FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN FREISLICH''' (Freisslich, Freißlich, Fraislich; ochrzczony 30 III 1687 Immelborn koło Meiningen – pochowany 17 IV 1764 Gdańsk), około 1719 roku kapelmistrz dworski w Sondershausen, od 1731 kapelmistrz w [[ | + | '''JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN FREISLICH''' (Freisslich, Freißlich, Fraislich; ochrzczony 30 III 1687 Immelborn koło Meiningen – pochowany 17 IV 1764 Gdańsk), około 1719 roku kapelmistrz dworski w Sondershausen, od 1731 kapelmistrz w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. Jeden z najwybitniejszych muzyków działających w Gdańsku. Tworzył [[KANTATA | kantaty]] kościelne, pasje, magnifikaty, psalmy, opracował chorałów i kantaty okolicznościowe, związane z obchodami ważnych rocznic historycznych, np. 100-lecia [[POKÓJ OLIWSKI | pokoju oliwskiego]], 300-lecia [[WOJNA TRZYNASTOLETNIA | wojny trzynastoletniej]], ku czci królów polskich Augusta II i Augusta III, przeznaczone na uroczystości [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]] oraz uroczystości rodzinne gdańszczan. Kompozycje pisał w stylu późnobarokowym, wykazującym wpływy włoskie i niemieckie (większość przetrwała w przekazach rękopiśmiennych przechowywanych w bibliotekach Gdańska i Sondershausen). {{author: DS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 18:20, 29 lis 2014
JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN FREISLICH (Freisslich, Freißlich, Fraislich; ochrzczony 30 III 1687 Immelborn koło Meiningen – pochowany 17 IV 1764 Gdańsk), około 1719 roku kapelmistrz dworski w Sondershausen, od 1731 kapelmistrz w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Jeden z najwybitniejszych muzyków działających w Gdańsku. Tworzył kantaty kościelne, pasje, magnifikaty, psalmy, opracował chorałów i kantaty okolicznościowe, związane z obchodami ważnych rocznic historycznych, np. 100-lecia pokoju oliwskiego, 300-lecia wojny trzynastoletniej, ku czci królów polskich Augusta II i Augusta III, przeznaczone na uroczystości Gimnazjum Akademickiego oraz uroczystości rodzinne gdańszczan. Kompozycje pisał w stylu późnobarokowym, wykazującym wpływy włoskie i niemieckie (większość przetrwała w przekazach rękopiśmiennych przechowywanych w bibliotekach Gdańska i Sondershausen).