SCHICHAU FERDINAND, właściciel stoczni

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupelnienie LM (25.05.2020))
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:2_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Pomnik Ferdinanda Schichaua w Elblągu 18 XI 1900, w dniu odsłonięcia]]
 
[[File:2_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Pomnik Ferdinanda Schichaua w Elblągu 18 XI 1900, w dniu odsłonięcia]]
 
[[File:3_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Marta Elisabeth Schichau, od 1876 żona Carla Heinricha Ziese, od 1901 z mężem właścicielka stoczni ]]
 
[[File:3_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Marta Elisabeth Schichau, od 1876 żona Carla Heinricha Ziese, od 1901 z mężem właścicielka stoczni ]]
[[File:4_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Inżynier Carl Heinrich Ziese, od 1873 kierownik budowy maszyn Stoczni Schichaua, od 1876 mąż Marty Elisabeth, od 1895 współwłaściciel stoczni, od 1901 z żoną właściciel, zm. 1917]]
+
[[File:4_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Inżynier Carl Heinrich Ziese, od 1873 kierownik budowy maszyn Stoczni Schichaua, od 1876 mąż Marty Elisabeth Schichau, od 1895 współwłaściciel stoczni, od 1901 z żoną właściciel]]
 
[[File:5_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Ferdinand Schichau i Carl Heinrich Ziese na frontyspisie księgi pamiątkowej 75-lecia działalności stoczni]]
 
[[File:5_Ferdinand_Schichau.jpg|thumb|Ferdinand Schichau i Carl Heinrich Ziese na frontyspisie księgi pamiątkowej 75-lecia działalności stoczni]]
  
'''FERDINAND SCHICHAU''' (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Carla Jacoba (1765–1848), Holendra osiadłego w Elblągu, mosiężnika i Anny Elisabeth Lenk (1787–1865). Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835 studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie, ukończył go z wyróżnieniem. Od 1835 roku odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy maszyn, zatrudniający 8 robotników. W roku 1840 powstała tam pierwsza maszyna parowa do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”. Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (m.in. w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum &amp; Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ([[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau). Honorowy obywatel Elbląga (1887).<br /><br />
+
'''FERDINAND SCHICHAU''' (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Carla Jacoba (1765–1848), Holendra ze wsi Matzweßen (Maciejowizna pod Pasłękiem), osiadłego w Elblągu, mosiężnika i mechanika, oraz jego drugiej żony, Anny Elisabeth Lenk (1787–1865). Miał starszą siostrę Henriettę, brat Gottlieb zmarł w młodości.<br/><br/>
Żonaty był od 1843 z Julianne Harting (1817–1893). Ojciec Ericha (2 IV 1844 – 1927), Selmy (1845–1877) i Marty Elisabeth (1854–1919), żony Carla Heinricha Ziese (1848–1917). Po spłaceniu rodzeństwa 20 XI 1901 Marta Elizabeth wraz z mężem została właścicielką stoczni w Gdańsku, Elblągu i Pilawie.{{author: JK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835, dzięki stypendium Towarzystwa Przemysłowego, studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie. Od 1835 odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy początkowo głównie maszyn rolniczych, zatrudniający ośmiu robotników. W 1847 powstała tam pierwsza maszyna parowa (42 KM) do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”, w elbląskiej stoczni Michaela Mitzlaffa. <br/><br/>
 +
Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (między innymi w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum &amp; Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ([[STOCZNIA SCHICHAUA | Stocznia Schichaua]]). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau). Honorowy obywatel Elbląga (1887), w którym mieszkał. Posiadał letnia rezydencję w Krynicy Morskiej. <br /><br />
 +
Żonaty był od 1843 ze śpiewaczką operową Julianne Harting (1817–1893) (po ślubie zrezygnowała z kariery). Ojciec Ericha (2 IV 1844 – 1927), Selmy (1845–1877) i Marty Elisabeth (1854–1919), żony Carla Heinricha Ziese (1848–1917).  
 +
Najstarszy, Eryk, żonaty z Gertrudą Jachmann, osiadł w gospodarstwie rolny pod Biskupcem (koło Olsztyna), ich synowie poświęcili się karierze wojskowej. Karierę wojskową wybrali także synowie Selmy, żony oficera Conrada Meyera. Właścicielką stoczni, po spłaceniu 20 XI 1901 rodzeństwa, została Marta Elizabeth wraz z mężem, przemysłowcem Carlem Heinrichem Ziesse (2 VII 1848 Moskwa –15 XII 1917 Elbląg). {{author: JK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 16:40, 28 lip 2021

Ferdinand Schichau
Pomnik Ferdinanda Schichaua w Elblągu 18 XI 1900, w dniu odsłonięcia
Marta Elisabeth Schichau, od 1876 żona Carla Heinricha Ziese, od 1901 z mężem właścicielka stoczni
Inżynier Carl Heinrich Ziese, od 1873 kierownik budowy maszyn Stoczni Schichaua, od 1876 mąż Marty Elisabeth Schichau, od 1895 współwłaściciel stoczni, od 1901 z żoną właściciel
Ferdinand Schichau i Carl Heinrich Ziese na frontyspisie księgi pamiątkowej 75-lecia działalności stoczni

FERDINAND SCHICHAU (30 I 1814 Elbląg – 23 I 1896 Elbląg), przemysłowiec, konstruktor maszyn, głównie parowych. Syn Carla Jacoba (1765–1848), Holendra ze wsi Matzweßen (Maciejowizna pod Pasłękiem), osiadłego w Elblągu, mosiężnika i mechanika, oraz jego drugiej żony, Anny Elisabeth Lenk (1787–1865). Miał starszą siostrę Henriettę, brat Gottlieb zmarł w młodości.

Początkowo uczył się w Elblągu mechaniki i ślusarstwa, następnie w szkole przemysłowej uzyskał uprawnienia czeladnicze. W latach 1832–1835, dzięki stypendium Towarzystwa Przemysłowego, studiował w Królewskim Instytucie Przemysłowym w Berlinie. Od 1835 odbywał praktyki w fabrykach budowy maszyn w Niemczech i Anglii. Dzięki pożyczce ojca 4 X 1837 założył w Elblągu warsztat budowy początkowo głównie maszyn rolniczych, zatrudniający ośmiu robotników. W 1847 powstała tam pierwsza maszyna parowa (42 KM) do napędu pierwszego parowca zbudowanego całkowicie w Prusach „James Watt”, w elbląskiej stoczni Michaela Mitzlaffa.

Założył następnie stocznię (w 1855 pierwszy niemiecki statek o napędzie śrubowym, parowiec „Borussia”), fabrykę lokomotyw i kotłów parowych (1870). Przejmował upadające elbląskie zakłady (między innymi w 1872 stocznię braci Mitzlaffów, w 1874 fabrykę wagonów Hambruch, Vollbaum & Co.). Ze względu na brak bezpośredniego dostępu do morza mógł budować w Elblągu tylko niewielkie jednostki (w tym okręty wojenne, torpedowce), po dłuższych staraniach w 1889 roku uzyskał zgodę władz administracyjnych i wojskowych na budowę w Gdańsku stoczni, mogącej produkować duże, pełnomorskie statki i okręty ( Stocznia Schichaua). Druga filia zakładów znajdowała się w portowej Piławie (Pilau). Honorowy obywatel Elbląga (1887), w którym mieszkał. Posiadał letnia rezydencję w Krynicy Morskiej.

Żonaty był od 1843 ze śpiewaczką operową Julianne Harting (1817–1893) (po ślubie zrezygnowała z kariery). Ojciec Ericha (2 IV 1844 – 1927), Selmy (1845–1877) i Marty Elisabeth (1854–1919), żony Carla Heinricha Ziese (1848–1917). Najstarszy, Eryk, żonaty z Gertrudą Jachmann, osiadł w gospodarstwie rolny pod Biskupcem (koło Olsztyna), ich synowie poświęcili się karierze wojskowej. Karierę wojskową wybrali także synowie Selmy, żony oficera Conrada Meyera. Właścicielką stoczni, po spłaceniu 20 XI 1901 rodzeństwa, została Marta Elizabeth wraz z mężem, przemysłowcem Carlem Heinrichem Ziesse (2 VII 1848 Moskwa –15 XII 1917 Elbląg). JK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania