UNIWERSYTET GDAŃSKI, masowiec
(wstawianie ilustracji (14.04.2020)) |
(uzupelnienie LM (8.11.2020)) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Uniwersytet_Gdański_masowiec.jpg|thumb|„Uniwersytet Gdański” w [[PORT PÓŁNOCNY| Porcie Północnym]] 9 VII 1974]] | [[File:Uniwersytet_Gdański_masowiec.jpg|thumb|„Uniwersytet Gdański” w [[PORT PÓŁNOCNY| Porcie Północnym]] 9 VII 1974]] | ||
− | '''„UNIWERSYTET GDAŃSKI”''', MS, standardowy pięćdziesięciotysięcznik, masowiec wodowany w marcu 1974 roku w stoczni Burmeister & Wain, Kopenhaga (Dania). O nadanie nazwy zabiegali w marcu 1972 uczestnicy konferencji uczelnianej Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Gdańskim specjalnym pismem do ministra żeglugi Jerzego Szopy. 22 291 NRT, 52 020 ton; długość 218,8 (210,2 rej.) m, szerokość 30,6 m, zanurzenie 12,1 m; 15 000 KM; prędkość eksploatacyjna 15,5 w; 1 pokład, 7 ładowni (ładownie nr 1, 3, 5 i 7 przystosowane do przewozu rudy); załoga – 45 osób; zasięg 12 tysięcy mil morskich. W służbie Polskiej Żeglugi Morskiej, następnie Żeglugi Polskiej | + | '''„UNIWERSYTET GDAŃSKI”''', MS, standardowy pięćdziesięciotysięcznik, masowiec wodowany w marcu 1974 roku w stoczni Burmeister & Wain, Kopenhaga (Dania). O nadanie nazwy zabiegali w marcu 1972 uczestnicy konferencji uczelnianej Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Gdańskim specjalnym pismem do ministra żeglugi Jerzego Szopy. 22 291 NRT, 52 020 ton; długość 218,8 (210,2 rej.) m, szerokość 30,6 m, zanurzenie 12,1 m; 15 000 KM; prędkość eksploatacyjna 15,5 w; 1 pokład, 7 ładowni (ładownie nr 1, 3, 5 i 7 przystosowane do przewozu rudy); załoga – 45 osób; zasięg 12 tysięcy mil morskich. W służbie Polskiej Żeglugi Morskiej, następnie Żeglugi Polskiej. <br/><br/> |
+ | |||
+ | Był pierwszym statkiem, który 9 VII 1974 przybił do pirsu węglowego uruchamianego wówczas [[PORT PÓŁNOCNY| Portu Północnego]] (otwartego oficjalnie 18 lipca t. r.). 16 III 1990, wioząc 58 tys. ton węgla do portu Kalundborg w zachodniej Danii zboczył z toru wodnego i osiadł na mieliźnie Wielkiego Bełtu. Przez cztery i pół doby bez skutku próbowały go uwolnić cztery holowniki duńskiej firmy ratowniczej, zszedł z mielizny dopiero po częściowym wyładowaniu przewożonego węgla. 1 X 1998 sprzedany na złom. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 20:51, 8 lis 2020
„UNIWERSYTET GDAŃSKI”, MS, standardowy pięćdziesięciotysięcznik, masowiec wodowany w marcu 1974 roku w stoczni Burmeister & Wain, Kopenhaga (Dania). O nadanie nazwy zabiegali w marcu 1972 uczestnicy konferencji uczelnianej Związku Nauczycielstwa Polskiego przy Uniwersytecie Gdańskim specjalnym pismem do ministra żeglugi Jerzego Szopy. 22 291 NRT, 52 020 ton; długość 218,8 (210,2 rej.) m, szerokość 30,6 m, zanurzenie 12,1 m; 15 000 KM; prędkość eksploatacyjna 15,5 w; 1 pokład, 7 ładowni (ładownie nr 1, 3, 5 i 7 przystosowane do przewozu rudy); załoga – 45 osób; zasięg 12 tysięcy mil morskich. W służbie Polskiej Żeglugi Morskiej, następnie Żeglugi Polskiej.
Był pierwszym statkiem, który 9 VII 1974 przybił do pirsu węglowego uruchamianego wówczas Portu Północnego (otwartego oficjalnie 18 lipca t. r.). 16 III 1990, wioząc 58 tys. ton węgla do portu Kalundborg w zachodniej Danii zboczył z toru wodnego i osiadł na mieliźnie Wielkiego Bełtu. Przez cztery i pół doby bez skutku próbowały go uwolnić cztery holowniki duńskiej firmy ratowniczej, zszedł z mielizny dopiero po częściowym wyładowaniu przewożonego węgla. 1 X 1998 sprzedany na złom.