SOŁDEK, statek
< Poprzednie | Następne > |
„SOŁDEK”, SS (s/s – Steam Ship – parowiec), prototypowy parowy masowiec typu B-30 zbudowany w ► Stoczni Gdańskiej, oddany do służby 26 X 1949. Pierwszy z serii sześciu rudowęglowców zamówionych w 1946 przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL) w ► Zjednoczeniu Stoczni Polskich (ZSP). Statki te miały przewozić węgiel i rudę żelaza pomiędzy portami skandynawskimi i polskimi. Projekt wstępny opracował zespół pod kierunkiem mgr. inż. ► Henryka Giełdzika, dokumentację warsztatową wykonała na zamówienie ZSP francuska stocznia A. Normand z Hawru. W 1947 w ► Centralnym Zarządzie Przemysłu Okrętowego zespół kierowany przez Henryka Giełdzika adaptował otrzymaną z Francji dokumentację. Równocześnie inżynierowie pod kierownictwem ► Adolfa Polaka zaprojektowali zespół napędowy dla tego statku, pod kierunkiem ► Feliksa Sautera główną maszynę parową.
3 IV 1948 uroczyście położono stępki pod dwa rudowęglowce, pierwszy nit w stępce prototypowego rudowęglowca zakuł ówczesny minister żeglugi Adam Rapacki. Po raz pierwszy (i jak się potem okazało – jedyny) poświęcił pierwsze blachy kadłuba zakonnik, o. Ernest Łasucha z zakonu kapucynów przy ► kościele św. Jakuba. Kierownikiem budowy był mgr inż. ► Jerzy Doerffer, później profesor ► Politechniki Gdańskiej. Wodowanie prototypowego rudowęglowca, któremu nadano imię „Sołdek”, przyjętą od nazwiska przodującego trasera Stoczni Gdańskiej ► Stanisława Sołdka, odbyło się 6 XI 1948. Matką chrzestną była Helena Sołdek, żona Stanisława. Uroczystość wodowania statku Zjednoczenie Stoczni Polskich uczciło specjalnym medalem bitym w srebrze.
W pierwszy rejs próbny wypłynął 24 IX 1949 (dowodził kapitan ż. w. Zbigniew Rybiński), po usunięciu usterek w pierwszy rejs pełnomorski z Gdańska do Szczecina wypłynął 22 X 1949. Oficjalne podniesienie bandery odbyło się w Szczecinie 25 X 1949, w pierwszy rejs z ładunkiem węgla do Gandawy wypłynął 30 X 1949. Do 1951 eksploatowany przez GAL, port macierzysty Gdynia, formalnie stanowił własność przedsiębiorstwa Żegluga Polska SA. W 1951 przekazany do utworzonej (1 I 1951) Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) z siedzibą w Szczecinie. 30 IV 1972 roku, po odbyciu 1000 rejsu, odznaczony Orderem Sztandaru Pracy I Klasy.
Charakterystyka ogólna: długość całkowita 87 m, szerokość na wręgach 12,3 m, zanurzenie 5,35 m, prędkość 11 węzłów (20,4 km/h); nośność 2540 t (DWT). Napęd: czterocylindrowy silnik parowy typu Lenza o dwustopniowym rozprężaniu pary. Moc efektywna 1300 KM (960 kW). 22 XII 1980 powrócił z Danii do Szczecina z 1479 rejsu, 30 grudnia, po opuszczeniu bandery, oferowany przez PŻM jako obiekt muzealny Muzeum Narodowemu w Szczecinie. Wobec odmowy, przejęty 27 IV 1981 przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku (► Narodowe Muzeum Morskie). Po okresie postoju w Stoczni Gdańskiej i remoncie adaptacyjnym do funkcji muzealnych w ► Gdańskiej Stoczni Remontowej, udostępniony do zwiedzania 17 VII 1985. Eksponowany przy nabrzeżu ► Ołowianki jako Oddział Narodowego Muzeum Morskiego; funkcjonuje Towarzystwo Przyjaciół Statku-Muzeum „Sołdek”. Patronat nad zabytkiem sprawuje Stocznia Remontowa SA w Gdańsku.
6 X 1973, w 25-lecie wodowania, Stocznia Gdańska wybiła pamiątkowy, owalny medal według projektu Jerzego Ciesielskiego, przedstawiający na awersie sylwetkę statku z napisem „XXV rocznica wodowania/6 XI 1948 – 6 XI 1973/ s/s „Sołdek”, na rewersie sylwetkę semipojemnikowca m/s „Franciszek Zubrzycki”, jednego ze statków przekazanych do eksploatacji w chwili wybijania medalu, z napisem „Stocznia Gdańska/ im. Lenina”. 17 XI 2003 na statku odsłonięto tablicę pamiątkową z napisem „Remontowa Stocznia Gdańska im. J. Piłsudskiego S.A. sprawująca patronat nad Sołdkiem wykonała remont klasowy w listopadzie 2003 roku”.