BRAMA KOLEJOWA
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: 2_Brama_Kolejowa.JPG |thumb| Brama Kolejowa na tle bastionu Żubr, widok z bastionu św. Gertrudy, 2009]] | [[File: 2_Brama_Kolejowa.JPG |thumb| Brama Kolejowa na tle bastionu Żubr, widok z bastionu św. Gertrudy, 2009]] | ||
− | '''BRAMA KOLEJOWA''', w prawej (patrząc od wewnątrz) flance bastionu Maidloch lub Auerochs (Babi Dół lub Tur), od 1945 Żubr, przy [[OPŁYW MOTŁAWY | opływie Motławy]]. Jej budowę wymusiło doprowadzenie do Gdańska pierwszej [[KOLEJ| linii kolejowej]] i | + | '''BRAMA KOLEJOWA''', w prawej (patrząc od wewnątrz) flance bastionu Maidloch lub Auerochs (Babi Dół lub Tur), od 1945 Żubr, przy [[OPŁYW MOTŁAWY | opływie Motławy]]. Jej budowę wymusiło doprowadzenie do Gdańska pierwszej [[KOLEJ| linii kolejowej]] ([[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linia kolejowa numer 9]]) i wymuszona przez władze wojskowe lokalizacja pierwszego w Gdańsku dworca kolejowego, [[DWORZEC BRAMA NIZINNA | Dworca Brama Nizinna]]. Wybudowana w 1852 jako ostatnia z gdańskich bram miejskich. <br/><br/> |
Zgodnie z wytycznymi specjalistów wojskowych brama otrzymała po bokach wzmocnienie w postaci dwóch murów, zbiegających się ukośnie w kierunku przerzuconego przez fosę mostu, zakończonych pylonami (słupami). Na ścianach wewnętrznych (od strony torów) pylony otrzymały pionowe wyżłobienia, w które można było w razie potrzeby włożyć stalowe sztaby, zamykające przejazd, na wzór wrót sztormowych w wałach przeciwpowodziowych. Mur zewnętrzny (zachodni), długości ponad 40 m, zaopatrzono w 24 strzelnice, krótszy mur wschodni, osłonięty przez bastion, miał ich mniej. Brama posiadała też odrębną parę mocnych wrót. W 1893, w związku z budową bocznicy do nowej Rzeźni przy Angielskiej Grobli, poszerzono przejazd od strony miasta. <br/><br/> | Zgodnie z wytycznymi specjalistów wojskowych brama otrzymała po bokach wzmocnienie w postaci dwóch murów, zbiegających się ukośnie w kierunku przerzuconego przez fosę mostu, zakończonych pylonami (słupami). Na ścianach wewnętrznych (od strony torów) pylony otrzymały pionowe wyżłobienia, w które można było w razie potrzeby włożyć stalowe sztaby, zamykające przejazd, na wzór wrót sztormowych w wałach przeciwpowodziowych. Mur zewnętrzny (zachodni), długości ponad 40 m, zaopatrzono w 24 strzelnice, krótszy mur wschodni, osłonięty przez bastion, miał ich mniej. Brama posiadała też odrębną parę mocnych wrót. W 1893, w związku z budową bocznicy do nowej Rzeźni przy Angielskiej Grobli, poszerzono przejazd od strony miasta. <br/><br/> | ||
Starannie zaprojektowana, ani razu nie była wykorzystana dla obrony. W 2007 wstrzymano biegnący przez nią ruch kolejowy, w 2011 rozebrano tory kolejowe, pylony pozbawiono metalowych elementów. W efekcie powolnej lecz nieprzerwaną degradację z bramy pozostała tylko ściana zachodnia i część ściany wschodniej. [[Category: Hasła w przygotowaniu]] | Starannie zaprojektowana, ani razu nie była wykorzystana dla obrony. W 2007 wstrzymano biegnący przez nią ruch kolejowy, w 2011 rozebrano tory kolejowe, pylony pozbawiono metalowych elementów. W efekcie powolnej lecz nieprzerwaną degradację z bramy pozostała tylko ściana zachodnia i część ściany wschodniej. [[Category: Hasła w przygotowaniu]] |
Wersja z 18:25, 14 lis 2021
BRAMA KOLEJOWA, w prawej (patrząc od wewnątrz) flance bastionu Maidloch lub Auerochs (Babi Dół lub Tur), od 1945 Żubr, przy opływie Motławy. Jej budowę wymusiło doprowadzenie do Gdańska pierwszej linii kolejowej ( linia kolejowa numer 9) i wymuszona przez władze wojskowe lokalizacja pierwszego w Gdańsku dworca kolejowego, Dworca Brama Nizinna. Wybudowana w 1852 jako ostatnia z gdańskich bram miejskich.
Zgodnie z wytycznymi specjalistów wojskowych brama otrzymała po bokach wzmocnienie w postaci dwóch murów, zbiegających się ukośnie w kierunku przerzuconego przez fosę mostu, zakończonych pylonami (słupami). Na ścianach wewnętrznych (od strony torów) pylony otrzymały pionowe wyżłobienia, w które można było w razie potrzeby włożyć stalowe sztaby, zamykające przejazd, na wzór wrót sztormowych w wałach przeciwpowodziowych. Mur zewnętrzny (zachodni), długości ponad 40 m, zaopatrzono w 24 strzelnice, krótszy mur wschodni, osłonięty przez bastion, miał ich mniej. Brama posiadała też odrębną parę mocnych wrót. W 1893, w związku z budową bocznicy do nowej Rzeźni przy Angielskiej Grobli, poszerzono przejazd od strony miasta.
Starannie zaprojektowana, ani razu nie była wykorzystana dla obrony. W 2007 wstrzymano biegnący przez nią ruch kolejowy, w 2011 rozebrano tory kolejowe, pylony pozbawiono metalowych elementów. W efekcie powolnej lecz nieprzerwaną degradację z bramy pozostała tylko ściana zachodnia i część ściany wschodniej.