STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WIŚLANY
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WIŚLANY''', dawna stacja towarowa, obecnie zespół bocznic położony w dzielnicy Gdańsk- Letnica na obszarze por...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WIŚLANY''', dawna stacja towarowa, obecnie zespół bocznic położony w dzielnicy Gdańsk- [[LETNICA | Letnica]] na obszarze portu morskiego, zwanego Dworcem Wiślanym. Obecnie usytuowany jest na 3,1 kilometrze linii kolejowej numer 722 (Gdańsk | + | '''STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WIŚLANY''', dawna stacja towarowa, obecnie zespół bocznic położony w dzielnicy Gdańsk- [[LETNICA | Letnica]] na obszarze portu morskiego, zwanego Dworcem Wiślanym. Obecnie usytuowany jest na 3,1 kilometrze [[LINIA KOLEJOWA NUMER 722 | linii kolejowej numer 722]] (Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany), która tworzyła pętlę o przebiegu: Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany – Gdańsk Zaspa Towarowa. W październiku 2006, na wniosek osób mieszkających w jej pobliżu, którym przeszkadzał ruch pociągów towarowych, część północna pętli została rozebrana. Pozostał tylko jeden południowy dojazd ze strony stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. <br/><br/> |
− | Stacja została otwarta w 1899 pod nazwą Neufahrwasser Weichselbahnhof, a w 1907 nazywała się Danzig Neufahrwasser Weichselbahnhof. W 1941 została nazwana Danzig Weichselbahnhof. Po zakończeniu II wojny światowej przyjęła obecną nazwę | + | Stacja została otwarta w 1899 pod nazwą Neufahrwasser Weichselbahnhof, a w 1907 nazywała się Danzig Neufahrwasser Weichselbahnhof. W 1941 została nazwana Danzig Weichselbahnhof. Po zakończeniu II wojny światowej przyjęła obecną nazwę, biorąc ją od przepływającej obok Martwej Wisły. <br/><br/> |
Stacja, a później zespół bocznic, obsługiwał położone obok nabrzeże portowe oraz magazyny. Przy jej torach znajdowała się świetlna sygnalizacja. Jej rola stopniowo malała po otwarciu [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]]. W XXI wieku stację towarową zamknięto i przekształcono ją w zespół bocznic. Obok przebiegają ulice: Wiślna i Chodackiego oraz znajduje się [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunel pod Martwą Wisłą]]. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Stacja, a później zespół bocznic, obsługiwał położone obok nabrzeże portowe oraz magazyny. Przy jej torach znajdowała się świetlna sygnalizacja. Jej rola stopniowo malała po otwarciu [[PORT PÓŁNOCNY | Portu Północnego]]. W XXI wieku stację towarową zamknięto i przekształcono ją w zespół bocznic. Obok przebiegają ulice: Wiślna i Chodackiego oraz znajduje się [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ | tunel pod Martwą Wisłą]]. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 15:07, 13 wrz 2021
STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WIŚLANY, dawna stacja towarowa, obecnie zespół bocznic położony w dzielnicy Gdańsk- Letnica na obszarze portu morskiego, zwanego Dworcem Wiślanym. Obecnie usytuowany jest na 3,1 kilometrze linii kolejowej numer 722 (Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany), która tworzyła pętlę o przebiegu: Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany – Gdańsk Zaspa Towarowa. W październiku 2006, na wniosek osób mieszkających w jej pobliżu, którym przeszkadzał ruch pociągów towarowych, część północna pętli została rozebrana. Pozostał tylko jeden południowy dojazd ze strony stacji Gdańsk Zaspa Towarowa.
Stacja została otwarta w 1899 pod nazwą Neufahrwasser Weichselbahnhof, a w 1907 nazywała się Danzig Neufahrwasser Weichselbahnhof. W 1941 została nazwana Danzig Weichselbahnhof. Po zakończeniu II wojny światowej przyjęła obecną nazwę, biorąc ją od przepływającej obok Martwej Wisły.
Stacja, a później zespół bocznic, obsługiwał położone obok nabrzeże portowe oraz magazyny. Przy jej torach znajdowała się świetlna sygnalizacja. Jej rola stopniowo malała po otwarciu Portu Północnego. W XXI wieku stację towarową zamknięto i przekształcono ją w zespół bocznic. Obok przebiegają ulice: Wiślna i Chodackiego oraz znajduje się tunel pod Martwą Wisłą.