GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„GEDANIA”''' (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering, Co, Ltd (Danziger Werke, [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Królewska]]) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku ([[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcja Kolei]]); 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ([[PRZERÓBKA | Przeróbka]]) a wyspą [[OSTRÓW | Ostrów]] ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany PKP, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] | + | '''„GEDANIA”''' (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering, Co, Ltd (Danziger Werke, [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Królewska]]) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku ([[DYREKCJA KOLEI | Dyrekcja Kolei]]); 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ([[PRZERÓBKA | Przeróbka]]) a wyspą [[OSTRÓW | Ostrów]] ([[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany PKP, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 15:17, 3 lip 2014
„GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering, Co, Ltd (Danziger Werke, Stocznia Królewska) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku ( Dyrekcja Kolei); 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ( Przeróbka) a wyspą Ostrów ( Kanał Kaszubski). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany PKP, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy.