SIEFERT PAUL, muzyk, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''PAUL SIEFERT''' (Sivert, Syfert, Siwert; ochrzczony 23 V 1586 Gdańsk – 10 V 1666 Gdańsk), organista, kompozytor. Dziadek również organisty i kompozytora | + | '''PAUL SIEFERT''' (Sivert, Syfert, Siwert; ochrzczony 23 V 1586 Gdańsk – 10 V 1666 Gdańsk), organista, kompozytor. Dziadek również organisty i kompozytora [[DÖBEL HEINRICH | Heinricha Döbla]]. Stypendysta [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]], studiował w Amsterdamie u wybitnego organisty i kompozytora Jana Pieterszona Sweelincka. W 1611 przegrał konkurs na stanowisko organisty [[KOŚCIÓŁ NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] (NMP), w efekcie został organistą w kościele na Starym Mieście w Królewcu. Od roku 1616 roku w Warszawie jako organista na dworze króla Zygmunta III Wazy. Od 1623 do śmierci pierwszy organista w kościele NMP w Gdańsku. Uprawiał różne gatunki muzyczne. Autor polemicznego tekstu ''Anticribratio'', dwóch zbiorów psalmów (wydane w Gdańsku w 1640 i 1651). Utwory z pierwszego zbioru krytykował kapelmistrz dworu warszawskiego Marco Scacchi, pobudzając do dyskusji na temat ''stile antico'' i ''stile moderna'' innych muzyków epoki. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 18:56, 26 maj 2014
PAUL SIEFERT (Sivert, Syfert, Siwert; ochrzczony 23 V 1586 Gdańsk – 10 V 1666 Gdańsk), organista, kompozytor. Dziadek również organisty i kompozytora Heinricha Döbla. Stypendysta Rady Miejskiej, studiował w Amsterdamie u wybitnego organisty i kompozytora Jana Pieterszona Sweelincka. W 1611 przegrał konkurs na stanowisko organisty kościoła Najświętszej Marii Panny (NMP), w efekcie został organistą w kościele na Starym Mieście w Królewcu. Od roku 1616 roku w Warszawie jako organista na dworze króla Zygmunta III Wazy. Od 1623 do śmierci pierwszy organista w kościele NMP w Gdańsku. Uprawiał różne gatunki muzyczne. Autor polemicznego tekstu Anticribratio, dwóch zbiorów psalmów (wydane w Gdańsku w 1640 i 1651). Utwory z pierwszego zbioru krytykował kapelmistrz dworu warszawskiego Marco Scacchi, pobudzając do dyskusji na temat stile antico i stile moderna innych muzyków epoki.