MOST III TYSIĄCLECIA IM. JANA PAWŁA II
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 25.04.2018)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 7.05.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:Most_III_Tysiąclecia_im._Jana_Pawła_II.jpg|thumb|Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II]] | ||
− | '''MOST III TYSIĄCLECIA IM. JANA PAWŁA II''', wantowy, na Martwej Wiśle, w ciągu ul. Sucharskiego, między ulicami Elbląską a Wosia Budzysza; stanowi część Trasy Sucharskiego, łączącej [[PORT PÓŁNOCNY | Port Północny]] z [[OBWODNICE | Obwodnicą Południową]]. W 1994 gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego złożyło w Banku Światowym projekt sfinansowania budowy mostu, niezbędnego dla dalszego rozwoju Portu Północnego. 28 V 1997 projekt uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Wybudowany według projektu Krzysztofa Wąchalskiego i Jana Tadeusza Kosiedowskiego z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego; generalny wykonawca Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Długość całkowita 380 m, szerokość pomostu 20 m (szerokość jezdni 2 × 7 m, szerokość chodnika 2 × 0,75 m), dwa przęsła, rozpiętość przęseł rzeki 255 + 117 m, nośność 500 kN, zawieszony 8 m nad lustrem wody. Prace budowlane rozpoczęto 23 VII 1999, kamień węgielny wmurowano 20 IX 1999, most otwarto 9 XI 2001, oddano do użytku 11 XI 2001. Pod względem rozpiętości przęsła największy w Polsce most podwieszony do jednego pylonu (o kształcie litery A i wysokości 100 m). W 2002 roku w konkursie Dzieło Mostowe Roku, organizowanym przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskie, nagrodzony za konstrukcję i wdrożenie nowej technologii. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | '''MOST III TYSIĄCLECIA IM. JANA PAWŁA II''', wantowy, na Martwej Wiśle, w ciągu ul. Sucharskiego, między ulicami Elbląską a Wosia Budzysza; stanowi część Trasy Sucharskiego, łączącej [[PORT PÓŁNOCNY | Port Północny]] z [[OBWODNICE | Obwodnicą Południową]]. W 1994 gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego złożyło w Banku Światowym projekt sfinansowania budowy mostu, niezbędnego dla dalszego rozwoju Portu Północnego. Na zlecenie Banku grupa konsultantów Rotterdam Maritime Group wykonał studium opłacalności budowy mostu, przedstawiając wynik negatywny. 28 V 1997 projekt uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Wybudowany według projektu Krzysztofa Wąchalskiego i Jana Tadeusza Kosiedowskiego z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego; generalny wykonawca Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Długość całkowita 380 m, szerokość pomostu 20 m (szerokość jezdni 2 × 7 m, szerokość chodnika 2 × 0,75 m), dwa przęsła, rozpiętość przęseł rzeki 255 + 117 m, nośność 500 kN, zawieszony 8 m nad lustrem wody. Prace budowlane rozpoczęto 23 VII 1999, kamień węgielny wmurowano 20 IX 1999, most otwarto 9 XI 2001 (wstęgę przeciął wicepremier i minister infrastruktury Marek Pohl, wojewoda pomorski [[KURYLCZYK JAN RYSZARD| Ryszard Kurylczyk]], marszałek pomorski [[ZARĘBSKI JAN STANISŁAW| Jan Zarębski]] i prezydent Gdańska [[ADAMOWICZ PAWEŁ BOGDAN| Paweł Adamowicz]], tablicę pamiątkową odsłonił i most poświęcił arcybiskup [[GOCŁOWSKI TADEUSZ| Tadeusz Gocłowski]]), oddano do użytku 11 XI 2001. Pod względem rozpiętości przęsła największy w Polsce most podwieszony do jednego pylonu (o kształcie litery A i wysokości 100 m). W 2002 roku w konkursie Dzieło Mostowe Roku, organizowanym przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskie, nagrodzony za konstrukcję i wdrożenie nowej technologii. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 09:01, 7 maj 2019
MOST III TYSIĄCLECIA IM. JANA PAWŁA II, wantowy, na Martwej Wiśle, w ciągu ul. Sucharskiego, między ulicami Elbląską a Wosia Budzysza; stanowi część Trasy Sucharskiego, łączącej Port Północny z Obwodnicą Południową. W 1994 gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego złożyło w Banku Światowym projekt sfinansowania budowy mostu, niezbędnego dla dalszego rozwoju Portu Północnego. Na zlecenie Banku grupa konsultantów Rotterdam Maritime Group wykonał studium opłacalności budowy mostu, przedstawiając wynik negatywny. 28 V 1997 projekt uzyskał aprobatę Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Wybudowany według projektu Krzysztofa Wąchalskiego i Jana Tadeusza Kosiedowskiego z zespołem z gdańskiego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego; generalny wykonawca Demathieu et Bard (Francja) i Mosty Łódź. Długość całkowita 380 m, szerokość pomostu 20 m (szerokość jezdni 2 × 7 m, szerokość chodnika 2 × 0,75 m), dwa przęsła, rozpiętość przęseł rzeki 255 + 117 m, nośność 500 kN, zawieszony 8 m nad lustrem wody. Prace budowlane rozpoczęto 23 VII 1999, kamień węgielny wmurowano 20 IX 1999, most otwarto 9 XI 2001 (wstęgę przeciął wicepremier i minister infrastruktury Marek Pohl, wojewoda pomorski Ryszard Kurylczyk, marszałek pomorski Jan Zarębski i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, tablicę pamiątkową odsłonił i most poświęcił arcybiskup Tadeusz Gocłowski), oddano do użytku 11 XI 2001. Pod względem rozpiętości przęsła największy w Polsce most podwieszony do jednego pylonu (o kształcie litery A i wysokości 100 m). W 2002 roku w konkursie Dzieło Mostowe Roku, organizowanym przez Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskie, nagrodzony za konstrukcję i wdrożenie nowej technologii.