PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy [[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspa Sobieszewska]], obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej [[ŚWIBNO | Świbno]] – Mikoszewo.<br/><br/> | + | '''PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY''', nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Gdańsk-[[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspa Sobieszewska]], obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej [[ŚWIBNO | Świbno]] – Mikoszewo.<br/><br/> |
Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.<br/><br/> | Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.<br/><br/> | ||
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia. <br/><br/> | Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia. <br/><br/> | ||
− | W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974 | + | W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974/1975.<br/><br/> |
− | Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem | + | Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 08:30, 16 wrz 2021
PRZYSTANEK KOLEJOWY LEWY BRZEG WISŁY, nieistniejący przystanek osobowy położony na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów. Położony był w obecnej dzielnicy Gdańsk- Wyspa Sobieszewska, obok obecnej ul. Świbnieńskiej oraz drogowej przeprawy promowej Świbno – Mikoszewo.
Otwarty w 1905 pod nazwą Weichselufer Linkes, jako część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach, należącej do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft. W 1945 przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Zmieniono wówczas nazwę na Lewy Brzeg Wisły.
Od początku powstania przy przystanku funkcjonował prom przewożący tabor wraz z pasażerami i towarami na drugą stronę Wisły, do znajdującego się tam przystanku kolejowego Prawy Brzeg Wisły (w latach 1905–1928 noszący nazwę Weichsel Durchstich, a w okresie 1928–1945 nazywany Weichselufer Rechtes). Wskutek zniszczeń podczas walk kończących II wojnę światową ruch pasażerski i towarowy na linii, przy której był położony, został wstrzymany, wznowiono go w październiku 1947. Znajdował się na nim jeden peron jednokrawędziowy oraz ładownia.
W 1955 przestał funkcjonować kolejowy prom przez Wisłę i odtąd pociągi dojeżdżały tylko do tego przystanku, kończąc na nim bieg i później wracały. Ostatecznie ruch na linii zawieszono 31 V 1971. Tory zostały rozebrane w 1974/1975.
Przystanek o nazwie Lewy Brzeg Wisły (często zapisywany w celu odróżnienia z członem Gniew w nawiasie), w latach 1901–1920 zwany Linkes Weichselufer, znajdował się także na terenie miasta Gniew, przy tamtejszej linii wąskotorowej. Również i przy nim funkcjonowała kolejowa przeprawa promowa przez Wisłę.