MOST WAPIENNICZY
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Przeprawa promowa w miejscu obecnego mostu (w środku), między Zamczyskiem (z lewej) i Brabankiem (z prawej), rycina Schustera, 1770]] | [[File:1_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Przeprawa promowa w miejscu obecnego mostu (w środku), między Zamczyskiem (z lewej) i Brabankiem (z prawej), rycina Schustera, 1770]] | ||
+ | [[File: Brabank_1.jpg |thumb| Statki w stoczni Klawitera na Brabanku, za nimi widoczny drewniany Most Wapienniczy, połowa XIX wieku]] | ||
[[File:2_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Most Wapienniczy, 2018, (z prawej Brabank)]] | [[File:2_Most_Wapienniczy.jpg|thumb|Most Wapienniczy, 2018, (z prawej Brabank)]] | ||
Wersja z 18:23, 6 kwi 2022
MOST WAPIENNICZY (Kalkort-Brücke), przy ujściu Kanału Raduni do Motławy, w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Po skierowaniu ujścia Kanału Raduni do Motławy w latach 40. XVII wieku obszar Zamczyska i Brabanku połączony został w tym miejscu promem linowym. W 1867 funkcjonował w jego miejsce most drewniany, biorący nazwę (jak i ulica) od nabrzeża przy którym cumowały jednostki z wapnem.
Obecny murowany most, zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jako jedyny w Gdańsku przypomina formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych.
W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) przeszedł w 2007, renowacji kutych elementów balustrady dokonał Leonard Dajkowski. Nośność: 40 ton.