ACTUS HUMANUS
(nowe_hasło_08.2017) |
(dodanie logotypów) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | |||
+ | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/> | ||
+ | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
+ | |||
'''ACTUS HUMANUS''', festiwal muzyki dawnej, prezentujący arcydzieła renesansu i baroku w interpretacji zespołów i solistów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym (utwory są prezentowane nie tylko z oryginalnych zapisów nutowych i na oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentach z epoki, ale także przy respektowaniu dawnych praktyk wykonawczych, sposobów wydobywania i kształtowania dźwięku, technik gry i śpiewu). Jego inicjatorem i dyrektorem artystycznym jest Filip Berkowicz, twórca festiwali muzyki klasycznej Sacrum Profanum i Misteria Paschalia, a także projektu Opera Rara. <br/><br/> | '''ACTUS HUMANUS''', festiwal muzyki dawnej, prezentujący arcydzieła renesansu i baroku w interpretacji zespołów i solistów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym (utwory są prezentowane nie tylko z oryginalnych zapisów nutowych i na oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentach z epoki, ale także przy respektowaniu dawnych praktyk wykonawczych, sposobów wydobywania i kształtowania dźwięku, technik gry i śpiewu). Jego inicjatorem i dyrektorem artystycznym jest Filip Berkowicz, twórca festiwali muzyki klasycznej Sacrum Profanum i Misteria Paschalia, a także projektu Opera Rara. <br/><br/> | ||
Wersja z 14:25, 29 sie 2017
ACTUS HUMANUS, festiwal muzyki dawnej, prezentujący arcydzieła renesansu i baroku w interpretacji zespołów i solistów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym (utwory są prezentowane nie tylko z oryginalnych zapisów nutowych i na oryginalnych lub zrekonstruowanych instrumentach z epoki, ale także przy respektowaniu dawnych praktyk wykonawczych, sposobów wydobywania i kształtowania dźwięku, technik gry i śpiewu). Jego inicjatorem i dyrektorem artystycznym jest Filip Berkowicz, twórca festiwali muzyki klasycznej Sacrum Profanum i Misteria Paschalia, a także projektu Opera Rara.
Pierwsza edycja odbyła się 8–14 XII 2011 roku we wnętrzach kościołów św. Mikołaja, św. Brygidy, św. Jakuba. Polską premierę miało wówczas jedno z zapomnianych arcydzieł włoskiego baroku, kantata Alessandra Scarlattiego Cinque Profeti. Cantata per la Notte di Natale, wykonana przez włoski zespół La Venexiana pod dyrekcją Claudia Caviny. Kolejne edycje (od drugiej do szóstej, odbywające się odpowiednio: 11–16 XII 2012, 5–13 XII 2013, 8–14 XII 2014, 7–13 XII 2015, 5–11 XII 2016 roku) były związane z muzyką bożonarodzeniową (Nativitas). Od 2012 roku koncerty prezentowano w Centrum św. Jana ( kościół św. Jana), Dworze Artusa oraz w kościele św. Jakuba. Organizatorami dwóch pierwszych edycji były krakowska agencja „event-factory” oraz Miasto Gdańsk, w 2013 roku festiwal zyskał nowych współorganizatorów: Program 2 Polskiego Radia (który od trzeciej edycji prowadzi transmisję festiwalu na żywo) oraz Narodowy Instytut Adiowizualny.
12–16 IV 2017 roku zorganizowano po raz pierwszy edycję wiosenną (Resurrectio), prezentując w Dworze Artusa, Centrum św. Jana, Domu Uphagena, Akademii Sztuk Pięknych, Ratuszu Głównego Miasta i Ratuszu Starego Miasta muzykę związaną z liturgią Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy.