TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI (TPS, Kunstverein zu Danzig). Rozpoczęło działalność 27 XI 1835 roku, pierwszy statut opracowali jego inicjatorzy: malarz q Johann Carl Schultz, dyrektor q Gimnazjum Miejskiego q Friedrich Wilhelm Engelhardt i kolekcjoner dzieł sztuki q John Simpson, który został pierwszym prezesem. Celem TPS miało być organizowanie wystaw artystycznych, stworzenie q Muzeum Miejskiego mającego charakter publicznej galerii sztuki oraz wspieranie twórczości gdańskich artystów. Statut, zatwierdzany przez władze administracyjne rejencji gdańskiej, był następnie nowelizowany w latach 1853, 1898, 1900, 1900 i 1912. Władze TPS wybierano na walnym zebraniu wszystkich członków. Na czele kilkunastoosobowego zarządu stał prezes, mający do pomocy zastępcę, sekretarza i skarbnika. Brak źródeł nie pozwala na odtworzenie chronologii kadencji poszczególnych prezesów TPS. Tę funkcję od roku 1835 do 1945 pełnili m.in.: John Simpson, doktor Friedrich Engelhardt, q Louis Sy, q Johann Sprott Stoddart, q Wilhelm August Stryowski, q Oskar Bischoff, Ernst Göritz, doktor Friedrich Boie, Kurt Siebenfreund, q Willy Drost. Towarzystwo nie miało własnej siedziby, lokalizacja biura związana była na ogół z osobą prezesa. W roku 1846 liczyło 367 członków w Gdańsku oraz 42 członków zamiejscowych. Wśród nich znajdowali się ludzie kultury, urzędnicy, nauczyciele, kupcy, lekarze, zawodowi wojskowi, duchowni, rzemieślnicy, podobny przekrój zawodowy dominował też w latach następnych. Liczba członków w poszczególnych okresach oceniana jest na około 300–400 osób. Byli oni zobowiązani do płacenia składek (według statutu z 1835 roku – 2 talary rocznie od osoby), w zamian mieli prawo do bezpłatnego wstępu (na podstawie zaproszeń) na wernisaż organizowanych przez TPS wystaw. Wielu członków nabywało prezentowane na wystawach dzieła sztuki współczesnej, tworząc prywatne kolekcje (potwierdza to katalog gdański q wystawy dzieł sztuki ze zbiorów prywatnych z 1855 roku).

W końcu XIX wieku TPS przeżywało kryzys związany ze wzrostem kosztów organizowanych wystaw. Wpływy ze składek członkowskich i biletów wstępu (początkowo 5 srebrnych groszy; po 1876 – 50 fenigów od osoby, dzieci do lat 10 – wstęp wolny) i sprzedaży katalogów wystaw nie rekompensowały wzrastających kosztów administracyjnych, związanych m.in. z wysyłką prac zwracanych autorom po wystawie. Najwybitniejsi niemieccy twórcy końca XIX wieku rezygnowali często z udziału w gdańskich wystawach, co obniżało ich atrakcyjność; zmniejszała się liczba członków i wpływy z marż z tytułu sprzedaży wystawianych dzieł malarskich i graficznych. Dla ratowania budżetu 26 IX 1916 roku wystawiono na aukcji w Berlinie 13 obrazów ze zbiorów TPS, w tym pejzaże Domenica Quaglio Młodszego (1787–1837) i Lorenza Quaglio (1793–1869), Odaliskę malarki z Wenecji Natale Schiavone (1777–1858). Wystawiano je w Gdańsku w latach 1836–1842.

Po otrzymaniu nowego statutu roku 1900 TPS używało nazwy Kunstverein zu Danzig e.V. W roku 1913 decyzją walnego zgromadzenia połączyło się ono z Verein für Kunst und Kunstgewerbe zu Danzig (Towarzystwo Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), powstałego w 1905 na bazie działającego od roku 1893 Verein Danziger Künstler in der Peinkammer (Związek Gdańskich Artystów z Katowni), tworząc działającą do roku 1945 organizację kulturalną Verein für Kunst und Kunstgewerbe e.V. zu Danzig (Towarzystwo Przyjaciół Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), popularnie nadal zwaną Kunstverein.

Od drugiej połowy XIX wieku Towarzystwo było członkiem Verband Deutscher Kunstvereine (Federacja Niemieckich Towarzystw Przyjaciół Sztuki). Federacja m.in. koordynowała działalność wystawienniczą poszczególnych organizacji terenowych, wyznaczała stałe terminy dla wystaw o zasięgu ogólnoniemieckim, ułatwiając twórcom uczestnictwo w imprezach organizowanych w poszczególnych miastach.

Zgodnie ze statutem, jednym z zadań Towarzystwa było organizowanie wystaw sztuki współczesnej z udziałem gdańskich twórców. Pierwsza wystawa odbyła się już w maju 1836 roku; wtedy przeniesiono do Gdańska dzieła z zakończonej w kwietniu wystawy w Królewcu. Następne wystawy Towarzystwo organizowało samodzielnie, choć po roku 1840 przenoszone one były do Królewca. Z okazji wszystkich wystaw wydawano katalog sprzedawany w dość przystępnej cenie, po 5 srebrnych groszy, a po roku 1876 po 59 fenigów. W latach 1836–1839 wystawy współczesnych twórców organizowano corocznie, a w okresie 1840–1892 co 2 lata, w grudniu. W roku 1892 Federacja zmieniła terminarz wystaw, wyznaczając dla Gdańska czas od połowy lutego do końca marca. Pierwsza wystawa w tym wiosennym terminie odbyła się w roku 1895. Zwieńczeniem działalności Towarzystwa stała się jubileuszowa, 40. wystawa, zorganizowana w roku 1911.

Miejscem wystaw do roku 1868 były głównie sale w należącej do miasta q Bramie Zielonej, następnie q Muzeum Miejskie. Reorganizacja i okres I wojny światowej zmieniły charakter wystaw na kameralne ekspozycje autorskie, tematyczne, organizowane nadal we współpracy z Muzeum Miejskim i w pomieszczeniach Zespołu Przedbramia (Wieża Więzienna i q Katownia). Rozwinięta została działalność popularyzatorska poprzez odczyty.

Główną część wszystkich wystaw stanowiły obrazy olejne i akwarele, uzupełniane grafiką, rysunkiem, w mniejszym stopniu rzeźbą, a w niektórych latach także wyrobami rzemiosła artystycznego (złotnictwo, bursztynnictwo, brązy). Wystawcami byli, oprócz miejscowych nielicznych twórców zawodowych i amatorów, także gdańszczanie studiujący lub mieszkający w innych miastach; głównie zaś wystawiali swoje prace artyści niemieccy z miast, gdzie funkcjonowały wyższe uczelnie artystyczne: Berlina, Drezna, Monachium, Düsseldorfu, Królewca.

Drugim podstawowym celem Towarzystwa było dążenie do stworzenia w Gdańsku Muzeum Miejskiego, prezentującego dawną i współczesną sztukę. Władze miejskie utworzyły je w 1870 roku w dawnym klasztorze franciszkańskim przy Fleischergasse 25/26 (ul. Rzeźnicka). Z myślą o nim od 1836 roku TPS gromadziło dzieła sztuki, dokonując zakupów na organizowanych przez siebie wystawach. Do czasu powstania muzeum część zbiorów eksponowano w pomieszczeniach q Ratusza Głównego Miasta, a w roku 1872 przekazano w stały depozyt nowemu muzeum i tam prezentowano zwiedzającym. MrGl

Wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Gdańsku
Numer Termin Miejsce Obrazy Autorzy
obrazów
Akwarele, grafiki,
rysunki
Inne Twórcy
z Gdańska
1 2 V – VI 1836 Zielona Brama 285 6
2 6 III – 2 IV 1837 Zielona Brama 644 ogółem 9
3* 3 VIII – 3 IX 1838 Zielona Brama 176 + 32 dawnych 99 + 14 dawnych 13 11
4 2 VIII – 8 IX 1839 Zielona Brama 700 9
5 29 XII 1840 – 24 I 1841 Zielona Brama
6 31 XII 1842 – 28 I 1843 Gimnazjum Miejskie
7* 25 XII 1844 – I 1845 Gimnazjum Miejskie 310 205 41 19 8
8* 13 XII 1846 – I 1847 Zielona Brama 310 200 21 23 10
9* 7 XII 1848 – I 1849 Zielona Brama 353 197 24 8 13
10* 4 XII 1850 – 20 I 1851 Zielona Brama 520 272 40 20 17
11* 12 XII 1852 – 20 I 1853 Zielona Brama 478 230 24 9 19
12* 17 XII 1854 – 20 I 1855 Zielona Brama 429 272 33 10 13
13 21 XII 1856 – 20 I 1857 Zielona Brama 464 ogółem
14 17 XII 1858 – I 1859 Zielona Brama 437 270 7 2 6
15 21 XII 1860 – I 1861 Zielona Brama 465 ogółem
16 21 XII 1862 – 25 I 1863 Zielona Brama
17 18 XII 1864 – 25 I 1865 Zielona Brama
18 16 XII 1866 – 27 I 1867 Zielona Brama
19 13 XII 1868 – 24 I 1869 Zielona Brama 458 7
20 18 XII 1870 – 29 I 1871 Zielona Brama
21 22 XII 1872 – 31 I 1873 Muzeum Miejskie
22 13 XII 1874 – 31 I 1875 Muzeum Miejskie
23 17 XII 1876 – 31 I 1877 Muzeum Miejskie
24 8 XII 1878 – 26 I 1879 Muzeum Miejskie
25 5 XII 1880 – 30 I 1881 Muzeum Miejskie ok. 430
26 10 XII 1882 – 22 I 1883 Muzeum Miejskie ok. 425
27 14 XII 1884 – 25 I 1885 Muzeum Miejskie ok. 400
28* 12 XII 1886 – 23 I 1887 Muzeum Miejskie 432 251 9 11
29 16 XII 1888 – 17 II 1889 Muzeum Miejskie 538
30 XII 1890 – I 1891 Muzeum Miejskie 435
31 XII 1892 – I 1893 Muzeum Miejskie 400
32 6 III – 16 IV 1895 Muzeum Miejskie ok. 380
33* 14 III – 20 IV 1897 Muzeum Miejskie 464 193 11
34 12 III – 20 IV 1899 Muzeum Miejskie 346 11
35* 3 III – 14 IV 1901 Muzeum Miejskie 421 196 65 356 9
36 5 III – IV 1903 Muzeum Miejskie
37* 5 III – 16 IV 1905 Muzeum Miejskie 594 234 102 13
38* 30 III – 20 V 1907 Muzeum Miejskie 287 125 171 32 17
39* 4 IV – 16 V 1909 Muzeum Miejskie 508 189 202 17
40* 5 III – 17 IV 1911 Muzeum Miejskie 558 195 68 30 20
*Zachował się katalog wystawy.
MrGl
Gdańszczanie uczestniczący w wystawach
Towarzystwa Przyjaciół Sztuki
Rok Nazwiska gdańskich artystów plastyków
1836 q Julius Gottheil,
q Michael Carl Gregorovius,
q Friedrich Eduard Meyerheim,
Lobegott Randt,
q Robert Reinick,
q Johann Carl Schultz
1837 Friedrich Dettloff,
Friederike Gade,
Julius Gotthilf,
Franz Gregorovius,
Michal Gregorovius,
Theobald Gregorovius,
q Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
q Wilhelm Alexander Meyerheim,
Eduard Adolf Stövesandt
1838 Friedrich Dettloff,
Theobald Gregorovius,
q Eduard August Hildebrandt,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Heinrich Lövenstein,
Friedrich Eduard Meyerheim,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Oertel,
J. Schönrock,
Johann Carl Schultz,
Adolf Stövesandt
1839 Friedrich Dettloff,
Theobald Gregorovius,
Eduard August Hildebrandt,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Heinrich Lövenstein,
Friedrich Eduard Meyerheim,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Johann Carl Schultz,
Adolf Stövesandt
1840 Friedrich Dettloff,
Theobald Gregorovius,
Eduard August Hildebrandt,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Heinrich Lövenstein,
Friedrich Eduard Meyerheim,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Johann Carl Schultz,
Adolf Stövesandt
1844 Michael Carl Gregorovius,
q Georg Ferdinand Gregorovius,
q Ernst Friedrich Hildebrandt,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Marie Konopatzki,
Eduard Krüger,
Ludwig Pietsch,
q Louis Friedrich Rudolf Sy
1846 q Wilhelm Eduard Gregorovius,
Eduard August Hildebrandt,
Ernst Friedrich Hildebrandt,
q Friedrich Wilhelm Huhn,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
q Carl Gustav Panzer,
Johann Carl Schultz,
Louis Friedrich Rudolf Sy,
q Adolf Eugen Troschel,
q Julius Zielke
1848 Hermann Bolt,
q Otto Friedrich Diller,
Julius Gottheil,
Alexander von Gralath (inżynier),
Eduard August Hildebrandt,
Ernst Friedrich Hildebrandt,
Friedrich Wilhelm Huhn,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Otto Rahn,
q Franz Wilhelm Steffens,
Adolf Eugen Troschel,
Julius Zielke
1850 Hermann Both,
Dommer,
Friedrich Dettloff,
Julius Gottheil,
q Julius Gotthard Beniamin Greth,
Ernst Friedrich Hildebrandt,
Eduard August Hildebrandt,
Friedrich Wilhelm Huhn,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Friedrich Eduard Meyerheim,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Mielke,
Therese Nagel,
Johann Carl Schultz,
Franz Wilhelm Steffens,
Wiens,
Julius Zielke
1852 Hermann Both,
q Otto Hermann Dahms,
q Johann Christian Richard Fischer,
Julius Gotthard Beniamin Greth,
H. Heine,
Eduard August Hildebrandt,
Ernst Friedrich Hildebrandt,
Friedrich Wilhelm Huhn,
Carl Rudolf Jonas,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Maria Pickering,
Franz Wilhelm Steffens,
q Wilhelm August Stryowski,
Louis Friedrich Rudolf Sy,
Adolf Eugen Troschel,
Julius Zielke
1854 Hermann Both,
Otto Friedrich Diller,
q Rudolf Freitag,
Eduard August Hildebrandt,
Julius Gotthard Beniamin Greth,
Friedrich Wilhelm Huhn,
Carl Rudolf Jonas,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
J. Schönrock,
Johann Carl Schultz,
Franz Wilhelm Steffens,
Wilhelm August Stryowski,
Ludwig Sy
1858 Johann Christian Richard Fischer,
Eduard August Hildebrandt,
Hermann Robert Meyerheim,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Eduard Schultze,
Wilhelm August Stryowski
1868 Eduard August Hildebrandt,
Ernst Friedrich Hildebrandt,
Albert Wilhelm Adam Juchanowitz,
Wilhelm Alexander Meyerheim,
Johann Carl Schultz,
Adolf Stövesandt,
Wlhelm August Stryowski
1886 B. von Kczewska,
Emma Kützer,
Robert Meyerheim,
Anna von Parpart,
Emma Salzmann-Nippold,
Paul Siebert,
Wilhelm August Stryowski,
Bernahard Sturmhöfer,
Martha Stützer,
Margaretha Wachsen,
Walli Walenis
1897 Anna Bechmann,
Alexander Birt,
G. Goullon,
M.von der Gröben,
Theodor Lindemann,
Martha Mertins,
Adolf Männchem,
Anna von Parpart,
Wilhelm August Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer,
R. Zimdras
1899 Reinhold Bahl,
Anna Bechmann-Studi,
Artur Bendrat,
Adolf Männchem,
Anna von Parpart,
H. Schwanke,
Wilhelm August Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer,
Johannes Wenzel,
Gabriela Wöpke
1901 Reinhold Bahl,
Anna Bechmann-Studi,
Camilla Lampe,
Adolf Männchem,
Oscar Meyer-Elbing,
Lisbeth von Morstein,
Anna von Parpart,
Conrad Schmidt,
Paul Siebert,
Wilhelm August Stryowski + złotnictwo Erich Stumpf
1903 Reinhold Bahl,
Anna Bechmann-Studi,
Artur Bendrat,
Martha Ihlefeld,
Anna von Parpart,
Wilhelm August Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer
1905 Anna Bechmann-Studi,
Artur Bendrat,
Else Birnbaum,
A. von Brandis,
Albert Carsten (rys.),
Martha Ihlefeld,
Theodor Kühnen,
G. Pape,
Peter Siebert,
Wilhelm August Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer,
Else Winterfeld,
Magda von Ziegler
1907 Reinhold Bahl,
Artur Bendrat,
Else Birnbaum,
von Brandis,
Editha von Burski,
Max Bucholz,
Gertrud Fast,
Margarethe Gericke,
Martha Ihlefeld,
Anna von Parpart,
Paul Puchmüller,
Pauline Steindorff,
Wilhelm A. Stryowski,
M. Bernhard Sturmhöfer,
Helena Toeplitz,
Konrad Wiederhold,
Magda Ziegler
1909 Anna Bechmann-Studi,
Artur Bendrat,
Elsa Birnbaum,
A. von Brandis,
Editha von Burski,
Gertrud Fast,
Martha Ihlefeld,
Friede von Itzenplitz,
Trude Pape,
Greta Schapiro,
Peter Siebert,
Paulina Steindorff,
Wilhelm August Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer,
Helena Toeplitz,
Theodor Urtnowski,
Martha Ziegler
1911 Reinhold Bahl,
Anna Bechmann-Studi,
Artur Bendrat,
Else Birnbaum,
Editha von Burski,
Martha Ihlefeld,
Emil Krompholz,
Theodor Kühnen,
Carl August Lange,
Trude Pape,
Anni Proschewitz,
W. S. Schlepps,
Traude Schroth,
Wilhelm A. Stryowski,
Bernhard Sturmhöfer,
Helene Toeplitz,
Theodor Urtnowski,
Wilhelm Wischke,
Magda Ziegler,
Rose Zindras
MrGl
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania