PRZYLIPIAK MIROSŁAW, profesor Uniwersytetu Gdańskiego

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
'''MIROSŁAW PRZYLIPIAK''' (ur. 6 XI 1955 Mrągowo), historyk i teoretyk filmu, tłumacz. W 1974 roku absolwent [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku. Studia na kierunku filologii polskiej [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]] (UG) ukończył w 1979 roku. Doktorat na tej uczelni w 1989, habilitacja w 2001 roku. Był stypendystą Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Na UG przez wiele lat (1983–2004) zajmował się historią i teorią filmu oraz poetyką przekazów medialnych. Od 2004 profesor zwyczajny w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wykłada też od 2005 roku w Katedrze Dziennikarstwa [[ATENEUM – SZKOŁA WYŻSZA | Ateneum – Szkoły Wyższej]] w Gdańsku. Autor książek: ''Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego'' (1994), ''Kino najnowsze'' (1999, wraz z [[SZYŁAK JERZY | Jerzym Szyłakiem]]), ''Poetyka kina dokumentalnego'' (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), ''Kino bezpośrednie 1960–1963'' (2008) oraz ''Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów'' (2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny filmu, psychologii i kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: ''Dustin Hoffman'' Ronalda Bergana (1992), ''Psychologia osobowości'' Lawrence’a A. Pervina (2002, pod pseudonimem Marek Orski), ''Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć'' Noëla Carrolla (2004) i ''Filozofia sztuki masowej'' tegoż autora (2011). Twórca kilku filmów dokumentalnych, m.in. ''Legenda o Janku Wiśniewskim'' (1994) oraz ''Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt'' (1997). {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
'''MIROSŁAW PRZYLIPIAK''' (ur. 6 XI 1955 Mrągowo), historyk i teoretyk filmu, tłumacz. W 1974 roku absolwent [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, V | V Liceum Ogólnokształcącego]] w Gdańsku. Studia na kierunku filologii polskiej [[UNIWERSYTET GDAŃSKI | Uniwersytetu Gdańskiego]] (UG) ukończył w 1979 roku. W 1989 obronił doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim, habilitację uzyskał w 2001 roku na UG. Był stypendystą Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Na UG przez wiele lat (1983–2004) zajmował się historią i teorią filmu oraz poetyką przekazów medialnych. Od 2004 profesor zwyczajny w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wykłada też od 2005 roku w Katedrze Dziennikarstwa [[ATENEUM – SZKOŁA WYŻSZA | Ateneum – Szkoły Wyższej]] w Gdańsku. Autor książek: ''Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego'' (1994), ''Kino najnowsze'' (1999, wraz z [[SZYŁAK JERZY | Jerzym Szyłakiem]]), ''Poetyka kina dokumentalnego'' (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), ''Kino bezpośrednie 1960–1963'' (t. I, 2008), ''Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów'' (t. II, 2014) oraz ''Kino bezpośrednie 1963–1970. Między obserwacją a ideologią'' (t. III, 2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny filmu, psychologii i kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: ''Dustin Hoffman'' Ronalda Bergana (1992), ''Psychologia osobowości'' Lawrence’a A. Pervina (2002, pod pseudonimem Marek Orski), ''Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć'' Noëla Carrolla (2004) i ''Filozofia sztuki masowej'' tegoż autora (2011). Twórca kilku filmów dokumentalnych, m.in. ''Legenda o Janku Wiśniewskim'' (1994) oraz ''Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt'' (1997). {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 14:55, 15 gru 2014

MIROSŁAW PRZYLIPIAK (ur. 6 XI 1955 Mrągowo), historyk i teoretyk filmu, tłumacz. W 1974 roku absolwent V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. Studia na kierunku filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego (UG) ukończył w 1979 roku. W 1989 obronił doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim, habilitację uzyskał w 2001 roku na UG. Był stypendystą Fundacji Fulbrighta na Uniwersytecie Harvarda (1998–1999) oraz Fundacji Rockefellera (2002). Na UG przez wiele lat (1983–2004) zajmował się historią i teorią filmu oraz poetyką przekazów medialnych. Od 2004 profesor zwyczajny w Instytucie Polonistyki Akademii Pomorskiej w Słupsku. Wykłada też od 2005 roku w Katedrze Dziennikarstwa Ateneum – Szkoły Wyższej w Gdańsku. Autor książek: Kino stylu zerowego. Z zagadnień estetyki filmu fabularnego (1994), Kino najnowsze (1999, wraz z Jerzym Szyłakiem), Poetyka kina dokumentalnego (2000; Nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej książki filmowej roku), Kino bezpośrednie 1960–1963 (t. I, 2008), Kino bezpośrednie 1963–1970. Czas autorów (t. II, 2014) oraz Kino bezpośrednie 1963–1970. Między obserwacją a ideologią (t. III, 2014). Jest też autorem stu kilkudziesięciu studiów z zakresu historii i teorii kina oraz komunikowania audiowizualnego, a ponadto kilkuset recenzji filmowych. Przetłumaczył kilkadziesiąt książek, przede wszystkim z dziedziny filmu, psychologii i kultury audiowizualnej. Wśród nich znalazły się takie pozycje jak: Dustin Hoffman Ronalda Bergana (1992), Psychologia osobowości Lawrence’a A. Pervina (2002, pod pseudonimem Marek Orski), Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć Noëla Carrolla (2004) i Filozofia sztuki masowej tegoż autora (2011). Twórca kilku filmów dokumentalnych, m.in. Legenda o Janku Wiśniewskim (1994) oraz Czy było kiedy tylu wspaniałych chłopców i dziewcząt (1997). JAK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania