POLAK ADOLF, profesor Politechniki Gdańskiej, radny

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Adolf_Polak.JPG|thumb|Adolf Polak]]
+
[[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]]
 +
 
 
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też [[SOŁDEK | „Sołdek”]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]]
 
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też [[SOŁDEK | „Sołdek”]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 19:10, 23 cze 2014

Adolf Polak

ADOLF POLAK (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor Politechniki Gdańskiej. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też „Sołdek”. MA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania