CENTRAL HOTEL
(nowe_hasło_08.2017) |
(dodanie logotypów) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/> | ||
+ | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
+ | |||
'''CENTRAL HOTEL''', ul. Podwale Grodzkie 4. Mieści się w budynku wybudowanym w latach 1905–1910 (według projektu z 1898 roku) i przeznaczonym wówczas dla Eisenbahndirektion: na siedzibę naczelnika stacji, inspekcji kolejowej oraz mieszkania służbowe kierownictwa gdańskiej dyrekcji ([[DYREKCJA KOLEI| Dyrekcja Kolei]], [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Dworzec Gdańsk Główny]], [[KOLEJ| kolej]]). Z czasem północne skrzydło zachodniej elewacji podwyższono o jedną kondygnację, podwyższeniu skrzydła południowo-zachodniego przeszkodziła II wojna światowa. Budynek przetrwał [[ROK 1945| rok 1945]] bez większych zniszczeń. Po wojnie został przeznaczony na kolejową przychodnię lekarską wraz z apteką (na parterze, z osobnym wejściem od strony południowej) oraz na pogotowie ratunkowe kolejowej służby zdrowia. <br/><br/> | '''CENTRAL HOTEL''', ul. Podwale Grodzkie 4. Mieści się w budynku wybudowanym w latach 1905–1910 (według projektu z 1898 roku) i przeznaczonym wówczas dla Eisenbahndirektion: na siedzibę naczelnika stacji, inspekcji kolejowej oraz mieszkania służbowe kierownictwa gdańskiej dyrekcji ([[DYREKCJA KOLEI| Dyrekcja Kolei]], [[DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY| Dworzec Gdańsk Główny]], [[KOLEJ| kolej]]). Z czasem północne skrzydło zachodniej elewacji podwyższono o jedną kondygnację, podwyższeniu skrzydła południowo-zachodniego przeszkodziła II wojna światowa. Budynek przetrwał [[ROK 1945| rok 1945]] bez większych zniszczeń. Po wojnie został przeznaczony na kolejową przychodnię lekarską wraz z apteką (na parterze, z osobnym wejściem od strony południowej) oraz na pogotowie ratunkowe kolejowej służby zdrowia. <br/><br/> | ||
Wersja z 14:37, 29 sie 2017
CENTRAL HOTEL, ul. Podwale Grodzkie 4. Mieści się w budynku wybudowanym w latach 1905–1910 (według projektu z 1898 roku) i przeznaczonym wówczas dla Eisenbahndirektion: na siedzibę naczelnika stacji, inspekcji kolejowej oraz mieszkania służbowe kierownictwa gdańskiej dyrekcji ( Dyrekcja Kolei, Dworzec Gdańsk Główny, kolej). Z czasem północne skrzydło zachodniej elewacji podwyższono o jedną kondygnację, podwyższeniu skrzydła południowo-zachodniego przeszkodziła II wojna światowa. Budynek przetrwał rok 1945 bez większych zniszczeń. Po wojnie został przeznaczony na kolejową przychodnię lekarską wraz z apteką (na parterze, z osobnym wejściem od strony południowej) oraz na pogotowie ratunkowe kolejowej służby zdrowia.
W wyniku reorganizacji służb kolejowych po 1995 roku i likwidacji branżowej przychodni lekarskiej został sprzedany przez Urząd Marszałkowski województwa pomorskiego właścicielom hotelu Continental z Krynicy Morskiej, którzy jednak nie przystąpili do określonych umową prac nad jego adaptacją na cele hotelowe. Odkupiony w 2010 roku przez gdyńską firmę Versus Cezarego Zielińskiego, od wiosny 2014 roku – po wcześniejszych uzgodnieniach z konserwatorem zbytków – był gruntownie przebudowywany na potrzeby hotelowe, między innymi podwyższono o kondygnację skrzydło południowo-zachodnie, wzmocniono fundamenty, wymieniono stropy, wyburzono część ścian wewnętrznych.
Obiekt otwarto 13 VI 2017 roku. Czterogwiazdkowy, ma około 3000 m² powierzchni użytkowej, 38 pokoi (w tym apartament, 11 pokoi jednoosobowych, 25 pokoi dwuosobowych; powierzchnia pokoi wynosi od 20 do 60 m²). Na I piętrze znajduje się sala balowo-konferencyjna. Na parterze i w kondygnacji piwnicznej umieszczono restaurację PG4 (skrót od adresu), oficjalnie otwartą 26 V 2017 roku, i lokalny browar (sprzęt sprowadzono z Bawarii).