsca służące do budowy statków i tak stoją puste. W końcu XVIII w. zbudowano pierwszą trwałą pochylnię (wcześniejsze, doraźne, rozbierano po ukończeniu budowy jednostki). 1 XI 1814 L. spłonęła po ostrzale artyleryjskim przez wojska prus. Odbudowana, 1825 wyprodukowała 6 statków. W 1855–74 na części dawnych terenów stoczn. (Lastadia 35) funkcjonowała stocznia Friedricha Heyna, budująca statki o ładowności nawet ponad 1000 t (650 łasztów), 8 VII 1857 stocznia spłonęła w pożarze części Starego Przedmieścia, odbudowana 1858, w 1864 wybudowała 7 żaglowych statków handl. Kres działalności przyniosły zmiany w technice i budowie statków żelaznych o głębszym zanurzeniu. Tereny postoczniowe zajęły fabryki, z najbardziej nowoczesną w Gd. fabryką wyrobów tytoniowych Jacoba Borga (1893–1929) w specjalnie wybudowanym budynku pod nr. 35. Przy ul. Lastadia 35d 1931–42 mieścił się zakład Państwowej Wytwórni Wyrobów Bursztynowych z Królewca, po 1945 w tym miejscu funkcjonowała (do końca 2002) Gd. Fabryka Farb Drukarskich. W 2004 przeprowadzono na jej byłym obszarze badania archeol., poprzedzające nową zabudowę mieszkalną, tzw. Nową Lastadię, powstałą w 2005–06 (5 kondygnacji, 190 mieszkań, 7 lokali usługowych na parterze).