KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA (przy ob. ul. 3 Maja)
Linia 13: | Linia 13: | ||
'''KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA''' (Heilig-Leichnam-Kirche), przy obecnej ul. 3 Maja, od 1947 w posiadaniu [[KOŚCIÓŁ POLSKOKATOLICKI | Kościół Polskokatolickiego]]. Początkowo kaplica połączona (od zachodu) ze [[SZPITAL BOŻEGO CIAŁA | szpitalem Bożego Ciała]], wzmiankowana od 1380 (obecnie jej pozostałości można znaleźć w prezbiterium). Jako obiekt filialny należała do parafii [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. W 2. połowie XV wieku wybudowano nawę, rozbudowując kaplicę do rozmiarów kościoła. Wielokrotnie odbudowywany po pożarach w XV i XVI wieku. Największe zniszczenie przyniosło profilaktyczne rozebranie przez gdańszczan w 1577 prawie w całości, w chwili zagrożenia miasta przez wojska Stefana Batorego ([[WOJNA GDAŃSKA Z KRÓLEM POLSKIM STEFANEM BATORYM | wojna Gdańska z królem polskim Stefanem Batory]]m). W 1522 w kościele [[HEGGE JACOB, kaznodzieja reformacyjny | Jacob Hegge]] wygłosił pierwsze luterańskie kazanie w Gdańsku ([[REFORMACJA | reformacja]]).<br/><br/> | '''KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA''' (Heilig-Leichnam-Kirche), przy obecnej ul. 3 Maja, od 1947 w posiadaniu [[KOŚCIÓŁ POLSKOKATOLICKI | Kościół Polskokatolickiego]]. Początkowo kaplica połączona (od zachodu) ze [[SZPITAL BOŻEGO CIAŁA | szpitalem Bożego Ciała]], wzmiankowana od 1380 (obecnie jej pozostałości można znaleźć w prezbiterium). Jako obiekt filialny należała do parafii [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]. W 2. połowie XV wieku wybudowano nawę, rozbudowując kaplicę do rozmiarów kościoła. Wielokrotnie odbudowywany po pożarach w XV i XVI wieku. Największe zniszczenie przyniosło profilaktyczne rozebranie przez gdańszczan w 1577 prawie w całości, w chwili zagrożenia miasta przez wojska Stefana Batorego ([[WOJNA GDAŃSKA Z KRÓLEM POLSKIM STEFANEM BATORYM | wojna Gdańska z królem polskim Stefanem Batory]]m). W 1522 w kościele [[HEGGE JACOB, kaznodzieja reformacyjny | Jacob Hegge]] wygłosił pierwsze luterańskie kazanie w Gdańsku ([[REFORMACJA | reformacja]]).<br/><br/> | ||
− | Od 1557 kościół protestancki, od 1592 fara ewangelicka ze zbudowaną wówczas zachodnią wieżą. Odbudowa kościoła miała zostać zakończona w 1596. Od około 1630 zaczęto udzielać w kościele chrztów, misę chrzcielną ufundowały Adelgunda Wichmann z domu Bodeck, Catharina, żona burmistrza [[LINDE ADRIAN von der, I, burmistrz Gdańska| Adriana von der Linde]], jej siostra Catharina Koenig i córka Florentina Peschwitz (matka [[PESCHWITZ GOTTFRIED von, rajca, poeta | Gottfrieda Peschwitza]]). Po mianowaniu w 1642 stałego kaznodziei stał się najważniejszą świątynią podmiejską, do której dołączono kilka gmin wiejskich. W XVII wieku pozostał poza nowożytnymi fortyfikacjami Gdańska, od 1655 włączony w obszar objęty fortyfikacjami [[GRODZISKO | Grodziska]]. W 1670 odnowiono w konstrukcji szkieletowej wieżę od zachodu, na której umieszczono dzwony i zegar. W latach 1688–1689 [[RANISCH BARTHEL, murarz miejski | Barthel Ranisch]] wzniósł od północy dobudówkę, ustawioną prostopadle do nawy. W 1707 wybudowano nową (w miejsce wcześniej już istniejącej) zewnętrzną ambonę, dostawioną do południowej ściany nawy, ozdobioną figurami apostołów, baldachim zwieńczono figurą pelikana karmiącego własną krwią swe dzieci – symbolem Chrystusa. Zachowała się jako jedyna w Gdańsku, wcześniej podobne zewnętrzne ambony wybudowano przy kaplicach/kościołach w [[SZPITAL WSZYSTKICH BOŻYCH ANIOŁÓW | szpitalu Wszystkich Bożych Aniołów]] i w [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Lazarecie przy Bramie Oliwskiej]].<br/><br/> | + | Od 1557 kościół protestancki, od 1592 fara ewangelicka ze zbudowaną wówczas zachodnią wieżą. Odbudowa kościoła miała zostać zakończona w 1596. Od około 1630 zaczęto udzielać w kościele chrztów, misę chrzcielną ufundowały Adelgunda Wichmann z domu Bodeck, Catharina, żona burmistrza [[LINDE ADRIAN von der, I, burmistrz Gdańska| Adriana von der Linde]], jej siostra Catharina Koenig i córka Florentina Peschwitz (matka [[PESCHWITZ GOTTFRIED von, rajca, poeta | Gottfrieda Peschwitza]]). Po mianowaniu w 1642 stałego kaznodziei stał się najważniejszą świątynią podmiejską, do której dołączono kilka gmin wiejskich. Od 1691 działało przy nim dwóch duchownych. W XVII wieku pozostał poza nowożytnymi fortyfikacjami Gdańska, od 1655 włączony w obszar objęty fortyfikacjami [[GRODZISKO | Grodziska]]. W 1670 odnowiono w konstrukcji szkieletowej wieżę od zachodu, na której umieszczono dzwony i zegar. W latach 1688–1689 [[RANISCH BARTHEL, murarz miejski | Barthel Ranisch]] wzniósł od północy dobudówkę, ustawioną prostopadle do nawy. W 1707 wybudowano nową (w miejsce wcześniej już istniejącej) zewnętrzną ambonę, dostawioną do południowej ściany nawy, ozdobioną figurami apostołów, baldachim zwieńczono figurą pelikana karmiącego własną krwią swe dzieci – symbolem Chrystusa. Zachowała się jako jedyna w Gdańsku, wcześniej podobne zewnętrzne ambony wybudowano przy kaplicach/kościołach w [[SZPITAL WSZYSTKICH BOŻYCH ANIOŁÓW | szpitalu Wszystkich Bożych Aniołów]] i w [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Lazarecie przy Bramie Oliwskiej]].<br/><br/> |
W 1749 wybudowano nad prezbiterium w konstrukcji szkieletowej wieżę wschodnią, wkrótce obie wieże obmurowano. W 1762 wybudowano plebanię w południowo-zachodnim narożniku. W 1812 w kościele urządzono magazyn wojsk francuskich, po ich odejściu przywrócono funkcje kościoła parafialnego. U schyłku XIX wieku po wschodniej stronie prezbiterium powstała duża parterowa, neogotycka dobudówka, pełniąca funkcję dużej zakrystii, sali parafialnej i tzw. kościoła zimowego.<br/><br/> | W 1749 wybudowano nad prezbiterium w konstrukcji szkieletowej wieżę wschodnią, wkrótce obie wieże obmurowano. W 1762 wybudowano plebanię w południowo-zachodnim narożniku. W 1812 w kościele urządzono magazyn wojsk francuskich, po ich odejściu przywrócono funkcje kościoła parafialnego. U schyłku XIX wieku po wschodniej stronie prezbiterium powstała duża parterowa, neogotycka dobudówka, pełniąca funkcję dużej zakrystii, sali parafialnej i tzw. kościoła zimowego.<br/><br/> | ||
W 1945 został nieco uszkodzony, wyposażenie zostało rozkradzione, 8 VI 1947 poświęcony jako świątynia Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (od 1951 Polskokatolickiego), stan w 1959 opisano jako zaniedbany. W związku z poszerzeniem ul. 3 Maja w 1962 rozebrano neogotycką przybudówkę. Spowodowało to przeorientowanie wnętrza. Ołtarz główny przeniesiony został z prezbiterium i ustawiony na nowym, kilkustopniowym podeście przy południowej ścianie nawy w osi skrzydła północnego. <br /><br /> | W 1945 został nieco uszkodzony, wyposażenie zostało rozkradzione, 8 VI 1947 poświęcony jako świątynia Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (od 1951 Polskokatolickiego), stan w 1959 opisano jako zaniedbany. W związku z poszerzeniem ul. 3 Maja w 1962 rozebrano neogotycką przybudówkę. Spowodowało to przeorientowanie wnętrza. Ołtarz główny przeniesiony został z prezbiterium i ustawiony na nowym, kilkustopniowym podeście przy południowej ścianie nawy w osi skrzydła północnego. <br /><br /> | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
− | |+ Luterańscy | + | |+ Luterańscy kaznodzieje kościoła Bożego Ciała |
|- | |- | ||
| 1577–1592 | | 1577–1592 | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
|- | |- | ||
| 1691–1693 | | 1691–1693 | ||
− | | [[KEMPIN MICHAEL, pastor kościołów Bożego Ciała i św. Bartłomieja | Michael Kempin]] | + | | [[KEMPIN MICHAEL, kaznodzieja i pastor kościołów Bożego Ciała i św. Bartłomieja | Michael Kempin]] |
|- | |- | ||
− | | | + | | 1691–1699 |
+ | | [[SCHMIDT DANIEL, kaznodzieja kościoła Bożego Ciała | Daniel Schmidt]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1694–1696 | ||
| [[JUNGIUS THEOPHILUS, pastor kościoła Bożego Ciała | Theophilus Jungius]] | | [[JUNGIUS THEOPHILUS, pastor kościoła Bożego Ciała | Theophilus Jungius]] | ||
|- | |- | ||
| 1696–1706 | | 1696–1706 | ||
| [[ULMITZ MICHAEL, pastor kościoła Bożego Ciała| Michael Ulmitz]] | | [[ULMITZ MICHAEL, pastor kościoła Bożego Ciała| Michael Ulmitz]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1699–1706 | ||
+ | | Constantin Wolff | ||
|- | |- | ||
| 1706–1709 | | 1706–1709 | ||
| Ernst Gottlieb Lüschner | | Ernst Gottlieb Lüschner | ||
+ | |- | ||
+ | | 1706–1709 | ||
+ | | Joachim Ernst Horlitz | ||
|- | |- | ||
| 1709–1713 | | 1709–1713 | ||
| [[BAYSTRUP PETER, pastor kościoła Bożego Ciała | Peter Baystrup]] | | [[BAYSTRUP PETER, pastor kościoła Bożego Ciała | Peter Baystrup]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1709–1722 | ||
+ | | Benjamin Neumann | ||
|- | |- | ||
| 1713–1730 | | 1713–1730 | ||
| [[NEANDER GOTTFRIED, pastor kościoła Bożego Ciała | Gottfried Neander]] | | [[NEANDER GOTTFRIED, pastor kościoła Bożego Ciała | Gottfried Neander]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1722–1742 | ||
+ | | Gabriel Osterstock | ||
|- | |- | ||
| 1730–1756 | | 1730–1756 | ||
| [[BECKS NATHANAEL, pastor kościołów Bożego Ciała i św. Jakuba | Nathanael Becks]] | | [[BECKS NATHANAEL, pastor kościołów Bożego Ciała i św. Jakuba | Nathanael Becks]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1742–1746 | ||
+ | | Gottfried von Pehnen | ||
+ | |- | ||
+ | | 1746–1750 | ||
+ | | [[JUNGIUS JOHANN KARL, kaznodzieja i pastor kościołów Bożego Ciała i św. Barbary | Johann Karl Jungius]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1751–1772 | ||
+ | | [[FOSS CHRISTIAN FRIEDRICH, kaznodzieja kościoła Bożego Ciała | Christiana Friedricha Fossa]] | ||
|- | |- | ||
| 1756–1759 | | 1756–1759 | ||
Linia 88: | Linia 112: | ||
| Christoph Gottlieb Krieger | | Christoph Gottlieb Krieger | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 1772 |
+ | | Johann Gottlieb Dragheim | ||
+ | |- | ||
+ | | 1772–1774 | ||
+ | | [[LENGNICH KARL BENJAMIN, uczony, archidiakon kościoła NMP | Karl Benjamin Lengnich]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1774–1775 | ||
+ | | [[BIEHL (BIEL) PETER, pastor kościoła św. Jakuba | Peter Wilhelm Biehl (Biel)]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1775–1776 | ||
+ | | Carl Gabriel Brämer | ||
+ | |- | ||
+ | | 1776–1808 | ||
| Johann Daniel Schultz | | Johann Daniel Schultz | ||
|- | |- | ||
| span style="white-space: nowrap" | 1808 – około 1833 | | span style="white-space: nowrap" | 1808 – około 1833 | ||
| [[STEFFEN JOHANN GOTTFRIED, pastor kościoła Bożego Ciała, radny | Johann Gottfried Steffens]] | | [[STEFFEN JOHANN GOTTFRIED, pastor kościoła Bożego Ciała, radny | Johann Gottfried Steffens]] | ||
+ | |- | ||
+ | | 1809–1813 | ||
+ | | Georg Theodor Dietrich | ||
|- | |- | ||
| 1834–1836 | | 1834–1836 | ||
| ? | | ? | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 1835–1839 |
| span style="white-space: nowrap" | [[HEPNER JACOB AUGUST HERMANN, pastor | Jacob August Hermann Hepner]] | | span style="white-space: nowrap" | [[HEPNER JACOB AUGUST HERMANN, pastor | Jacob August Hermann Hepner]] | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 1839–1842 |
| Carl Reiness | | Carl Reiness | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | 1843–1870 |
| [[TORNWALD CARL AUGUST OLOF, pastor kościoła Bożego Ciała | Carl August Olof Tornwald]] | | [[TORNWALD CARL AUGUST OLOF, pastor kościoła Bożego Ciała | Carl August Olof Tornwald]] | ||
|- | |- |
Wersja z 19:03, 4 sty 2024
KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA (Heilig-Leichnam-Kirche), przy obecnej ul. 3 Maja, od 1947 w posiadaniu Kościół Polskokatolickiego. Początkowo kaplica połączona (od zachodu) ze szpitalem Bożego Ciała, wzmiankowana od 1380 (obecnie jej pozostałości można znaleźć w prezbiterium). Jako obiekt filialny należała do parafii kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W 2. połowie XV wieku wybudowano nawę, rozbudowując kaplicę do rozmiarów kościoła. Wielokrotnie odbudowywany po pożarach w XV i XVI wieku. Największe zniszczenie przyniosło profilaktyczne rozebranie przez gdańszczan w 1577 prawie w całości, w chwili zagrożenia miasta przez wojska Stefana Batorego ( wojna Gdańska z królem polskim Stefanem Batorym). W 1522 w kościele Jacob Hegge wygłosił pierwsze luterańskie kazanie w Gdańsku ( reformacja).
Od 1557 kościół protestancki, od 1592 fara ewangelicka ze zbudowaną wówczas zachodnią wieżą. Odbudowa kościoła miała zostać zakończona w 1596. Od około 1630 zaczęto udzielać w kościele chrztów, misę chrzcielną ufundowały Adelgunda Wichmann z domu Bodeck, Catharina, żona burmistrza Adriana von der Linde, jej siostra Catharina Koenig i córka Florentina Peschwitz (matka Gottfrieda Peschwitza). Po mianowaniu w 1642 stałego kaznodziei stał się najważniejszą świątynią podmiejską, do której dołączono kilka gmin wiejskich. Od 1691 działało przy nim dwóch duchownych. W XVII wieku pozostał poza nowożytnymi fortyfikacjami Gdańska, od 1655 włączony w obszar objęty fortyfikacjami Grodziska. W 1670 odnowiono w konstrukcji szkieletowej wieżę od zachodu, na której umieszczono dzwony i zegar. W latach 1688–1689 Barthel Ranisch wzniósł od północy dobudówkę, ustawioną prostopadle do nawy. W 1707 wybudowano nową (w miejsce wcześniej już istniejącej) zewnętrzną ambonę, dostawioną do południowej ściany nawy, ozdobioną figurami apostołów, baldachim zwieńczono figurą pelikana karmiącego własną krwią swe dzieci – symbolem Chrystusa. Zachowała się jako jedyna w Gdańsku, wcześniej podobne zewnętrzne ambony wybudowano przy kaplicach/kościołach w szpitalu Wszystkich Bożych Aniołów i w Lazarecie przy Bramie Oliwskiej.
W 1749 wybudowano nad prezbiterium w konstrukcji szkieletowej wieżę wschodnią, wkrótce obie wieże obmurowano. W 1762 wybudowano plebanię w południowo-zachodnim narożniku. W 1812 w kościele urządzono magazyn wojsk francuskich, po ich odejściu przywrócono funkcje kościoła parafialnego. U schyłku XIX wieku po wschodniej stronie prezbiterium powstała duża parterowa, neogotycka dobudówka, pełniąca funkcję dużej zakrystii, sali parafialnej i tzw. kościoła zimowego.
W 1945 został nieco uszkodzony, wyposażenie zostało rozkradzione, 8 VI 1947 poświęcony jako świątynia Polskiego Narodowego Kościoła Katolickiego (od 1951 Polskokatolickiego), stan w 1959 opisano jako zaniedbany. W związku z poszerzeniem ul. 3 Maja w 1962 rozebrano neogotycką przybudówkę. Spowodowało to przeorientowanie wnętrza. Ołtarz główny przeniesiony został z prezbiterium i ustawiony na nowym, kilkustopniowym podeście przy południowej ścianie nawy w osi skrzydła północnego.
Rzut kościoła ma formę odwróconej litery „T” o dwóch skrzydłach ułożonych prostopadle względem siebie. Gotycka część zorientowana jest ku wschodowi. Stanowi ją trójprzęsłowa sala i węższe dwuprzęsłowe prezbiterium, z zamknięciem w formie trzech boków ośmiokąta, oddzielone od nawy łukiem tęczowym. Nawa i prezbiterium mają przypory zewnętrzne. W prezbiterium smukłe okna ostrołukowe z neogotyckimi rozetami zamurowane do wysokości 2/5 ze względu na dostawione wcześniej pomieszczenia. Od północy zasłonięte murami zakrystii. W nawie znajdują się okna o zróżnicowanej wysokości, przesklepione ostrołukowo z laskowaniem, bez maswerków. Nawa ujęta od wschodu i zachodu dwiema wieżyczkami o konstrukcji szkieletowej, oblicowanych drobną cegłą i ujętych w narożnikach pilastrami, z fryzem pod hełmem. Dobudowana do zachodniej elewacji nawy kościoła wieża zachodnia ma hełm zaokrąglony ze szpicem i niewielką cebulastą kopułką. Wieża wschodnia oparta jest na murach prezbiterium, ma hełm w formie otwartej latarni ze smukłym szpicem. Na wieży wschodniej znajduje się zegar (trzy tarcze zegarowe) i konstrukcja dzwonna. Do nawy od północy dostawiono poprzeczne barokowe skrzydło (w latach 1688–1689 Barthel Ranisch) na planie prostokąta, bez podziałów wewnętrznych; w elewacji wschodniej i zachodniej ma ono po dwa trójdzielne okna zakończone spłaszczonym ostrołukiem. Od północy ciekawie ukształtowana fasada, łącząca formy wywodzące się jeszcze z architektury gotyckiej z elementami barokowymi. W fasadzie północnej wejście główne do kościoła ujęte w portalowe obramienie (na portalu data budowy 1688), nad nim osiowo umieszczone, ostrołukowo przesklepione okno. Flankują je dwie wysokie blendy o proporcjach identycznych z oknem. Nad nimi i oknem osiowo umieszczone trzy spłaszczone okulusy (okrągłe okienka). Fasadę wieńczy trójkątny szczyt wysunięty gzymsem przed lico elewacji, wyższy od okapu dachu, o innym nachyleniu niż połacie dachowe. Pod szczytem umieszczony na tarczy herb Gdańska.
Pod podłogą w północnej części skrzydła północnego sklepiona krypta z czterema lunetami, z trumnami z XVIII wieku. Dachy nad nawą i skrzydłem północnym są dwuspadowe, nad prezbiterium – wielospadowy, nawiązujący do ukosów murów, pierwotnie ceramiczne, obecnie wykonane z blachy miedzianej. Nawa, prezbiterium i skrzydło północne przykryte są płaskim stropem. Ponad oknami prezbiterium i (w mniejszym stopniu) nawy widoczne są jednak podpory nieistniejących sklepień. Nie wiadomo, czy sklepień nie wykonano, czy też zostały zniszczone podczas któregoś z pożarów w XVI wieku. Na stropie nawy znajduje się plafon Sąd Ostateczny namalowany w 1709 przez Krystiana Fryderyka Falkenberga.
Do kościoła od zewnątrz przylega wiele dobudówek. Od południa przykryta dachem pulpitowym, drewniana dwukondygnacyjna ambona zewnętrzna, pozbawiona obecnie elementów rzeźbiarskiego wystroju, i podobna w formie drewniana parterowa przybudówka oraz barokowa dwukondygnacyjna plebania, o dwuspadowym ceramicznym dachu ujętym również dwukondygnacyjnymi identycznymi szczytami o łagodnych spływach po bokach zwieńczonych wygiętym gzymsem. Od zachodu dwa szkieletowe dwukondygnacyjne budynki o prostych szczytach. Od północy parterowa zakrystia przy prezbiterium nakryta dachem pulpitowym. Wokół kościoła zachowane są piętrowe budynki dawnego szpitala z połowy XIX wieku, pełniące obecnie funkcje mieszkalne.
Z zachowanego w znacznej części wyposażenia kościoła najcenniejszymi elementami są XVII-wieczny ołtarz główny, ambona z 1794, chrzcielnica i prospekt organowy (bez instrumentu, wykonanego w latach 1765–1767 przez Friedricha Rudolpha Dalitza, wywiezionego i zaginionego w okolicach Bytowa w 1945) na emporze zachodniej z herbami fundatorów organów, rodzin Gralathów, Buschów, Schumannów, Groddecków i Conradich. Zachowała się też dolna kondygnacja pierwotnie dwukondygnacyjnej empory północnej z końca XVII wieku o bogatej snycerce z herbem Gdańska. Szczególnie cennym zabytkiem jest namalowany w 1596 obraz Hansa Vredemanna de Vriesa Alegoria grzechu i zbawienia.
Do 1944 w kościele znajdował się przypisywany Łukaszowi Cranachowi młodszemu portret Filipa Melanchtona, obecnie w Muzeum Narodowym. Przy kościele istniał do 1945 cmentarz o tej samej nazwie ( cmentarze na terenie Śródmieścia. Zespół u podnóża Grodziska) oraz przytułek (Heilig-Leichnam-Hospital; szpitale).
1577–1592 | filia kościoła św. Katarzyny |
1592–1602 | Abraham Hesychius |
1602–1603 | Nicolaus Durander |
1603–1612 | Paulus Wachsmuth |
1612–1613 | Nikolaus Menselius |
1614–1620 | Joachim Steigius |
1620–1630 | Georg Gilbert de Spaignaro |
1631–1639 | David Huberus |
1639–1672 | Caspar Bartholdi |
1673–1683 | Christian Meisner |
1683–1691 | Ephraim Kersten |
1691–1693 | Michael Kempin |
1691–1699 | Daniel Schmidt |
1694–1696 | Theophilus Jungius |
1696–1706 | Michael Ulmitz |
1699–1706 | Constantin Wolff |
1706–1709 | Ernst Gottlieb Lüschner |
1706–1709 | Joachim Ernst Horlitz |
1709–1713 | Peter Baystrup |
1709–1722 | Benjamin Neumann |
1713–1730 | Gottfried Neander |
1722–1742 | Gabriel Osterstock |
1730–1756 | Nathanael Becks |
1742–1746 | Gottfried von Pehnen |
1746–1750 | Johann Karl Jungius |
1751–1772 | Christiana Friedricha Fossa |
1756–1759 | Johann Carl Weidmann |
1759–1751 | Gottfried Salomon Kieckbusch |
1771–1807 | Christoph Gottlieb Krieger |
1772 | Johann Gottlieb Dragheim |
1772–1774 | Karl Benjamin Lengnich |
1774–1775 | Peter Wilhelm Biehl (Biel) |
1775–1776 | Carl Gabriel Brämer |
1776–1808 | Johann Daniel Schultz |
1808 – około 1833 | Johann Gottfried Steffens |
1809–1813 | Georg Theodor Dietrich |
1834–1836 | ? |
1835–1839 | Jacob August Hermann Hepner |
1839–1842 | Carl Reiness |
1843–1870 | Carl August Olof Tornwald |
1871–1916 | Karl Ludwig Boie |
1916–1938 | Ernst Hermann Franz Lippky |
1939–1945 | Heinz Weidemann |
1945–1946 | ks. Stanisław Piekarz |
1948–1950 | ks. Tadeusz Zajączkowski |
1950–1957 | ks. Tadeusz Powąska |
1957–1958 | ks. Józef Nowak |
1958–1961 | ks. Stanisław Maćkowiak |
1961–1962 | ks. Zygmunt Mędrak |
1962 | ks. Eugeniusz Rosiecki |
1962–1998 | ks. Marian Lewandowski |
1998– | ks. Rafał Michalak |