LINIA KOLEJOWA NUMER 201
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File: Linia_kolejowa_numer_201.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 201]] | [[File: Linia_kolejowa_numer_201.jpg |thumb| Linia kolejowa numer 201]] | ||
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/> |
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/> | W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/> | ||
− | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]<br/><br/> |
+ | |||
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Stacje i posterunki kolejowe na linii numer 201 znajdujące się w obrębie Gdańska | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="width: 80px" | Kilometraż linii kolejowej numer 201 | ||
+ | ! style="width: 150px" | Nazwa | ||
+ | ! style="width: 200px" | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | ||
+ | ! style="width: 200px" | Uwagi | ||
+ | |- | ||
+ | | 184,5 | ||
+ | | [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R1 | Gdańsk Osowa R1]] | ||
+ | | rozjazd odgałęziający | ||
+ | | poza terenem miasta Gdańska we wsi Rębiechowo | ||
+ | |- | ||
+ | | 186,5 | ||
+ | | [[POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK OSOWA R4 | Gdańsk Osowa R4]] | ||
+ | | rozjazd odgałęziający | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | 188,5 | ||
+ | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] | ||
+ | | węzłowa stacja kolejowa | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: PP}} |
Aktualna wersja na dzień 15:21, 14 lut 2022
LINIA KOLEJOWA NUMER 201, normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę Osowa. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren II Wolnego Miasta Gdańska, otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezelektryfikowaną linię łączącą Kokoszki z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i po powołaniu Francusko-Polskiego Towarzystwa Kolejowego wybudowano nową linię. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.
Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Zmniejszenie intensywności wykorzystania nastąpiło w 1969 wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego.
Kilometraż linii kolejowej numer 201 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
184,5 | Gdańsk Osowa R1 | rozjazd odgałęziający | poza terenem miasta Gdańska we wsi Rębiechowo |
186,5 | Gdańsk Osowa R4 | rozjazd odgałęziający | |
188,5 | Gdańsk Osowa | węzłowa stacja kolejowa | |