LINIA KOLEJOWA NUMER 235

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 4: Linia 4:
 
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/>
 
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/>
 
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/>
Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY POMORSKIEJ KOLEJ METROPOLITALNEJ GDAŃSK FIROGA | Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
+
Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA| Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/>
  
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"

Aktualna wersja na dzień 15:36, 16 maj 2022

Linia kolejowa numer 235

LINIA KOLEJOWA NUMER 235, normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu Matarnia do stacji kolejowej Gdańsk Osowa. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i Osowa. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.

Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej stacji Gdańsk Kokoszki do dawnej stacji Osowa. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej linii kolejowej numer 201, która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową stacją o nazwie Osowa, co również nastąpiło 9 XI 1930.

Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy lotniska w Rębiechowie przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do stacji Gdańsk Kokoszki. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.

Gdy w 2015 oddana do użytku linia kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego Gdańsk Firoga. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów do stacji Gdańsk Osowa. [PP]

Tabela: Posterunki, punkty i przystanki kolejowe na linii numer 235 znajdujące się w obrębie Gdańska

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania