DANZIG, holownik morski (1938)
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: Morski_holownik_Danzig.jpg |thumb| Reklama gdańskiej filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft]] | [[File: Morski_holownik_Danzig.jpg |thumb| Reklama gdańskiej filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft]] | ||
[[File: Holownik_Danzig_1938.jpg |thumb| Holownik „Danzig”, 1939]] | [[File: Holownik_Danzig_1938.jpg |thumb| Holownik „Danzig”, 1939]] | ||
− | '''„DANZIG”''', holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stoczni Schichaua]] dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie), z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w [[NOWY PORT | Nowym Porcie]]; w służbie od 1938 także jako statek ratowniczy i lodołamacz.<br/><br/> | + | '''„DANZIG”''', holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stoczni Schichaua]] dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie), z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w [[NOWY PORT | Nowym Porcie]]; w służbie od 1938, także jako statek ratowniczy i lodołamacz.<br/><br/> |
Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942. <br/><br/> | Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942. <br/><br/> | ||
− | W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991. {{author:WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu, przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991. {{author:WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:05, 16 cze 2022
„DANZIG”, holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w Stoczni Schichaua dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie), z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w Nowym Porcie; w służbie od 1938, także jako statek ratowniczy i lodołamacz.
Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942.
W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu, przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991.