DANZIG, holownik morski (1938)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 27.11.2018))
(wstawienie ilustracji (e-mail z 14.05.2019))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 +
[[File:Danizg_holownika_morski_1938.jpg|thumb|Reklama gdańskiej filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft]]
 +
 
'''„DANZIG”''', holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stoczni Schichaua]] dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie),  z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w [[NOWY PORT | Nowym Porcie]]; w służbie od 1938 także jako statek ratowniczy i lodołamacz. Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942. W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991. {{author:WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
'''„DANZIG”''', holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w [[STOCZNIA SCHICHAUA | Stoczni Schichaua]] dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie),  z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w [[NOWY PORT | Nowym Porcie]]; w służbie od 1938 także jako statek ratowniczy i lodołamacz. Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942. W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991. {{author:WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 11:31, 14 maj 2019

Reklama gdańskiej filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft

„DANZIG”, holownik morski zwodowany 22 XII 1937 w Gdańsku w Stoczni Schichaua dla powstałej w Gdańsku po 1930 filii hamburskiej firmy armatorskiej Bugsier-, Reederei- und Bergungs-Gesellschaft (usługi holownicze i bunkierskie), z biurami przy Langer Markt 38 (Długi Targ) i Lotsenweg 1 (ul. Przemysłowa) w Nowym Porcie; w służbie od 1938 także jako statek ratowniczy i lodołamacz. Najnowocześniejszy i najsilniejszy holownik gdański przed wybuchem II wojny światowej. Pojemność brutto 243 RT, długość 38,1 m, szerokość 7,5 m, zanurzenie 4,3 m; motorowiec, 2 silniki wysokoprężne Schichau-Sulzer o łącznej mocy 2150 KM, 1 śruba, prędkość 14,5 węzła, 13-16 ludzi załogi. W roku 1940 okresowo zmobilizowany do Kriegsmarine, miał wziąć udział w inwazji na Wielką Brytanię, przebazowany do Belgii, powrócił do właściciela 15 III 1941. W początkach 1942 ponownie zmobilizowany przez Kriegsmarine, służył jako lodołamacz, zwrócony właścicielowi 22 VI 1942. W marcu 1945 popłynął z Gdyni z uciekinierami do Kilonii; do 1947 w służbie brytyjskiej (numer burtowy F 2739), służył jako biuro organizacji Tug Pool, następnie przekazany został niemieckiej pomocniczej służbie trałowej. Zwrócony armatorowi mającemu nową siedzibę w Kilonii, od 1952 port macierzysty w Hamburgu przebudowany (zmienił sylwetkę). W 1973 sprzedany firmie Navigation Mayflower SA pływał pod banderę panamską jako „Mayflower VII”. W 1980 przejęty przez Denver Equipment and Trading Co i nazwany „Princess I”, od 1983 własność singapurskiej firmy Sea Dragon Maritime, pływał jako „Princess II”. Wykazywany w spisie Lloyd’s Register do 1991. WDAN

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania