POLAK ADOLF, profesor Politechniki Gdańskiej, radny
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]] |
+ | |||
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też [[SOŁDEK | „Sołdek”]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] | '''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]]. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też [[SOŁDEK | „Sołdek”]]. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 19:10, 23 cze 2014
ADOLF POLAK (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor Politechniki Gdańskiej. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. Zob. też „Sołdek”.