KORSARZ, jacht

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 18.09.2018))
Linia 4: Linia 4:
 
'''„KORSARZ”''', jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 roku [[ZIÓŁKOWSKI TADEUSZ BONIFACY | Tadeusz Ziółkowski]] wśród zamożnej Polonii [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]].  Zbudowany przez szkutnika inż. Oërtza według skorygowanego projektu Tadeusza Ziółkowskiego, był w listopadzie 1933 roku pierwszym jachtem, który powstał w stoczni jachtowej Friedricha Kroppa ([[STOGI | Stogi]], [[STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO | Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego]]) dla Polskiego Klubu Morskiego (PKM, [[ŻEGLARSTWO | żeglarstwo]]). Chrzest jednostki odbył się 11 V 1934 roku, matką chrzestną została Leonia Papée, żona [[PAPÉE KAZIMIERZ | Kazimierza Papée]], poświęcenia dokonał [[GÓRECKI MARIAN | ks. Marian Górecki]]. <br/><br/>
 
'''„KORSARZ”''', jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 roku [[ZIÓŁKOWSKI TADEUSZ BONIFACY | Tadeusz Ziółkowski]] wśród zamożnej Polonii [[WOLNE MIASTO GDAŃSK, 1920–1939 | II Wolnego Miasta Gdańska]].  Zbudowany przez szkutnika inż. Oërtza według skorygowanego projektu Tadeusza Ziółkowskiego, był w listopadzie 1933 roku pierwszym jachtem, który powstał w stoczni jachtowej Friedricha Kroppa ([[STOGI | Stogi]], [[STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO | Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego]]) dla Polskiego Klubu Morskiego (PKM, [[ŻEGLARSTWO | żeglarstwo]]). Chrzest jednostki odbył się 11 V 1934 roku, matką chrzestną została Leonia Papée, żona [[PAPÉE KAZIMIERZ | Kazimierza Papée]], poświęcenia dokonał [[GÓRECKI MARIAN | ks. Marian Górecki]]. <br/><br/>
 
Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 roku z Gdyni do Visby (z udziałem prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego kmdr. Czesława Petelenza).<br/><Br/>
 
Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 roku z Gdyni do Visby (z udziałem prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego kmdr. Czesława Petelenza).<br/><Br/>
Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 roku jacht brał udział w regatach Kieler Woche, trwających od 21 do 26 lipca. W załodze znaleźli się: [[PRECHITKO TADEUSZ | kapitan jachtowy żeglugi morskiej Tadeusz Prechitko]] oraz harcerze Józef Łangowski, Rudolf Pejkert i Paweł Woyke (studenci [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hohschule Danzig]]). Wygrał regaty na trasie Sopot–Kilonia, otrzymując nagrodę przechodnią Niemieckiego Związku Żeglarskiego „Kronenkompass”. <br/><br/>
+
Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 roku jacht brał udział w regatach Kieler Woche, trwających od 21 do 26 lipca. W załodze znaleźli się: [[PRECHITKO TADEUSZ | kapitan jachtowy żeglugi morskiej Tadeusz Prechitko]] oraz harcerze Józef Łangowski, Rudolf Pejkert i Paweł Woyke (studenci [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]). Wygrał regaty na trasie Sopot–Kilonia, otrzymując nagrodę przechodnią Niemieckiego Związku Żeglarskiego „Kronenkompass”. <br/><br/>
 
W 1937 roku odbył podróż do Wielkiej Brytanii na trasie: Gdańsk–Cuxhaven–Gdańsk, przez IJmuiden, Haarlem, Hardwich, Gravesand, Southend-on-Sea, Kristiansand, Helsingør, Helsingborg, Kopenhagę, Christiansø, Gdańsk (44 dni, 2120 Mm). 27 VIII 1939 roku pod dowództwem kapitana jachtowego żeglugi morskiej Alfonsa Olszewskiego powrócił do Gdańska z rejsu po portach Danii. <br/><br/>
 
W 1937 roku odbył podróż do Wielkiej Brytanii na trasie: Gdańsk–Cuxhaven–Gdańsk, przez IJmuiden, Haarlem, Hardwich, Gravesand, Southend-on-Sea, Kristiansand, Helsingør, Helsingborg, Kopenhagę, Christiansø, Gdańsk (44 dni, 2120 Mm). 27 VIII 1939 roku pod dowództwem kapitana jachtowego żeglugi morskiej Alfonsa Olszewskiego powrócił do Gdańska z rejsu po portach Danii. <br/><br/>
 
W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu [[FORSTER ALBERT MARIA | Alberta Forstera]] z 9 X 1939 roku pod nazwą „Paul von Benecke” ([[BENEKE PAUL | Paul Beneke]]) i pod banderą Danziger Seeclub SS und Polizei – pływał jako jednostka patrolowa po Zatoce Gdańskiej (bez masztów i w barwach ochronnych). W kwietniu 1945 roku, pozbawiony takielunku, został zatopiony i zniszczony przez wybuch miny na Martwej Wiśle, na wysokości [[PŁONIA WIELKA | Płoni Wielkiej]] (w okolicach obecnej siedziby [[JACHTKLUB MORSKI „NEPTUN” | Jachtklubu Morskiego Neptun]]). <br/><br/>
 
W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu [[FORSTER ALBERT MARIA | Alberta Forstera]] z 9 X 1939 roku pod nazwą „Paul von Benecke” ([[BENEKE PAUL | Paul Beneke]]) i pod banderą Danziger Seeclub SS und Polizei – pływał jako jednostka patrolowa po Zatoce Gdańskiej (bez masztów i w barwach ochronnych). W kwietniu 1945 roku, pozbawiony takielunku, został zatopiony i zniszczony przez wybuch miny na Martwej Wiśle, na wysokości [[PŁONIA WIELKA | Płoni Wielkiej]] (w okolicach obecnej siedziby [[JACHTKLUB MORSKI „NEPTUN” | Jachtklubu Morskiego Neptun]]). <br/><br/>
 
Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 roku ponownie pływał pod banderą PKM. W latach 1951–1956, kiedy jego armatorem było Zjednoczenie Robotniczych Klubów Sportowych, zmienił nazwę na „Kolektyw”. Do pierwotnej nazwy i do PKM powrócił w 1956 roku. Od 1960 brał udział w regatach o Memoriał im. kmdr. Tadeusza Ziółkowskiego w pływaniu pełnomorskim i na wodach Zatoki Gdańskiej (koło mola w Sopocie), także jako jednostka sędziowska. W regatach na wodach Zatoki w 1968 roku zajął pierwsze miejsce, podobnie w 1978 w regatach o Puchar Obrońców [[WESTERPLATTE | Westerplatte]], organizowanych przez [[YACHT KLUB PÓŁNOCNY | Yacht Klub Północny]]. W 1972 roku w podróży do Kilonii ponownie dowodził nim Tadeusz Prechitko. W 2009 roku wymieniono silnik jachtu. W 2015 roku jednostkę wyłączono z eksploatacji z powodu korozji masztu oraz poszycia i zacumowano w fosie wewnętrznej [[WISŁOUJŚCIE | Twierdzy Wisłoujście]]. <br/><br/>
 
Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 roku ponownie pływał pod banderą PKM. W latach 1951–1956, kiedy jego armatorem było Zjednoczenie Robotniczych Klubów Sportowych, zmienił nazwę na „Kolektyw”. Do pierwotnej nazwy i do PKM powrócił w 1956 roku. Od 1960 brał udział w regatach o Memoriał im. kmdr. Tadeusza Ziółkowskiego w pływaniu pełnomorskim i na wodach Zatoki Gdańskiej (koło mola w Sopocie), także jako jednostka sędziowska. W regatach na wodach Zatoki w 1968 roku zajął pierwsze miejsce, podobnie w 1978 w regatach o Puchar Obrońców [[WESTERPLATTE | Westerplatte]], organizowanych przez [[YACHT KLUB PÓŁNOCNY | Yacht Klub Północny]]. W 1972 roku w podróży do Kilonii ponownie dowodził nim Tadeusz Prechitko. W 2009 roku wymieniono silnik jachtu. W 2015 roku jednostkę wyłączono z eksploatacji z powodu korozji masztu oraz poszycia i zacumowano w fosie wewnętrznej [[WISŁOUJŚCIE | Twierdzy Wisłoujście]]. <br/><br/>
 
W 2011 roku ustanowiono nagrodę o przechodni puchar „Korsarza” (nagroda Polskiego Związku Żeglarskiego, replika kompasu) dla zwycięzcy regat wokół [[MOLO | mola w Gdańsku-Brzeźnie]]. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
W 2011 roku ustanowiono nagrodę o przechodni puchar „Korsarza” (nagroda Polskiego Związku Żeglarskiego, replika kompasu) dla zwycięzcy regat wokół [[MOLO | mola w Gdańsku-Brzeźnie]]. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 16:07, 2 maj 2019

Jacht „Korsarz”

„KORSARZ”, jacht żaglowy, drewniany kecz; powierzchnia żagli: 82 m, długość: 13,8 m, szerokość: 3,34 m. Zbiórkę na jego budowę zainicjował w 1933 roku Tadeusz Ziółkowski wśród zamożnej Polonii II Wolnego Miasta Gdańska. Zbudowany przez szkutnika inż. Oërtza według skorygowanego projektu Tadeusza Ziółkowskiego, był w listopadzie 1933 roku pierwszym jachtem, który powstał w stoczni jachtowej Friedricha Kroppa ( Stogi, Stocznia Jachtowa im. J. Conrada Korzeniowskiego) dla Polskiego Klubu Morskiego (PKM, żeglarstwo). Chrzest jednostki odbył się 11 V 1934 roku, matką chrzestną została Leonia Papée, żona Kazimierza Papée, poświęcenia dokonał ks. Marian Górecki.

Pierwszym rejsem jachtu, który trwał od 5 do 15 VI 1934 roku, dowodził Tadeusz Ziółkowski. Trasa wiodła do Kilonii, z postojem w Kopenhadze i na Bornholmie. W późniejszych latach jednostka odbywała rejsy po Bałtyku, między innymi w czerwcu 1935 roku z Gdyni do Visby (z udziałem prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego kmdr. Czesława Petelenza).

Przed Igrzyskami Olimpijskimi w Berlinie w 1936 roku jacht brał udział w regatach Kieler Woche, trwających od 21 do 26 lipca. W załodze znaleźli się: kapitan jachtowy żeglugi morskiej Tadeusz Prechitko oraz harcerze Józef Łangowski, Rudolf Pejkert i Paweł Woyke (studenci Technische Hochschule Danzig). Wygrał regaty na trasie Sopot–Kilonia, otrzymując nagrodę przechodnią Niemieckiego Związku Żeglarskiego „Kronenkompass”.

W 1937 roku odbył podróż do Wielkiej Brytanii na trasie: Gdańsk–Cuxhaven–Gdańsk, przez IJmuiden, Haarlem, Hardwich, Gravesand, Southend-on-Sea, Kristiansand, Helsingør, Helsingborg, Kopenhagę, Christiansø, Gdańsk (44 dni, 2120 Mm). 27 VIII 1939 roku pod dowództwem kapitana jachtowego żeglugi morskiej Alfonsa Olszewskiego powrócił do Gdańska z rejsu po portach Danii.

W okresie II wojny światowej – na mocy dekretu Alberta Forstera z 9 X 1939 roku pod nazwą „Paul von Benecke” ( Paul Beneke) i pod banderą Danziger Seeclub SS und Polizei – pływał jako jednostka patrolowa po Zatoce Gdańskiej (bez masztów i w barwach ochronnych). W kwietniu 1945 roku, pozbawiony takielunku, został zatopiony i zniszczony przez wybuch miny na Martwej Wiśle, na wysokości Płoni Wielkiej (w okolicach obecnej siedziby Jachtklubu Morskiego Neptun).

Wydobyty, wyremontowany, od czerwca 1947 roku ponownie pływał pod banderą PKM. W latach 1951–1956, kiedy jego armatorem było Zjednoczenie Robotniczych Klubów Sportowych, zmienił nazwę na „Kolektyw”. Do pierwotnej nazwy i do PKM powrócił w 1956 roku. Od 1960 brał udział w regatach o Memoriał im. kmdr. Tadeusza Ziółkowskiego w pływaniu pełnomorskim i na wodach Zatoki Gdańskiej (koło mola w Sopocie), także jako jednostka sędziowska. W regatach na wodach Zatoki w 1968 roku zajął pierwsze miejsce, podobnie w 1978 w regatach o Puchar Obrońców Westerplatte, organizowanych przez Yacht Klub Północny. W 1972 roku w podróży do Kilonii ponownie dowodził nim Tadeusz Prechitko. W 2009 roku wymieniono silnik jachtu. W 2015 roku jednostkę wyłączono z eksploatacji z powodu korozji masztu oraz poszycia i zacumowano w fosie wewnętrznej Twierdzy Wisłoujście.

W 2011 roku ustanowiono nagrodę o przechodni puchar „Korsarza” (nagroda Polskiego Związku Żeglarskiego, replika kompasu) dla zwycięzcy regat wokół mola w Gdańsku-Brzeźnie. WP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania