LINIA KOLEJOWA NUMER 235
Linia 4: | Linia 4: | ||
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/> | Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930.<br/><br/> | ||
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/> | Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.<br/><br/> | ||
− | Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY | + | Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK FIROGA| Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" |
Aktualna wersja na dzień 15:36, 16 maj 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 235, normalnotorowa, niezelektryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu ► Matarnia do ► stacji kolejowej Gdańsk Osowa. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometra i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i ► Osowa. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej ► stacji Gdańsk Kokoszki do dawnej ► stacji Osowa. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej ► linii kolejowej numer 201, która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową ► stacją o nazwie Osowa, co również nastąpiło 9 XI 1930.
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy ► lotniska w Rębiechowie przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do ► stacji Gdańsk Kokoszki. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.
Gdy w 2015 oddana do użytku ► linia kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego ► Gdańsk Firoga. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od ► bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów do stacji Gdańsk Osowa.
►Tabela: Posterunki, punkty i przystanki kolejowe na linii numer 235 znajdujące się w obrębie Gdańska