OJCOWSKA, ulica
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:Symbol sowy na budynku przy ul. Ojcowskiej.JPG|thumb|Symbol sowy na budynku przy ul. Ojcowskiej]] | [[File:Symbol sowy na budynku przy ul. Ojcowskiej.JPG|thumb|Symbol sowy na budynku przy ul. Ojcowskiej]] | ||
− | '''OJCOWSKA''', ulica, do 1945 | + | '''OJCOWSKA''', ulica na [[SIEDLCE | Siedlcach]], do 1945 Damaschkeweg (od Adolfa Damaschke, założyciela Niemieckiego Związku Reformatorów Rolnych). Zabudowana w latach 1929–1930 według projektu gdańskiego architekta Franza Tominskiego, składała się z dwóch równoległych szeregów (w kształcie dwóch liter „S”) o długości 250 m, połączonych z sobą identycznych piętrowych budynków jednorodzinnych (po 55 po każdej stronie). Każdy z budynków posiadał nad wejściem własny symbol (kaczka, sowa, papuga, wiewiórka itd.).<br/><br/> |
+ | W chwili budowy były to najdłuższe budynki w Gdańsku. Przeznaczone były dla ludzi niezamożnych, nowoczesne jak na czasy powstania, potocznie zwane D-Zug (pociąg pośpieszny, od nietypowego kształtu budynków przypominającego wagony). Na zakończeniu ulicy urządzono obsadzoną lipami półokrągłą platformę widokową (na [[GŁÓWNE MIASTO | Główne Miasto]]). W 1945 roku bez zniszczeń, pośrodku platformy widokowej wybudowano pawilon handlowy. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 16:07, 16 wrz 2021
OJCOWSKA, ulica na Siedlcach, do 1945 Damaschkeweg (od Adolfa Damaschke, założyciela Niemieckiego Związku Reformatorów Rolnych). Zabudowana w latach 1929–1930 według projektu gdańskiego architekta Franza Tominskiego, składała się z dwóch równoległych szeregów (w kształcie dwóch liter „S”) o długości 250 m, połączonych z sobą identycznych piętrowych budynków jednorodzinnych (po 55 po każdej stronie). Każdy z budynków posiadał nad wejściem własny symbol (kaczka, sowa, papuga, wiewiórka itd.).
W chwili budowy były to najdłuższe budynki w Gdańsku. Przeznaczone były dla ludzi niezamożnych, nowoczesne jak na czasy powstania, potocznie zwane D-Zug (pociąg pośpieszny, od nietypowego kształtu budynków przypominającego wagony). Na zakończeniu ulicy urządzono obsadzoną lipami półokrągłą platformę widokową (na Główne Miasto). W 1945 roku bez zniszczeń, pośrodku platformy widokowej wybudowano pawilon handlowy.