BRAMA ŻUŁAWSKA
(wstawienie ilustracji (e-mail z 14.10.2019)) |
|||
Linia 6: | Linia 6: | ||
[[File:5_Brama_Żuławska.jpg|thumb|Brama Żuławska z pylonami od strony miasta przed ostateczną rozbiórką, 1912]] | [[File:5_Brama_Żuławska.jpg|thumb|Brama Żuławska z pylonami od strony miasta przed ostateczną rozbiórką, 1912]] | ||
− | '''BRAMA ŻUŁAWSKA ZEWNĘTRZNA (KNIPAWSKA ALBO ELBLĄSKA)''', pierwotnie brama średniowiecznych umocnień [[DŁUGIE OGRODY | Długich Ogrodów]], sięgających do obecnego mostu na [[OPŁYW MOTŁAWY | Opływie Motławy]] w ciągu obecnej ul. Elbląskiej, na wschód od ul. Głębokiej. Jako Brama Skrajna (''ad valvam extremam'') wzmiankowana była w 1456 roku. W 1463, gdy rozlane wody Wisły porwały wzmacniającą ją basteję, określona była jako Brama Żuławska (''im Werderschen thore''), podobnie jak w opisie przerwania sąsiedniego wału wiślanego (1487), spalenia Długich Ogrodów przez ludzi [[MATERN GEORG i SIMON | Maternów]] (1499) i innych wydarzeń. <br/><br/> | + | '''BRAMA ŻUŁAWSKA ZEWNĘTRZNA (KNIPAWSKA ALBO ELBLĄSKA)''', pierwotnie brama średniowiecznych umocnień [[DŁUGIE OGRODY | Długich Ogrodów]], sięgających do obecnego mostu na [[OPŁYW MOTŁAWY | Opływie Motławy]] w ciągu obecnej ul. Elbląskiej, na wschód od ul. Głębokiej. <br/><br/> |
− | + | Jako Brama Skrajna (''ad valvam extremam'') wzmiankowana była w 1456 roku. W 1463, gdy rozlane wody Wisły porwały wzmacniającą ją basteję, określona była jako Brama Żuławska (''im Werderschen thore''), podobnie jak w opisie przerwania sąsiedniego wału wiślanego (1487), spalenia Długich Ogrodów przez ludzi [[MATERN GEORG i SIMON | Maternów]] (1499) i innych wydarzeń. Po wzniesieniu kręgu bastionów [[DOLNE MIASTO | Dolnego Miasta]], który przeciął Długie Ogrody, pozostawiając na zewnątrz ich wschodni kraniec zwany Knipawą (Kneipab; obecne [[RUDNO | Rudno]]), także nową [[BRAMA DŁUGICH OGRODÓW | Bramę Długich Ogrodów]] – zbudowaną w ich ciągu w 1628 roku – nazywano Żuławską (1687: Werdersche Thor, oder Lang-Gartsche Thor); po 1734 używano z reguły tylko tej pierwszej nazwy.<br/><br/> | |
− | + | Bramę Żuławską Zewnętrzną zaznaczono na planach Berndta (1603) i Schmeera (1615). Na widoku [DICKMANN AEGIDIUS| Aegidiusa Dickmanna]] z 1617 roku została przedstawiona jako niewielki budynek kalenicowy z przejazdem w środku. Przed bramą znajdowało się rozlewisko, do którego dochodził z z [[OLSZYNKA | Olszynki]] rów odwadniający, przebiegający wzdłuż Tryftu (Wygonu) Górnego albo Przedniego (obecna ul. Zawodzie), z powstałą w 1623 roku śluzą, zwaną później śluzą Schewena (1711: Schewen Schleuse). Rozlewisko, zasilane wodą dopływającej od wschodu rzeczki [[ROZWÓJKA | Rozwójki]], miało pierwotnie prostoliniowy odpływ w drugą stronę (do [[MOTŁAWA | Motławy]] przy Kępie ([[OŁOWIANKA | Ołowianka]])), zwany Gęsim Rowem. Gdy Gęsi Rów ustąpił miejsca fosie nowych umocnień, przekopano od rozlewiska do Wisły odwadniający je żeglowny kanał, zwany Rowem Stagnetego. W 1711 roku rozlewisko miało już nieco bardziej uporządkowaną postać: szerokiej fosy z węzłem hydrotechnicznym.<br/><br/> | |
− | + | Nowy budynek Bramy Żuławskiej Zewnętrznej zaczęto regularnie zaznaczać na planach, począwszy od 1696 roku. Według opisu [[ZERNECKE WILHELM FERDINAND | Wilhelma Ferdinanda Zerneckego]] z 1843 brama miała bardzo wąski przejazd, a po bokach wartownie z celami więziennymi dla żołnierzy. Budynek przetrwał do przebudowy, dokonanej – podobnie jak w innych bramach zewnętrznych Gdańska – zapewne w latach 70. XIX wieku, w której trakcie zastąpił go szeroki wjazd między ceglanymi pylonami. Całość zespołu bramnego wraz z osłaniającym go Fortem Desaix (z 1813, przemianowanym po 1815 na Fort Prinz Carl von Mecklenburg) rozebrano tuż po 1912 roku. Do 1945 przetrwał tylko fragment fosy jednej z lunet (Żuławskiej), później zasypanej. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | |
− | {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: | + |
Wersja z 14:17, 22 lis 2019
BRAMA ŻUŁAWSKA ZEWNĘTRZNA (KNIPAWSKA ALBO ELBLĄSKA), pierwotnie brama średniowiecznych umocnień Długich Ogrodów, sięgających do obecnego mostu na Opływie Motławy w ciągu obecnej ul. Elbląskiej, na wschód od ul. Głębokiej.
Jako Brama Skrajna (ad valvam extremam) wzmiankowana była w 1456 roku. W 1463, gdy rozlane wody Wisły porwały wzmacniającą ją basteję, określona była jako Brama Żuławska (im Werderschen thore), podobnie jak w opisie przerwania sąsiedniego wału wiślanego (1487), spalenia Długich Ogrodów przez ludzi Maternów (1499) i innych wydarzeń. Po wzniesieniu kręgu bastionów Dolnego Miasta, który przeciął Długie Ogrody, pozostawiając na zewnątrz ich wschodni kraniec zwany Knipawą (Kneipab; obecne Rudno), także nową Bramę Długich Ogrodów – zbudowaną w ich ciągu w 1628 roku – nazywano Żuławską (1687: Werdersche Thor, oder Lang-Gartsche Thor); po 1734 używano z reguły tylko tej pierwszej nazwy.
Bramę Żuławską Zewnętrzną zaznaczono na planach Berndta (1603) i Schmeera (1615). Na widoku [DICKMANN AEGIDIUS| Aegidiusa Dickmanna]] z 1617 roku została przedstawiona jako niewielki budynek kalenicowy z przejazdem w środku. Przed bramą znajdowało się rozlewisko, do którego dochodził z z Olszynki rów odwadniający, przebiegający wzdłuż Tryftu (Wygonu) Górnego albo Przedniego (obecna ul. Zawodzie), z powstałą w 1623 roku śluzą, zwaną później śluzą Schewena (1711: Schewen Schleuse). Rozlewisko, zasilane wodą dopływającej od wschodu rzeczki Rozwójki, miało pierwotnie prostoliniowy odpływ w drugą stronę (do Motławy przy Kępie ( Ołowianka)), zwany Gęsim Rowem. Gdy Gęsi Rów ustąpił miejsca fosie nowych umocnień, przekopano od rozlewiska do Wisły odwadniający je żeglowny kanał, zwany Rowem Stagnetego. W 1711 roku rozlewisko miało już nieco bardziej uporządkowaną postać: szerokiej fosy z węzłem hydrotechnicznym.
Nowy budynek Bramy Żuławskiej Zewnętrznej zaczęto regularnie zaznaczać na planach, począwszy od 1696 roku. Według opisu Wilhelma Ferdinanda Zerneckego z 1843 brama miała bardzo wąski przejazd, a po bokach wartownie z celami więziennymi dla żołnierzy. Budynek przetrwał do przebudowy, dokonanej – podobnie jak w innych bramach zewnętrznych Gdańska – zapewne w latach 70. XIX wieku, w której trakcie zastąpił go szeroki wjazd między ceglanymi pylonami. Całość zespołu bramnego wraz z osłaniającym go Fortem Desaix (z 1813, przemianowanym po 1815 na Fort Prinz Carl von Mecklenburg) rozebrano tuż po 1912 roku. Do 1945 przetrwał tylko fragment fosy jednej z lunet (Żuławskiej), później zasypanej.