LINIA KOLEJOWA NUMER 235
(nowe hasło 08.2021 AB) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 235''', normalnotorowa, niezeletryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu Matarnia do stacji kolejowej Gdańsk Osowa. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice | + | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 235''', normalnotorowa, niezeletryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu [[MATARNIA | Matarnia]] do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacji kolejowej Gdańsk Osowa]]. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i [[OSOWA | Osowa]]. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy. <BR/>BR/> |
− | Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z | + | Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]] do dawnej [[STACJA KOLEJOWA OSOWA | stacji Osowa]]. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej [[LINIA KOLEJOWA NUMER 201 | linii kolejowej numer 201]], która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacją o nazwie Osowa]], co również nastąpiło 9 XI 1930. <BR/>BR/> |
− | Po | + | Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy [[LOTNISKO W RĘBIECHOWIE | lotniska w Rębiechowie]] przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK KOKOSZKI | stacji Gdańsk Kokoszki]]. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa. <BR/>BR/> |
+ | Gdy w 2015 oddana do użytku [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linia kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego [[POSTERUNEK KOLEJOWY POMORSKIEJ KOLEJ METROPOLITALNEJ GDAŃSK FIROGA | Gdańsk Firoga]]. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] do stacji Gdańsk Osowa. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] <BR/>BR/> | ||
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
Linia 15: | Linia 16: | ||
|- | |- | ||
| 2,5 | | 2,5 | ||
− | | Matarnia | + | | [[MATARNIA | Matarnia]] |
| punkt | | punkt | ||
| początek linii numer 235 | | początek linii numer 235 | ||
Linia 25: | Linia 26: | ||
|- | |- | ||
| 8,1 | | 8,1 | ||
− | | Gdańsk Osowa Grupa Ożarów | + | | [[BOCZNICA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA GRUPA OŻARÓW | Gdańsk Osowa Grupa Ożarów]] |
| bocznica | | bocznica | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
| 9,2 | | 9,2 | ||
− | | Gdańsk Osowa | + | | [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] |
| węzłowa stacja kolejowa | | węzłowa stacja kolejowa | ||
| koniec linii numer 235 | | koniec linii numer 235 | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: PP}} | | class="authorEgTab" | {{author: PP}} |
Wersja z 19:41, 2 wrz 2021
LINIA KOLEJOWA NUMER 235, normalnotorowa, niezeletryfikowana, jednotorowa linia kolejowa biegnąca z punktu Matarnia do stacji kolejowej Gdańsk Osowa. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 6,7 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie najpierw w kierunku północnym, a następnie kieruje się na zachód. Przebiega przez dzielnice Gdańska: Matarnia i Osowa. Na części linii prowadzony jest ruch towarowy.
BR/>
Pierwotnie (jej numer nadano po drugiej wojnie światowej) biegła z obecnej stacji Gdańsk Kokoszki do dawnej stacji Osowa. Linia została otwarta 20 IX 1921, a przyczyną jej wybudowania była chęć połączenia ziem II Rzeczpospolitej z budującym się portem w Gdyni, które omijałoby tereny Wolnego Miasta Gdańska. Okazało się jednak, że jest ona niewystarczająca i przystąpiono do budowy dzisiejszej linii kolejowej numer 201, która na odcinku Somonino – Gdynia Główna została oddana do ruchu 9 XI 1930. Z tego powodu rozebrano linię od punktu znajdującego się dzisiaj obok węzła Gdańsk Owczarnia w ciągu alei Kazimierza Jagiellończyka i pozostałą część połączono z nową stacją o nazwie Osowa, co również nastąpiło 9 XI 1930.
BR/>
Po II wojnie światowej na linii prowadzony był ruch pasażerski oraz towarowy. W 1973 pas startowy lotniska w Rębiechowie przeciął linię 235, którą wówczas rozebrano na odcinku od powstałej wówczas bocznicy lotniska do stacji Gdańsk Kokoszki. Wstrzymano wówczas ruch pasażerski na całej linii, a towarowy prowadzony był od bocznicy (która później przyjęła nazwę Petrolot) do stacji Gdańsk Osowa.
BR/>
Gdy w 2015 oddana do użytku linia kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) przecięła tor linii numer 235, została ona po raz kolejny skrócona i jej koniec wyznaczono w punkcie Matarnia. Znajduje się on obok linii numer 248, ale nie ma z nią połączenia. Natomiast bocznicę lotniska połączono z linią numer 248 poprzez otwarcie posterunku bocznicowego Gdańsk Firoga. Odtąd na linii numer 235 prowadzony jest ruch towarowy tylko od bocznicy Gdańsk Osowa Grupa Ożarów do stacji Gdańsk Osowa.
BR/>
Kilometraż linii kolejowej numer 235 | Nazwa | Rodzaj posterunku / przystanku osobowego | Uwagi |
---|---|---|---|
2,5 | Matarnia | punkt | początek linii numer 235 |
2,9 | Klukowo | przystanek osobowy | zlikwidowany |
8,1 | Gdańsk Osowa Grupa Ożarów | bocznica | |
9,2 | Gdańsk Osowa | węzłowa stacja kolejowa | koniec linii numer 235 |