STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 3: Linia 3:
 
'''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA''', węzłowa stacja kolejowa w dzielnicach Gdańsk-[[OLSZYNKA | Olszynka]] i Gdańsk-[[RUDNIKI | Rudnik]]. Zlokalizowana na 10,2 kilometrze [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii kolejowej numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). W obrębie stacji kończy się [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia kolejowa numer 721]] (Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka R1). Otwarta w 1905 jako Sandweg. Po zakończeniu II wojny światowej nazwano ją Piaski Gdańskie, a w 1960 – Gdańsk Piaski. Od 1975 nosi obecną nazwę. <br/><br/>
 
'''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA''', węzłowa stacja kolejowa w dzielnicach Gdańsk-[[OLSZYNKA | Olszynka]] i Gdańsk-[[RUDNIKI | Rudnik]]. Zlokalizowana na 10,2 kilometrze [[LINIA KOLEJOWA NUMER 226 | linii kolejowej numer 226]] (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). W obrębie stacji kończy się [[LINIA KOLEJOWA NUMER 721 | linia kolejowa numer 721]] (Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka R1). Otwarta w 1905 jako Sandweg. Po zakończeniu II wojny światowej nazwano ją Piaski Gdańskie, a w 1960 – Gdańsk Piaski. Od 1975 nosi obecną nazwę. <br/><br/>
  
Z jej zachodniej głowicy wybiegają: w kierunku stacji Pruszcz Gdański – dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 oraz w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]]  – jednotorowa, zeletryfikowana linia numer 721 (odgałęzia się ona w punkcie oznaczonym jako Gdańsk Olszynka R1). Ze wschodniej głowicy wychodzi dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz bocznica do zakładów Lotosu. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony północnej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Tory o numerach 9 i 11 zostały zlikwidowane po 2012. W jej obrębie znajdują się przejazdy kolejowe: od strony stacji Gdańsk Port Północny – w ciągu ul. Zawodzie, a od strony stacji Pruszcz Gdański – w ciągu ulic: Łanowej, Przybrzeżnej i Wschodniej. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Jelinki i Ścieżki (od strony północnej) oraz Niwki i Błońska (od strony południowej). W obrębie stacji znajdują się również mosty kolejowe nad rzeką Motławą oraz naziemne przejście dla pieszych nad torami stacyjnymi w ciągu ul. Modrej.<br/><br/>
+
Z jej zachodniej głowicy wybiegają: w kierunku stacji Pruszcz Gdański – dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 oraz w kierunku [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK POŁUDNIOWY | stacji Gdańsk Południowy]]  – jednotorowa, zeletryfikowana linia numer 721 (odgałęzia się ona w punkcie oznaczonym jako Gdańsk Olszynka R1). Ze wschodniej głowicy wychodzi dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz bocznica do zakładów Lotosu. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony północnej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Tory o numerach 9 i 11 zostały zlikwidowane po 2012. W jej obrębie znajdują się przejazdy kolejowe: od strony stacji Gdańsk Port Północny – w ciągu ul. Zawodzie, a od strony stacji Pruszcz Gdański – w ciągu ulic: Łanowej, Przybrzeżnej i Wschodniej. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Jelinki i Ścieżki (od strony północnej) oraz Niwki i Błońska (od strony południowej). W obrębie stacji znajdują się również [[MOST KOLEJOWY NAD MOTŁAWĄ | most kolejowy nad rzeką Motława]] oraz naziemne przejście dla pieszych nad torami stacyjnymi w ciągu ul. Modrej.<br/><br/>
  
 
Do 1949 pełniła między innymi funkcję stacji przeładunkowej pomiędzy koleją normalnotorową a wąskotorową, na co pozwalała znajdująca się w jej obrębie ładownia. Na stacji funkcjonowało skrzyżowanie torów normalnotorowych oraz wąskotorowych. W 1975 przestało ono istnieć wskutek likwidacji kolei wąskotorowej w tym miejscu. <br/><br/>
 
Do 1949 pełniła między innymi funkcję stacji przeładunkowej pomiędzy koleją normalnotorową a wąskotorową, na co pozwalała znajdująca się w jej obrębie ładownia. Na stacji funkcjonowało skrzyżowanie torów normalnotorowych oraz wąskotorowych. W 1975 przestało ono istnieć wskutek likwidacji kolei wąskotorowej w tym miejscu. <br/><br/>

Wersja z 13:46, 12 maj 2022

STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OLSZYNKA, węzłowa stacja kolejowa w dzielnicach Gdańsk- Olszynka i Gdańsk- Rudnik. Zlokalizowana na 10,2 kilometrze linii kolejowej numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny). W obrębie stacji kończy się linia kolejowa numer 721 (Gdańsk Południowy – Gdańsk Olszynka R1). Otwarta w 1905 jako Sandweg. Po zakończeniu II wojny światowej nazwano ją Piaski Gdańskie, a w 1960 – Gdańsk Piaski. Od 1975 nosi obecną nazwę.

Z jej zachodniej głowicy wybiegają: w kierunku stacji Pruszcz Gdański – dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 oraz w kierunku stacji Gdańsk Południowy – jednotorowa, zeletryfikowana linia numer 721 (odgałęzia się ona w punkcie oznaczonym jako Gdańsk Olszynka R1). Ze wschodniej głowicy wychodzi dwutorowa, zeletryfikowana linia z samoczynną blokadą liniową numer 226 w kierunku stacji Gdańsk Port Północny oraz bocznica do zakładów Lotosu. Stacja posiada sześć torów głównych, od strony północnej są to kolejno tory o numerach: 4, 2, 1, 3, 5 i 7. Tory o numerach 9 i 11 zostały zlikwidowane po 2012. W jej obrębie znajdują się przejazdy kolejowe: od strony stacji Gdańsk Port Północny – w ciągu ul. Zawodzie, a od strony stacji Pruszcz Gdański – w ciągu ulic: Łanowej, Przybrzeżnej i Wschodniej. Wzdłuż torów stacyjnych biegną ulice: Jelinki i Ścieżki (od strony północnej) oraz Niwki i Błońska (od strony południowej). W obrębie stacji znajdują się również most kolejowy nad rzeką Motława oraz naziemne przejście dla pieszych nad torami stacyjnymi w ciągu ul. Modrej.

Do 1949 pełniła między innymi funkcję stacji przeładunkowej pomiędzy koleją normalnotorową a wąskotorową, na co pozwalała znajdująca się w jej obrębie ładownia. Na stacji funkcjonowało skrzyżowanie torów normalnotorowych oraz wąskotorowych. W 1975 przestało ono istnieć wskutek likwidacji kolei wąskotorowej w tym miejscu.

Obecnie pełni funkcję stacji kolejowej dla ruchu towarowego. Wcześniej jej znaczenie było większe – kończyły lub zaczynały na niej swój bieg pociągi z wagonami przeznaczonymi na i z bocznicy zakładów Lotos. Po elektryfikacji bocznicy w 2008 składy towarowe bezpośrednio do niej wjeżdżają i wyjeżdżają z niej. Powodem przyjętego rozwiązania były częste kradzieże paliwa z wagonów czekających na stacji. Ruch pasażerski obsługiwany jest tylko w wyjątkowych, jednak bez możliwości wsiadania i wysiadania podróżnych (brak na stacji peronów). Tory stacyjne zaopatrzone są w sygnalizację świetlną.

W latach 2015–2016 stacja wraz z przyległymi liniami kolejowymi została zmodernizowana, między innymi przebudowano układ rozjazdów oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym z przekaźnikowych na komputerowe. W tym samym czasie wybudowano nową nastawnię oznaczoną symbolem GOl, z której prowadzony jest ruch pociągów. Stara nastawnia, oznaczona tym samym skrótem literowym, została zlikwidowana. Tory częściowo osłonięto ekranami akustycznymi. W wyniku prac modernizacyjnych na stacji zainstalowano zdalne sterowanie dla dawnego posterunku Motława Most (punkt obecnie zwany Gdańsk Olszynka R1) i posterunku odgałęźnego Gdańsk Święty Wojciech. Tym samym zyskała ona status stacji węzłowej. Planowana jest obsługa ruchu pociągów na stacji z Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północny. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania