LINIA KOLEJOWA NUMER 201
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacja kolejowa Gdańsk Osowa]]. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/> | '''LINIA KOLEJOWA NUMER 201''', normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | stacja kolejowa Gdańsk Osowa]]. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę [[OSOWA | Osowa]]. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.<br/><br/> | ||
− | W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezeletryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i postanowiono wybudować nową linię. W tym celu powołano Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/> | + | W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]], otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezeletryfikowaną linię łączącą [[KOKOSZKI | Kokoszki]] z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK OSOWA | Gdańsk Osowa]] i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i postanowiono wybudować nową linię. W tym celu powołano Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.<br/><br/> |
− | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Jego zmniejszenie nastąpiło wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 w 1969 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Jego zmniejszenie nastąpiło wraz z elektryfikacją [[LINIA KOLEJOWA NUMER 9 | linii kolejowej numer 9]] w 1969 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 16:13, 31 sie 2021
LINIA KOLEJOWA NUMER 201, normalnotorowa linia kolejowa biegnąca z Nowej Wsi Wielkiej przez Bydgoszcz Wschód i Kościerzynę do Gdyni Portu. W obrębie Gdańska jest linią dwutorową oraz niezelektryfikowaną, na jej 188,5 kilometrze znajduje się węzłowa stacja kolejowa Gdańsk Osowa. Ma długość 206 kilometrów i w obrębie Gdańska biegnie z kierunku południowo-zachodniego na północno-wschodni, przez dzielnicę Osowa. Prowadzony jest na niej ruch pasażerski oraz towarowy.
W celu zapewnienia kolejowego połączenia ziem II Rzeczpospolitej z gdyńskim portem, omijającego teren II Wolnego Miasta Gdańska, otwarto 20 XI 1921 jednotorową, niezeletryfikowaną linię łączącą Kokoszki z Gdynią, która na krótkich odcinkach (pomiędzy obecnymi stacjami Gdańsk Osowa i Gdynia Główna) miała podobny przebieg jak dzisiejsza linia kolejowa numer 201. Podczas rozbudowy gdyńskiego portu ówczesne połączenie okazało się niewystarczające i postanowiono wybudować nową linię. W tym celu powołano Francusko-Polskie Towarzystwo Kolejowe. Odcinek linii z Somonina do Gdyni Głównej został oddany do użytku 9 XI 1930.
Strategiczne znaczenie linii zmniejszyło się po II wojnie światowej, choć poza ruchem pasażerskim kursowały nią również pociągi towarowe obsługujące port w Gdyni. Jego zmniejszenie nastąpiło wraz z elektryfikacją linii kolejowej numer 9 w 1969 i przeniesieniem na nią większości ruchu towarowego.