OLIWA, drobnicowiec

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 8.03.2019))
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:Drobnicowiec „Oliwa”.JPG|thumb|Drobnicowiec „Oliwa”]]
 
[[File:Drobnicowiec „Oliwa”.JPG|thumb|Drobnicowiec „Oliwa”]]
  
'''„OLIWA”''', drobnicowiec typu B 59 (prototyp dla serii 8 jednostek o zbliżonych parametrach), pojemność 2950 BRT, 1507 NRT, nośność 4514 DWT, długość 114,15 m, szerokość 14,7, zanurzenie 6,20, silnik spalinowy, moc 3062 kW przy 150 obrotów/minutę, prędkość 15 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 37 osób, 8 pasażerów. Wodowany 5 II 1959 w Stoczni Szczecińskiej, w służbie w Polskich Linii Oceanicznych od 10 IX 1959, sprzedany armatorowi East Mediterranean Navigation z Bejrutu (Liban) w kwietniu 1980 roku (banderę opuszczono w Pireusie (Grecja)); nosił imię „Zaki”. {{author:RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''„OLIWA”''', drobnicowiec typu B 59 (prototyp dla serii 8 jednostek o zbliżonych parametrach), pojemność 2950 BRT, 1507 NRT, nośność 4514 DWT, długość 114,15 m, szerokość 14,7, zanurzenie 6,20, silnik spalinowy, moc 3062 kW przy 150 obrotów/minutę, prędkość 15 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 37 osób, 8 pasażerów.<br/><br/>
 +
Wodowany 5 II 1959 w Stoczni Szczecińskiej, w służbie w Polskich Linii Oceanicznych od 10 IX 1959, podniesienie bandery nastąpiło przy [[DWORZEC WIŚLANY | Dworcu Wiślanym]] w Gdańsku). Rozpoczął służbę (kpt. Antoni Strzelbicki) 15 IX 1959 rejsem inaugurującym nową trasę Gdańsk-Izrael- Morze Czarne. W 1961 roku, w czasie rejsów po Morzu Śródziemnym, był dwukrotnie zmuszany przez francuską marynarkę wojenną do zatrzymania (wystrzałami z dział przed dziób) i rewidowany. Interweniowała dwukrotnie w tej sprawie polskie MSZ.<br/><br/>
 +
Sprzedany armatorowi East Mediterranean Navigation z Bejrutu (Liban) w kwietniu 1980 roku (banderę opuszczono w Pireusie (Grecja)); nosił imię „Zaki”. {{author:RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 19:03, 23 lip 2019

Drobnicowiec „Oliwa” w budowie
Drobnicowiec „Oliwa”

„OLIWA”, drobnicowiec typu B 59 (prototyp dla serii 8 jednostek o zbliżonych parametrach), pojemność 2950 BRT, 1507 NRT, nośność 4514 DWT, długość 114,15 m, szerokość 14,7, zanurzenie 6,20, silnik spalinowy, moc 3062 kW przy 150 obrotów/minutę, prędkość 15 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 37 osób, 8 pasażerów.

Wodowany 5 II 1959 w Stoczni Szczecińskiej, w służbie w Polskich Linii Oceanicznych od 10 IX 1959, podniesienie bandery nastąpiło przy Dworcu Wiślanym w Gdańsku). Rozpoczął służbę (kpt. Antoni Strzelbicki) 15 IX 1959 rejsem inaugurującym nową trasę Gdańsk-Izrael- Morze Czarne. W 1961 roku, w czasie rejsów po Morzu Śródziemnym, był dwukrotnie zmuszany przez francuską marynarkę wojenną do zatrzymania (wystrzałami z dział przed dziób) i rewidowany. Interweniowała dwukrotnie w tej sprawie polskie MSZ.

Sprzedany armatorowi East Mediterranean Navigation z Bejrutu (Liban) w kwietniu 1980 roku (banderę opuszczono w Pireusie (Grecja)); nosił imię „Zaki”. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania