DWORZEC WIŚLANY
(wstawienie ilustracji (e-mail z 14.05.2019)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:1_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Jeden ze spichlerzy firmy Wieler & Hardtman przy obecnym Nabrzeżu Zbożowym, 1938]] | [[File:1_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Jeden ze spichlerzy firmy Wieler & Hardtman przy obecnym Nabrzeżu Zbożowym, 1938]] | ||
− | [[File:2_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Spichlerze firmy Wieler & Hardtman, w głębi wieże [[KOŚCIÓŁ | + | [[File:2_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Spichlerze firmy Wieler & Hardtman, w głębi wieże [[KOŚCIÓŁ NIEPOKALANEGO SERCA MARYI | kościoła Wniebowstąpienia]] w Nowym Porcie, 1939, widok z obecnego Nabrzeża Rudowego Basenu Górniczego]] |
[[File:3_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Reklama spichlerzy firmy Wieler & Hardtman, 1931]] | [[File:3_Dworzec_Wislany.jpg|thumb|Reklama spichlerzy firmy Wieler & Hardtman, 1931]] | ||
− | '''DWORZEC WIŚLANY''', zwany także Portem Wiślanym, część portu gdańskiego położona na lewym brzegu | + | '''DWORZEC WIŚLANY''', zwany także Portem Wiślanym, część portu gdańskiego położona na lewym brzegu [[WISŁA | Martwej Wisły]], między [[GARDZIEL | Gardzielą]] oraz obecnymi ulicami Wielopole i Marynarki Polskiej. W połowie XIX wieku miejsce postoju dla tratw z drewnem; na potrzeby handlu drewnem dzierżawiono grunty przylegające do zbudowanej w latach 1803–1805 bitej drogi wzdłuż Wisły, Broschkischerweg ([[WIŚLNA | ul. Wiślna]]). W 1888 roku równolegle do tej drogi zbudowano towarową linię kolejową, tzw. wiślaną (Weichselufer-Bahn), z dworca towarowego Gdańsk Brama Oliwska ([[KOLEJ | kolej]]). W 1899 roku dodatkowo połączono ze stacją [[ZASPA | Zaspa]] linią kolejową biegnącą południowym skrajem [[NOWY PORT | Nowego Portu]]. Na początku XX wieku w pobliżu, od strony Nowego Portu, wzniesiono dwa wielkie spichrze firmy Wieler & Hardtman do składowania cukru i zboża z Ukrainy (zwane łącznie Russenhof). W okresie 1926–1927 rozbudowany, w 1929 przeniesiono linię tramwajową na nowo powstałą Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej); w 1938 oddano do użytku nowoczesny elewator zbożowy na 10 tysięcy ton u wylotu obecnej ul. Śnieżnej. W latach 1962–1970 dworzec został gruntownie przebudowany i zmodernizowany: zbudowano nową konstrukcję oprawy brzegu, zamontowano nowe dźwigi, znajdujące się na zapleczu dworca grząskie obniżenie terenu zasypano urobkiem uzyskanym z poszerzenia Kanału Portowego. Na powstałym w ten sposób gruncie wybudowano nową stację kolejową o dużej przepustowości, drogi, magazyny i warsztaty remontowe. Do roku 1991 dworzec stanowił tzw. Rejon Przeładunkowy II Morskiego Portu Handlowego, w latach 1991–1996 obsługiwany przez powstałe na jego bazie przedsiębiorstwo Port Wiślany sp. z o.o., przejęte następnie przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Przeładowuje się tu głównie konstrukcje i wyroby stalowe, złom, drobnicę, zboża i paliwa płynne. {{author: ZdK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 13:07, 13 wrz 2019
DWORZEC WIŚLANY, zwany także Portem Wiślanym, część portu gdańskiego położona na lewym brzegu Martwej Wisły, między Gardzielą oraz obecnymi ulicami Wielopole i Marynarki Polskiej. W połowie XIX wieku miejsce postoju dla tratw z drewnem; na potrzeby handlu drewnem dzierżawiono grunty przylegające do zbudowanej w latach 1803–1805 bitej drogi wzdłuż Wisły, Broschkischerweg ( ul. Wiślna). W 1888 roku równolegle do tej drogi zbudowano towarową linię kolejową, tzw. wiślaną (Weichselufer-Bahn), z dworca towarowego Gdańsk Brama Oliwska ( kolej). W 1899 roku dodatkowo połączono ze stacją Zaspa linią kolejową biegnącą południowym skrajem Nowego Portu. Na początku XX wieku w pobliżu, od strony Nowego Portu, wzniesiono dwa wielkie spichrze firmy Wieler & Hardtman do składowania cukru i zboża z Ukrainy (zwane łącznie Russenhof). W okresie 1926–1927 rozbudowany, w 1929 przeniesiono linię tramwajową na nowo powstałą Paul-Beneke-Weg (ul. Marynarki Polskiej); w 1938 oddano do użytku nowoczesny elewator zbożowy na 10 tysięcy ton u wylotu obecnej ul. Śnieżnej. W latach 1962–1970 dworzec został gruntownie przebudowany i zmodernizowany: zbudowano nową konstrukcję oprawy brzegu, zamontowano nowe dźwigi, znajdujące się na zapleczu dworca grząskie obniżenie terenu zasypano urobkiem uzyskanym z poszerzenia Kanału Portowego. Na powstałym w ten sposób gruncie wybudowano nową stację kolejową o dużej przepustowości, drogi, magazyny i warsztaty remontowe. Do roku 1991 dworzec stanowił tzw. Rejon Przeładunkowy II Morskiego Portu Handlowego, w latach 1991–1996 obsługiwany przez powstałe na jego bazie przedsiębiorstwo Port Wiślany sp. z o.o., przejęte następnie przez spółkę Port Gdański Eksploatacja. Przeładowuje się tu głównie konstrukcje i wyroby stalowe, złom, drobnicę, zboża i paliwa płynne.