MÖLLER ANTON, malarz, rysownik, grafik
(wstawienie ilustracji (e-mail z 19.09.2019)) |
|||
Linia 9: | Linia 9: | ||
[[File:7_Anton_Moller.jpg|thumb|Anton Möller, ''Orkiestra pijacka'', około 1610]] | [[File:7_Anton_Moller.jpg|thumb|Anton Möller, ''Orkiestra pijacka'', około 1610]] | ||
− | '''ANTON MÖLLER''' (około 1563 Królewiec – 1 II 1611 Gdańsk), malarz, rysownik, grafik. Syn medyka i cyrulika księcia Albrechta I, nauki pobierał w Królewcu, kopiował grafiki Albrechta Dürera. W latach 1585–1587 odbył podróż artystyczną, zapewne po Niderlandach, około roku 1587 wykonał w Królewcu wystrój ołtarza głównego katedry. W Gdańsku od 1586, realizował zamówienia [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]: w 1588 cykl 5 obrazów dla Ławy Sądowej w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]] (jedyny zachowany ''Alegoria Siedmiu Cnót''); 1592–1593 miedziorytowy, odbity z 7 płyt widok panoramiczny Gdańska (zaginiony), 1600 widok Gdańska podarowany Republice Weneckiej (zaginiony), 1601–1603 cykl 4 obrazów dla [[KOMORA PALOWA| Komory Palowej]] [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA| Ratusza Głównego Miasta]]: ''Grosz czynszowy'' (1601), ''Budowa świątyni'' (1602), ''Zapłata monety czynszowej'' (zaginiony) i czwarty, o nieznanej tematyce. Wykonywał prywatne zamówienia portretowe dla patrycjuszy (1590 ''Portret bp. Maurycego Ferbera'', w roku 1596 głośny ''Portret patrycjuszki gdańskiej''), obrazy o tematyce religijnej (np. ''Uczynki miłosierdzia'' w 1607 i obrazy do głównego ołtarza w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]]). Dla Dworu Artusa wykonał obraz ''Sąd Ostateczny'' (1602–1603). Tematyka wielu obrazów osadzona była w krajobrazie Gdańska. Do 1945 roku patron ulicy we Wrzeszczu (obecnie ul. Danusi). Malarzem był też syn Anton młodszy (chrzest październik 1592 w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY| kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] – po 1632), od około 1617 przebywający w Italii (Neapol, | + | '''ANTON MÖLLER''' (około 1563 Królewiec – 1 II 1611 Gdańsk), malarz, rysownik, grafik. Syn medyka i cyrulika księcia Albrechta I, nauki pobierał w Królewcu, kopiował grafiki Albrechta Dürera. W latach 1585–1587 odbył podróż artystyczną, zapewne po Niderlandach, około roku 1587 wykonał w Królewcu wystrój ołtarza głównego katedry. W Gdańsku od 1586, realizował zamówienia [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]: w 1588 cykl 5 obrazów dla Ławy Sądowej w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]] (jedyny zachowany ''Alegoria Siedmiu Cnót''); 1592–1593 miedziorytowy, odbity z 7 płyt widok panoramiczny Gdańska (zaginiony), 1600 widok Gdańska podarowany Republice Weneckiej (zaginiony), 1601–1603 cykl 4 obrazów dla [[KOMORA PALOWA| Komory Palowej]] [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA| Ratusza Głównego Miasta]]: ''Grosz czynszowy'' (1601), ''Budowa świątyni'' (1602), ''Zapłata monety czynszowej'' (zaginiony) i czwarty, o nieznanej tematyce. Wykonywał prywatne zamówienia portretowe dla patrycjuszy (1590 ''Portret bp. Maurycego Ferbera'', w roku 1596 głośny ''Portret patrycjuszki gdańskiej''), obrazy o tematyce religijnej (np. ''Uczynki miłosierdzia'' w 1607 i obrazy do głównego ołtarza w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]]). Dla Dworu Artusa wykonał obraz ''Sąd Ostateczny'' (1602–1603). Tematyka wielu obrazów osadzona była w krajobrazie Gdańska. Do 1945 roku patron ulicy we Wrzeszczu (obecnie ul. Danusi). Malarzem był też syn Anton młodszy (chrzest październik 1592 w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY| kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] – po 1632), od około 1617 przebywający w Italii (Neapol, Siena, Padwa). {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 11:23, 3 paź 2019
ANTON MÖLLER (około 1563 Królewiec – 1 II 1611 Gdańsk), malarz, rysownik, grafik. Syn medyka i cyrulika księcia Albrechta I, nauki pobierał w Królewcu, kopiował grafiki Albrechta Dürera. W latach 1585–1587 odbył podróż artystyczną, zapewne po Niderlandach, około roku 1587 wykonał w Królewcu wystrój ołtarza głównego katedry. W Gdańsku od 1586, realizował zamówienia Rady Miejskiej: w 1588 cykl 5 obrazów dla Ławy Sądowej w Dworze Artusa (jedyny zachowany Alegoria Siedmiu Cnót); 1592–1593 miedziorytowy, odbity z 7 płyt widok panoramiczny Gdańska (zaginiony), 1600 widok Gdańska podarowany Republice Weneckiej (zaginiony), 1601–1603 cykl 4 obrazów dla Komory Palowej Ratusza Głównego Miasta: Grosz czynszowy (1601), Budowa świątyni (1602), Zapłata monety czynszowej (zaginiony) i czwarty, o nieznanej tematyce. Wykonywał prywatne zamówienia portretowe dla patrycjuszy (1590 Portret bp. Maurycego Ferbera, w roku 1596 głośny Portret patrycjuszki gdańskiej), obrazy o tematyce religijnej (np. Uczynki miłosierdzia w 1607 i obrazy do głównego ołtarza w kościele św. Katarzyny). Dla Dworu Artusa wykonał obraz Sąd Ostateczny (1602–1603). Tematyka wielu obrazów osadzona była w krajobrazie Gdańska. Do 1945 roku patron ulicy we Wrzeszczu (obecnie ul. Danusi). Malarzem był też syn Anton młodszy (chrzest październik 1592 w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny – po 1632), od około 1617 przebywający w Italii (Neapol, Siena, Padwa).