PRZYSTANEK KOLEJOWY ŚWIBNO
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''PRZYSTANEK KOLEJOWY ŚWIBNO''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 75...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY ŚWIBNO''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. <br/><br/> | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY ŚWIBNO''', ([[ŚWIBNO | Świbno]]), nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. <br/><br/> |
− | Otwarty 17 VIII 1905 pod nazwą Schiewenhorst jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Po II wojnie światowej, 9 V 1945 przemianowany na Śpiewowo, od sierpnia 1945 pod nazwą Różankowo, od maja 1948 Świbno. <br/><br/> | + | Otwarty 17 VIII 1905 pod nazwą Schiewenhorst jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Po II wojnie światowej, 9 V 1945, przemianowany na Śpiewowo, od sierpnia 1945 pod nazwą Różankowo, od maja 1948 Świbno. <br/><br/> |
Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której przebiegał, wznowiono w październiku 1947. <br/><br/> | Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której przebiegał, wznowiono w październiku 1947. <br/><br/> | ||
− | Położony był pomiędzy przystankami osobowymi Przegalina i Lewy Brzeg Wisły, obok dzisiejszej ul. Świbnieńskiej. Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | Położony był pomiędzy przystankami osobowymi [[PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZEGALINA | Przegalina]] i [[PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY | Lewy Brzeg Wisły]], obok dzisiejszej ul. Świbnieńskiej. Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 09:15, 16 wrz 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY ŚWIBNO, ( Świbno), nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów.
Otwarty 17 VIII 1905 pod nazwą Schiewenhorst jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. Po II wojnie światowej, 9 V 1945, przemianowany na Śpiewowo, od sierpnia 1945 pod nazwą Różankowo, od maja 1948 Świbno.
Od 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której przebiegał, wznowiono w październiku 1947.
Położony był pomiędzy przystankami osobowymi Przegalina i Lewy Brzeg Wisły, obok dzisiejszej ul. Świbnieńskiej. Ruch pasażerski na linii został zawieszony 31 V 1971, tory rozebrano w 1974.