KANAŁ KASZUBSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupelnienie LM (18.05.2020))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prace przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, 1901]]
+
[[File:1_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, 1901]]
 
[[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok w stronę Nowego Portu, 1901]]
 
[[File:2_Kanał_Kaszubski.jpg|thumb|Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok w stronę Nowego Portu, 1901]]
 
'''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie [[OSTRÓW | Ostrów]] od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na [[PRZERÓBKA | Przeróbce]]. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola [[WISŁA | Wisły]]) do wykorzystania przez statki pełnomorskie [[ŁACHA SZKUTNICZA | Łachy Szkutniczej]], północnej części [[WARZYWÓD WIELKI I MAŁY | Warzywodu Wielkiego]]. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe [[GDAŃSK (ex „Danzig”), prom kolejowy (1907) | „Gdańsk” (ex „Danzig”)]] i [[GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926) | „Gedania”]]. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton). Obecnie morski port handlowy Gdańsk. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), obecnie po rozbudowie Gdańska Zakłady Nawozów Fosforowych ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]). {{author:RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Środowisko i przyroda]]
 
'''KANAŁ KASZUBSKI''' (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie [[OSTRÓW | Ostrów]] od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na [[PRZERÓBKA | Przeróbce]]. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola [[WISŁA | Wisły]]) do wykorzystania przez statki pełnomorskie [[ŁACHA SZKUTNICZA | Łachy Szkutniczej]], północnej części [[WARZYWÓD WIELKI I MAŁY | Warzywodu Wielkiego]]. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ([[OSTRÓW | Ostrów]]), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe [[GDAŃSK (ex „Danzig”), prom kolejowy (1907) | „Gdańsk” (ex „Danzig”)]] i [[GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926) | „Gedania”]]. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton). Obecnie morski port handlowy Gdańsk. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), obecnie po rozbudowie Gdańska Zakłady Nawozów Fosforowych ([[PRZEDSIĘBIORSTWA I ZAKŁADY PRZEMYSŁOWE | przedsiębiorstwa]]). {{author:RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Środowisko i przyroda]]

Wersja z 09:42, 18 maj 2020

Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok z ul. Promowej w stronę Głównego Miasta, 1901
Początek prac przy budowie Kanału Kaszubskiego w miejscu Łachy Szkutniczej, widok w stronę Nowego Portu, 1901

KANAŁ KASZUBSKI (Kaiserhafen), długość około 2 km, szerokość 140–230 m, głębokość 7,5 m, między obecnym nabrzeżem Zdobywców Kołobrzegu na wyspie Ostrów od zachodu a obecnymi nabrzeżami Chemików, Przemysłowym i Bytomskim od wschodu na Przeróbce. Powstał w latach 1901–1904 jako Kaiserhafen (Port Cesarski) przez pogłębienie, poszerzenie i przystosowanie (ścięcie zakola Wisły) do wykorzystania przez statki pełnomorskie Łachy Szkutniczej, północnej części Warzywodu Wielkiego. Otwarty 27 V 1904 przez cesarza niemieckiego Wilhelma II. Połączenie między nabrzeżami Portu Cesarskiego na obecnej Przeróbce a wyspą Holm ( Ostrów), w celu transportu sekcji kadłubów z hal prefabrykacji na pochylnię i wagonów kolejowych biegnącej tu linii kolejowej, zapewniały promy kolejowe „Gdańsk” (ex „Danzig”) i „Gedania”. Przeprawa promowa od 1996 roku nieczynna (ostatni prom: „Ostrów-1”, zwodowany 22 XII 1976 w Płockiej Stoczni Rzecznej, nośność 530 ton). Obecnie morski port handlowy Gdańsk. Nad kanałem, obok portowych placów składowych (głównie drewna), zbudowano w 1912 w rejonie obecnej ul. Ku Ujściu fabrykę nawozów sztucznych (Pommerensdorf), obecnie po rozbudowie Gdańska Zakłady Nawozów Fosforowych ( przedsiębiorstwa). RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania