DEISCH MATTHAEUS, rytownik
(wstawienie ilustracji (e-mail z 19.09.2019)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 25.09.2019)) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Deisch Matthaeus.JPG|thumb|Matthaeus Deisch według Jacoba Wessela, około 1760]] | [[File:Deisch Matthaeus.JPG|thumb|Matthaeus Deisch według Jacoba Wessela, około 1760]] | ||
[[File:2_Matthaeus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch z żoną, 1773, rysunek [[CHODOWIECKI DANIEL| Daniela Chodowieckiego]], który określał portretowanego jako „partacza”, autora „niedobrych rycin”]] | [[File:2_Matthaeus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch z żoną, 1773, rysunek [[CHODOWIECKI DANIEL| Daniela Chodowieckiego]], który określał portretowanego jako „partacza”, autora „niedobrych rycin”]] | ||
+ | [[File:3_Matthaus_Deisch.jpg|thumb|Frontyspis cyklu rycin 50 widoków Gdańska (''50 Prospekte von Danzig'')]] | ||
[[File:Gdańsk w połowie XVIII wieku na rycinie Matthaeusa Deischa.JPG|thumb|Matthaeus Deisch (siedzi pośrodku ze szkicownikiem) ''Gdańsk w połowie XVIII wieku'', 1761–1765, widok od strony obecnej ul. Chodowieckiego]] | [[File:Gdańsk w połowie XVIII wieku na rycinie Matthaeusa Deischa.JPG|thumb|Matthaeus Deisch (siedzi pośrodku ze szkicownikiem) ''Gdańsk w połowie XVIII wieku'', 1761–1765, widok od strony obecnej ul. Chodowieckiego]] | ||
[[File:4_Matthaeus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch, ''Widok z Biskupiej Górki'', 1761–1765]] | [[File:4_Matthaeus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch, ''Widok z Biskupiej Górki'', 1761–1765]] | ||
Linia 22: | Linia 23: | ||
[[File:Deisch Matthaeus, Brama św. Jakuba od strony miasta, 1761–1765.JPG|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama<br/>św. Jakuba od strony miasta'', 1761–1765]] | [[File:Deisch Matthaeus, Brama św. Jakuba od strony miasta, 1761–1765.JPG|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama<br/>św. Jakuba od strony miasta'', 1761–1765]] | ||
[[File:Deisch_Matthaeus_Brama_Wyżynna,_1761–1765.jpg|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama Wyżynna'', 1761–1765]] | [[File:Deisch_Matthaeus_Brama_Wyżynna,_1761–1765.jpg|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama Wyżynna'', 1761–1765]] | ||
+ | [[File:O_Matthaus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch, ''Ratusz Głównego Miasta i Długi Targ'', 1761–1765]] | ||
+ | [[File:P_Matthaus_Deisch.jpg|thumb|Matthaeus Deisch, ''Widok Gdańska z Grodziska'', 1761–1765]] | ||
[[File:Deisch_Matthaeus_Brama_Zielona_od_strony_Długiego_Targu,_1761–1765.jpg|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama Zielona od strony Długiego Targu'', 1761–1765]] | [[File:Deisch_Matthaeus_Brama_Zielona_od_strony_Długiego_Targu,_1761–1765.jpg|thumb|Matthaeus Deisch ''Brama Zielona od strony Długiego Targu'', 1761–1765]] |
Wersja z 08:57, 25 wrz 2019
MATTHAEUS DEISCH (18 VII 1724 Augsburg – 28 I 1789 Gdańsk), rytownik. Nauki w zakresie malarstwa i rytownictwa pobierał w rodzinnym mieście, utrzymywał się z prac dorywczych wykonywanych w czasie licznych podróży.
W Gdańsku w 1744 roku rytował portret Hieronima Floriana Radziwiłła, w 1749 związał się z miastem na stałe. Utrzymywał się z lekcji rysunku i grafiki, sprzedaży rycin na zamówienie (reklamował się w „Danziger Anzeigen”), komentując aktualne wydarzenia polityczne (na przykład Wykonanie wyroku na Robercie Damiens, zamachowcu na króla Francji Ludwika XV w 1757). W 1754 roku znajdował się na skraju bankructwa. W latach 1761–1775, na podstawie rysunków Friedricha Antona Augusta Lohrmanna (1735 Berlin – 1800 Warszawa, w Gdańsku 1759–1773), stworzył cykl rycin 50 widoków Gdańska (50 Prospekte von Danzig), dedykowanych Radzie Miejskiej, tworząc jeden na miesiąc na zamówienie subskrypcyjne. Przedstawiały panoramy Gdańska, reprezentacyjne gmachy, tereny przedmiejskie i przemysłowe. Nagrodzony pieniężnie przez Radę, w roku 1763 otrzymał obywatelstwo miejskie i w 1779 pracę w komorze podatkowej (pisarz akcyzowy).
We współpracy z Lohrmannem (z którym się pokłócił, nie umieszczając na sztychach jego nazwiska jako rysownika) w latach 1762–1765 stworzył serię 40 rycin Wywoływacze gdańscy (Danziger Ausrufer), przedstawiającą ulicznych handlarzy, dołączając do każdej zapis słowny i nutowy intonacji nawoływań przedstawianych osób (zob. ilustrację Społeczeństwo do końca I Wolnego Miasta Gdańska). Tworzył portrety gdańskich patrycjuszy, kaznodziejów, uczonych i władców (między innymi Karla Groddecka, Ernsta Augusta Bertlinga, Johanna Benedickta Hoffmana seniora, Petera Uphagena, Gottfrieda Lengnicha, Gottlieba Gabriela von Weickhmanna, Jacoba Wessela, Mathiasa Nathanaela Wolffa, Heinrich Zernecke, króla polskiego Stanisława Augusta, Fryderyka II (w sumie 25 osób)).
W okresie 1766–1767 wydał dwa herbarze Gdańska, w 1769 ryciny przedstawiające gobeliny wystawiane corocznie w Dworze Artusa, a projektowane przez Andreasa Stecha; ryciny do książki dla dzieci o tematyce biblijnej (wyd. 1780). Pozostawił około 200 prac. Mieszkał przy Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk). Żonaty był z gdańszczanką Philippinen Agate z domu Pollet, promo voto Pfundkeller (zm. 1781), bezdzietny.