KADAU ERNST II, złotnik
(uzupełnienie L.M.(25.09.2020)) |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
'''ERNST KADAU II''' (Kadaw; przed 1657 Gdańsk – 12 I 1690 Gdańsk), złotnik. Syn [[KADAU ERNST I| Ernsta Kadaua I]], zapisany na naukę w warsztacie ojca w 1657 roku. Pracę mistrzowską wykonał u [[OPHAGEN JOHANN| Johanna Ophagena]] w 1674. 17 X 1675 uzyskał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie Gdańska]]. Funkcję kompana (podstarszego) tutejszego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu złotników]] pełnił w latach w 1680 i 1685, starszego cechu – 1681 i 1686. W jego warsztacie terminował [[DETLOFF NATHANAEL| Nathanael Detloff]]. W 1685 roku zapisał na naukę trzech synów: Johanna Ernsta, Gabriela i Emmanuela, z których dwaj pierwsi uzyskali tytuły mistrzowskie. Johann Ernst był w latach 1706–1711 złotnikiem w Królewcu (Königsberg).<br/><br/> | '''ERNST KADAU II''' (Kadaw; przed 1657 Gdańsk – 12 I 1690 Gdańsk), złotnik. Syn [[KADAU ERNST I| Ernsta Kadaua I]], zapisany na naukę w warsztacie ojca w 1657 roku. Pracę mistrzowską wykonał u [[OPHAGEN JOHANN| Johanna Ophagena]] w 1674. 17 X 1675 uzyskał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie Gdańska]]. Funkcję kompana (podstarszego) tutejszego [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu złotników]] pełnił w latach w 1680 i 1685, starszego cechu – 1681 i 1686. W jego warsztacie terminował [[DETLOFF NATHANAEL| Nathanael Detloff]]. W 1685 roku zapisał na naukę trzech synów: Johanna Ernsta, Gabriela i Emmanuela, z których dwaj pierwsi uzyskali tytuły mistrzowskie. Johann Ernst był w latach 1706–1711 złotnikiem w Królewcu (Königsberg).<br/><br/> | ||
− | Po jego śmierci warsztat | + | Po jego śmierci warsztat prowadziła wdowa Maria. Używał znaku warsztatowego z monogramem J/EK w trójliściu (dla odróżnienia od działającego nadal warsztatu ojca) oraz EK w prostokącie. Wśród jego dzieł znajdują się sprzęty sakralne: kielichy (Bydgoszcz, Ostrowite), puszki eucharystyczne (kościół św. Mikołaja w Elblągu, Nowa Cerkiew, Postolin), monstrancja (dawniej Nowy Staw), ramy feretronu (Giemlice), oraz świeckie: kubki ([[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowe w Gdańsku]], Altonaer Museum w Hamburgu). Na uwagę zasługują unikatowe w gdańskim złotnictwie cztery kufle z korpusem rzeźbionym – prawdopodobnie przez Christopha Mauchera – w kości słoniowej (Zamek Królewski na Wawelu, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Wadsworth Atheneum w Hartford, dawniej też Herzogliches Museum w Gotha) oraz dzban (Staatliche Museen w Kassel), oraz taca z kością słoniową (Kunstgewerbemuseum Berlin).<br/><br/> |
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:26, 28 mar 2021
ERNST KADAU II (Kadaw; przed 1657 Gdańsk – 12 I 1690 Gdańsk), złotnik. Syn Ernsta Kadaua I, zapisany na naukę w warsztacie ojca w 1657 roku. Pracę mistrzowską wykonał u Johanna Ophagena w 1674. 17 X 1675 uzyskał obywatelstwo miejskie Gdańska. Funkcję kompana (podstarszego) tutejszego cechu złotników pełnił w latach w 1680 i 1685, starszego cechu – 1681 i 1686. W jego warsztacie terminował Nathanael Detloff. W 1685 roku zapisał na naukę trzech synów: Johanna Ernsta, Gabriela i Emmanuela, z których dwaj pierwsi uzyskali tytuły mistrzowskie. Johann Ernst był w latach 1706–1711 złotnikiem w Królewcu (Königsberg).
Po jego śmierci warsztat prowadziła wdowa Maria. Używał znaku warsztatowego z monogramem J/EK w trójliściu (dla odróżnienia od działającego nadal warsztatu ojca) oraz EK w prostokącie. Wśród jego dzieł znajdują się sprzęty sakralne: kielichy (Bydgoszcz, Ostrowite), puszki eucharystyczne (kościół św. Mikołaja w Elblągu, Nowa Cerkiew, Postolin), monstrancja (dawniej Nowy Staw), ramy feretronu (Giemlice), oraz świeckie: kubki ( Muzeum Narodowe w Gdańsku, Altonaer Museum w Hamburgu). Na uwagę zasługują unikatowe w gdańskim złotnictwie cztery kufle z korpusem rzeźbionym – prawdopodobnie przez Christopha Mauchera – w kości słoniowej (Zamek Królewski na Wawelu, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, Wadsworth Atheneum w Hartford, dawniej też Herzogliches Museum w Gotha) oraz dzban (Staatliche Museen w Kassel), oraz taca z kością słoniową (Kunstgewerbemuseum Berlin).
Zob. też złotnictwo.