KLEMENS WALTHER, inżynier wodny, kartograf
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''WALTHER KLEMENS''' (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski). Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]], zatrudniając go w 1594 roku na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W roku 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna. Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w roku 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę [[MOTŁAWA | Motławę]] od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | '''WALTHER KLEMENS''' (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski).<br/><br/> |
+ | Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]], zatrudniając go w 1594 roku na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W roku 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna.<br/><br/> | ||
+ | Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w roku 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę [[MOTŁAWA | Motławę]] od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 19:43, 15 maj 2021
WALTHER KLEMENS (Clemens; ? Królewiec – pogrzeb 24 V 1609 Gdańsk), kartograf i inżynier. Syn Clemensa Wolterssena, który przeniósł się z Amsterdamu do Królewca. Zawód zdobył zapewne we Włoszech, przodującym ówcześnie regionie w dziedzinie budowy fortyfikacji i kreślenia map (na mapach stosował też język włoski).
Specjalizował się w pogłębianiu koryt rzek, co wykorzystała gdańska Rada Miejska, zatrudniając go w 1594 roku na 12 lat do rozbudowy obwarowań i portu z wysokim uposażeniem (600 zł rocznie). W roku 1596 wybudował pogłębiarkę do prac na torze wodnym portu, nadzorował także działanie wodociągów, tam, grobli oraz utrzymywanie odpowiedniej głębokości kanałów żeglugowych. Zakres prac w Gdańsku był na tyle duży, że odmówił czasowego nawet zatrudnienia księciu szwedzkiemu Karolowi (prośby słane do Rady Miejskiej Gdańska w latach 1595–1596) i cesarzowi Rudolfowi II (1600). Jedynie w okresie 1603–1604 wyjechał z Gdańska, podejmując się naprawy wiślanych tam koło Kwidzyna.
Wykonywał również mapy, głównie dotyczące obszarów wodnych, np. w roku 1594 zachodniej części Zatoki Gdańskiej (pierwsza znana nawigacyjna mapa tych obszarów), w 1596 Zatoki Gdańskiej i w 1598 ukazującą rzekę Motławę od Pruszcza do jej ujścia w Gdańsku do Wisły.