DWORZEC CENTRALNY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(uzupełnienia BŚ (e-mail z 12.07.2014)) |
(wstawianie ilustracji LM (8.07.2020)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:Dworzec_Centralny.jpg|thumb|Dworzec Centralny (na wprost), z prawej budowa [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Dworca Gdańsk Główny]], około 1898]] | ||
+ | |||
'''DWORZEC CENTRALNY''' (Zentralbahnhof), przy Promenade (ul. 3 Maja), tymczasowy, otwarty 1 X 1896 roku, przejął funkcje [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA | Dworca Brama Wyżynna]] i [[DWORZEC BRAMA NIZINNA | Dworca Brama Nizinna]] w obsłudze ruchu podmiejskiego Gdańsk – Sopot – Gdańsk, dalekobieżnego do Stargardu Szczecińskiego oraz do Tczewa i Nowego Portu. Zlokalizowany między schodami prowadzącymi na obecny [[DWORZEC AUTOBUSOWY | dworzec autobusowy]] a wiaduktem [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]]. Funkcjonował do roku 1900; jego funkcje przejął [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | Dworzec Gdańsk Główny]]. Parterowy pawilon obsługi pasażerów rozebrano, w jego miejscu powstały perony dla ruchu dalekobieżnego. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''DWORZEC CENTRALNY''' (Zentralbahnhof), przy Promenade (ul. 3 Maja), tymczasowy, otwarty 1 X 1896 roku, przejął funkcje [[DWORZEC BRAMA WYŻYNNA | Dworca Brama Wyżynna]] i [[DWORZEC BRAMA NIZINNA | Dworca Brama Nizinna]] w obsłudze ruchu podmiejskiego Gdańsk – Sopot – Gdańsk, dalekobieżnego do Stargardu Szczecińskiego oraz do Tczewa i Nowego Portu. Zlokalizowany między schodami prowadzącymi na obecny [[DWORZEC AUTOBUSOWY | dworzec autobusowy]] a wiaduktem [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]]. Funkcjonował do roku 1900; jego funkcje przejął [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY | Dworzec Gdańsk Główny]]. Parterowy pawilon obsługi pasażerów rozebrano, w jego miejscu powstały perony dla ruchu dalekobieżnego. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 10:07, 8 lip 2020
DWORZEC CENTRALNY (Zentralbahnhof), przy Promenade (ul. 3 Maja), tymczasowy, otwarty 1 X 1896 roku, przejął funkcje Dworca Brama Wyżynna i Dworca Brama Nizinna w obsłudze ruchu podmiejskiego Gdańsk – Sopot – Gdańsk, dalekobieżnego do Stargardu Szczecińskiego oraz do Tczewa i Nowego Portu. Zlokalizowany między schodami prowadzącymi na obecny dworzec autobusowy a wiaduktem Błędnik. Funkcjonował do roku 1900; jego funkcje przejął Dworzec Gdańsk Główny. Parterowy pawilon obsługi pasażerów rozebrano, w jego miejscu powstały perony dla ruchu dalekobieżnego.