BOROWSKI MICHAŁ ALEKSANDER, kontradmirał, patron gdańskiej ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Michał_Borowski.jpg|thumb|Kontradmirał Michał Borowski, lata 20. XX wieku]]
 
[[File:Michał_Borowski.jpg|thumb|Kontradmirał Michał Borowski, lata 20. XX wieku]]
  
'''MICHAŁ ALEKSANDER BOROWSKI''' (10 XI 1872 Juncewicze, pow. Wilejka, obecnie Litwa – 23 XII 1939 Wilno), oficer Marynarki Wojennej, inżynier mechanik okrętowy, patron gdańskiej ulicy. Syn właściciela ziemskiego Kazimierza i Ludwiki z Koziełł-Poklewskich. Maturę uzyskał w Pskowie. Absolwent Wydziału Mechanicznego Morskiej Szkoły Inżynierii w Kronsztadzie, gdzie uzyskał tytuł inżyniera i stopień oficerski. Od 12 IX 1889 służył w rosyjskiej Marynarce Wojennej. Początkowo służył na okrętach jako oficer mechanik, w 1905 brał udział w wojnie rosyjsko-japońskiej, następnie nadzorował budowę jednostek pływających w Europie i USA. Podczas I wojny światowej we flocie bałtyckiej, kierował działem mechanicznym w Głównym Zarządzie Budowy Okrętów i Wyposażenia. W 1916 wysłany ponownie jako ekspert do spraw technicznych do Wielkiej Brytanii, po storpedowaniu statku na którym płynął, przebywał półtora roku w niemieckiej niewoli. W stopniu generała majora floty (generał brygady) w 1918 wstąpił w Rosji do polskich formacji wojskowych.<br/><br/>
+
'''MICHAŁ ALEKSANDER BOROWSKI''' (10 XI 1872 Juncewicze, pow. Wilejka, obecnie Litwa – 23 XII 1939 Wilno), oficer Marynarki Wojennej, inżynier mechanik okrętowy, patron gdańskiej ulicy. Syn właściciela ziemskiego Kazimierza i Ludwiki z Koziełł-Poklewskich. Maturę uzyskał w Pskowie. Absolwent Wydziału Mechanicznego Morskiej Szkoły Inżynierii w Kronsztadzie, gdzie uzyskał tytuł inżyniera i stopień oficerski. Od 12 IX 1889 służył w rosyjskiej Marynarce Wojennej. Początkowo służył na okrętach jako oficer mechanik, w 1905 brał udział w wojnie rosyjsko-japońskiej, następnie nadzorował budowę jednostek dla floty rosyjskiej w stoczniach w angielskich, niemieckich, holenderskich i w USA. Podczas I wojny światowej we flocie bałtyckiej, od 22 VI 1916 awansowany na generała majora floty (generał brygady). kierował działem mechanicznym w Głównym Zarządzie Budowy Okrętów i Wyposażenia. W 1916 wysłany ponownie jako ekspert do spraw technicznych do Wielkiej Brytanii, po storpedowaniu statku na którym płynął, przebywał półtora roku w niemieckiej niewoli. W 1918 wstąpił w Rosji do polskich formacji wojskowych, brał udział w walkach o Wilno.<br/><br/>
 
Po powrocie do kraju, po kilku miesiącach pozostawania bez pracy, przyjęty został do Wojska Polskiego w stopniu generała podporucznika marynarki (kontradmirał). 27 II 1919 mianowany został szefem służby technicznej Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych i skierowany do Gdańska jako członek [[GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920) | Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji]] z zadaniem organizowania przeładunków transportów żywnościowych przybywających do portu gdańskiego z USA. Od maja 1919 w Gdańsku przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wojskowych, odpowiedzialny podczas wojny Polski z Rosją Radziecką za przeładunek broni i amunicji.
 
Po powrocie do kraju, po kilku miesiącach pozostawania bez pracy, przyjęty został do Wojska Polskiego w stopniu generała podporucznika marynarki (kontradmirał). 27 II 1919 mianowany został szefem służby technicznej Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych i skierowany do Gdańska jako członek [[GENERALNA DELEGACJA MINISTERSTWA APROWIZACJI W GDAŃSKU (1919–1920) | Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji]] z zadaniem organizowania przeładunków transportów żywnościowych przybywających do portu gdańskiego z USA. Od maja 1919 w Gdańsku przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wojskowych, odpowiedzialny podczas wojny Polski z Rosją Radziecką za przeładunek broni i amunicji.
Przewodniczył komisji do spraw zakupu czterech poniemieckich trałowców typu FM (ORP „Czajka”, „Jaskółka”, „Mewa”, „Rybitwa”). Ze stanowiska w Gdańsku czerpał również znaczne korzyści prywatne (był udziałowcem firmy „Polbal”).<br/><br/>
+
Przewodniczył w 1920 komisji do spraw zakupu czterech poniemieckich trałowców typu FM (ORP „Czajka”, „Jaskółka”, „Mewa”, „Rybitwa”). Ze stanowiska w Gdańsku czerpał również znaczne korzyści prywatne (był udziałowcem firmy „Polbal”).<br/><br/>
Pozostawał w sporze z pierwszymi Komisarzami RP w Gdańsku, Maciejem Biesiadeckim i Henrykiem Strassburgerm, którym został podporządkowany. Odszedł z Komisariatu 24 III 1921 zostając zastępca przewodniczącego i od 9 VII 1923 do 31 X 1927 przewodniczący Delegacji Polskiej w [[RADA PORTU I DRÓG WODNYCH W II WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU | Radzie Portu i Dróg Wodnych]], w latach 1924–1926 nadzorował budowę basenu amunicyjnego i bazy przeładunkowej na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]]. Zwolennik rozbudowy i modernizacji portu gdańskiego, opowiadał się także za budową portu w Gdyni. Na własną prośbę opuścił Gdańsku w sierpniu 1927. Od 31 I 1928 w stanie spoczynku. Zasiadał w Radzie Głównej [[LIGA MORSKA I RZECZNA | Ligi Morskiej i Rzecznej]].<br/><br/>
+
Pozostawał w sporze z pierwszym Komisarzem Rzeczpospolitej Polski w Gdańsku, [[BIESIADECKI MACIEJ | Maciejem Biesiadeckim]], któremu został podporządkowany. Odszedł z [[KOMISARIAT GENERALNY RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W II WMG | Komisariatu Generalnego Rzeczpospolitej Polskiej]] 23 III 1921 zostając zastępcą przewodniczącego i od 9 VII 1923 do 31 X 1927 przewodniczącym Delegacji Polskiej w [[RADA PORTU I DRÓG WODNYCH W II WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU | Radzie Portu i Dróg Wodnych]]. W 1923 polska Komisja Weryfikacyjna zatwierdziła mu stopień generała brygady. W latach 1924–1926 nadzorował budowę basenu amunicyjnego i bazy przeładunkowej na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]]. Zwolennik rozbudowy i modernizacji portu gdańskiego, opowiadał się także za budową portu w Gdyni. Na własną prośbę opuścił Gdańsku w sierpniu 1927. Od 31 I 1928 w stanie spoczynku. Przebywał w Wilnie, zasiadał w Radzie Głównej [[LIGA MORSKA I RZECZNA | Ligi Morskiej i Rzecznej]].<br/><br/>
Żonaty był z Marią z domu Rońca, ojciec Edwarda i Izabelli. Od 27 V 1999 patron ulicy w Gdańsku-[[ZAKONICZYN | Zakoniczynie]]. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Żonaty był z Marią z domu Rońca, ojciec Edwarda i Izabelli. Od 27 V 1999 patron ulicy w Gdańsku-[[ZAKONICZYN | Zakoniczynie]]. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/>
 +
 
 +
 
 +
'''Bibliografia''': <br/>
 +
Andrzejewski Marek, ''Michał Aleksander Borowski'', w: ''Działacze polscy i przedstawiciele RP w Wolnym Mieście Gdańsku'', Gdańsk 1974, s. 22-31.<br/>
 +
Andrzejewski Marek, ''Borowski Michał Aleksander'', w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992, s. 149-150.<br/>
 +
Machaliński Zbigniew, ''Michał Aleksander Borowski'', "Nautologia", 21, 1986, z. 4, s. 21-33.

Wersja z 14:14, 6 sty 2022

Kontradmirał Michał Borowski, lata 20. XX wieku

MICHAŁ ALEKSANDER BOROWSKI (10 XI 1872 Juncewicze, pow. Wilejka, obecnie Litwa – 23 XII 1939 Wilno), oficer Marynarki Wojennej, inżynier mechanik okrętowy, patron gdańskiej ulicy. Syn właściciela ziemskiego Kazimierza i Ludwiki z Koziełł-Poklewskich. Maturę uzyskał w Pskowie. Absolwent Wydziału Mechanicznego Morskiej Szkoły Inżynierii w Kronsztadzie, gdzie uzyskał tytuł inżyniera i stopień oficerski. Od 12 IX 1889 służył w rosyjskiej Marynarce Wojennej. Początkowo służył na okrętach jako oficer mechanik, w 1905 brał udział w wojnie rosyjsko-japońskiej, następnie nadzorował budowę jednostek dla floty rosyjskiej w stoczniach w angielskich, niemieckich, holenderskich i w USA. Podczas I wojny światowej we flocie bałtyckiej, od 22 VI 1916 awansowany na generała majora floty (generał brygady). kierował działem mechanicznym w Głównym Zarządzie Budowy Okrętów i Wyposażenia. W 1916 wysłany ponownie jako ekspert do spraw technicznych do Wielkiej Brytanii, po storpedowaniu statku na którym płynął, przebywał półtora roku w niemieckiej niewoli. W 1918 wstąpił w Rosji do polskich formacji wojskowych, brał udział w walkach o Wilno.

Po powrocie do kraju, po kilku miesiącach pozostawania bez pracy, przyjęty został do Wojska Polskiego w stopniu generała podporucznika marynarki (kontradmirał). 27 II 1919 mianowany został szefem służby technicznej Departamentu Spraw Morskich Ministerstwa Spraw Wojskowych i skierowany do Gdańska jako członek Generalnej Delegacji Ministerstwa Aprowizacji z zadaniem organizowania przeładunków transportów żywnościowych przybywających do portu gdańskiego z USA. Od maja 1919 w Gdańsku przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wojskowych, odpowiedzialny podczas wojny Polski z Rosją Radziecką za przeładunek broni i amunicji. Przewodniczył w 1920 komisji do spraw zakupu czterech poniemieckich trałowców typu FM (ORP „Czajka”, „Jaskółka”, „Mewa”, „Rybitwa”). Ze stanowiska w Gdańsku czerpał również znaczne korzyści prywatne (był udziałowcem firmy „Polbal”).

Pozostawał w sporze z pierwszym Komisarzem Rzeczpospolitej Polski w Gdańsku, Maciejem Biesiadeckim, któremu został podporządkowany. Odszedł z Komisariatu Generalnego Rzeczpospolitej Polskiej 23 III 1921 zostając zastępcą przewodniczącego i od 9 VII 1923 do 31 X 1927 przewodniczącym Delegacji Polskiej w Radzie Portu i Dróg Wodnych. W 1923 polska Komisja Weryfikacyjna zatwierdziła mu stopień generała brygady. W latach 1924–1926 nadzorował budowę basenu amunicyjnego i bazy przeładunkowej na Westerplatte. Zwolennik rozbudowy i modernizacji portu gdańskiego, opowiadał się także za budową portu w Gdyni. Na własną prośbę opuścił Gdańsku w sierpniu 1927. Od 31 I 1928 w stanie spoczynku. Przebywał w Wilnie, zasiadał w Radzie Głównej Ligi Morskiej i Rzecznej.

Żonaty był z Marią z domu Rońca, ojciec Edwarda i Izabelli. Od 27 V 1999 patron ulicy w Gdańsku- Zakoniczynie. EK










Bibliografia:
Andrzejewski Marek, Michał Aleksander Borowski, w: Działacze polscy i przedstawiciele RP w Wolnym Mieście Gdańsku, Gdańsk 1974, s. 22-31.
Andrzejewski Marek, Borowski Michał Aleksander, w: Słownik Biograficzny Pomorza Nadwiślańskiego, t. 1, Gdańsk 1992, s. 149-150.
Machaliński Zbigniew, Michał Aleksander Borowski, "Nautologia", 21, 1986, z. 4, s. 21-33.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania