KŁADKA OBROTOWA PRZEZ MOTŁAWĘ
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: Kładka_na_Wyspę_Spichrzów.jpg | thumb| Kładka obrotowa nad Motławą, otwarta]] | [[File: Kładka_na_Wyspę_Spichrzów.jpg | thumb| Kładka obrotowa nad Motławą, otwarta]] | ||
[[File: Kładka_piesza_na_Spichlerze.jpg | thumb| Kładka obrotowa nad Motławą, zamknięta]] | [[File: Kładka_piesza_na_Spichlerze.jpg | thumb| Kładka obrotowa nad Motławą, zamknięta]] | ||
− | '''KŁADKA PIESZA OBROTOWA''' przez [[MOTŁAWA | Motławę]], otwierana w poziomie, łącząca północny cypel [[SPICHLERZE | Spichlerzy]] z [[DŁUGIE POBRZEŻE | Długim Pobrzeżem]], na wysokości [[ŚWIĘTEGO DUCHA | ul. św. Ducha]]. W 2015 władze miasta Gdańska z partnerem rewitalizacji cypla Spichlerzy – firmą Granaria Development Gdańsk (konsorcjum firm Immobel Poland oraz Multibud Ciurzyński) (zob.[[GRANARIA | Granaria]]) – ogłosiły konkurs architektoniczny na projekt kładki. Z propozycji siedmiu zespołów projektowych 19 I 2016 wybrano projekty pracowni Autorskie Studio Architektury ASA-Architekci Sp. z o.o. z Rzeszowa oraz Studio Bednarski Ltd. z Londynu. Do realizacji skierowano drugi z nich. <br/><br/> | + | '''KŁADKA PIESZA OBROTOWA''' przez [[MOTŁAWA | Motławę]], otwierana w poziomie, łącząca północny cypel [[SPICHLERZE | Spichlerzy]] z [[DŁUGIE POBRZEŻE | Długim Pobrzeżem]], na wysokości [[ŚWIĘTEGO DUCHA, ulica | ul. św. Ducha]]. W 2015 władze miasta Gdańska z partnerem rewitalizacji cypla Spichlerzy – firmą Granaria Development Gdańsk (konsorcjum firm Immobel Poland oraz Multibud Ciurzyński) (zob.[[GRANARIA | Granaria]]) – ogłosiły konkurs architektoniczny na projekt kładki. Z propozycji siedmiu zespołów projektowych 19 I 2016 wybrano projekty pracowni Autorskie Studio Architektury ASA-Architekci Sp. z o.o. z Rzeszowa oraz Studio Bednarski Ltd. z Londynu. Do realizacji skierowano drugi z nich. <br/><br/> |
Budowę rozpoczęto w lutym 2018, prace podwodne (budowa 100-tonowej podpory kładki w nurcie Motławy), trwające od kwietnia do czerwca, wykonała firma Aarsleff. Budowę przerwano na czas sezonu letniego. 23 VIII 2019 na miejsce budowy dostarczono główny element kładki (50 m długości, 4,5 szerokości, około 180 ton), wykonany w elbląskiej firmie Metal Service Center i dostarczony do Gdańska drogą wodną przez rzeki Elbląg, Nogat, Szkarpawę i Martwą Wisłę specjalnym pontonem pchanym przez holownik „Hetman”. Zamontowany został bez użycia dźwigów, metodą nasuwową. 24 i 25 XII 2019 udostępniona czasowo zwiedzającym, oddana do stałego użytku 1 VII 2020.<br/><br/> | Budowę rozpoczęto w lutym 2018, prace podwodne (budowa 100-tonowej podpory kładki w nurcie Motławy), trwające od kwietnia do czerwca, wykonała firma Aarsleff. Budowę przerwano na czas sezonu letniego. 23 VIII 2019 na miejsce budowy dostarczono główny element kładki (50 m długości, 4,5 szerokości, około 180 ton), wykonany w elbląskiej firmie Metal Service Center i dostarczony do Gdańska drogą wodną przez rzeki Elbląg, Nogat, Szkarpawę i Martwą Wisłę specjalnym pontonem pchanym przez holownik „Hetman”. Zamontowany został bez użycia dźwigów, metodą nasuwową. 24 i 25 XII 2019 udostępniona czasowo zwiedzającym, oddana do stałego użytku 1 VII 2020.<br/><br/> | ||
Ma długość 57 m, szerokość 4,5 m, wsparta jest na sztucznej wyspie pośrodku Motławy, zawierającej mechanizm obrotowy kładki, czas otwierania wynosi 2 minuty. Pod nią przepływają dwa kanały żeglugowe po 26 m długości i 4,5 m szerokości. W razie awarii – po przyczepieniu lin – możliwa do przesunięcia siłą rąk ludzkich. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | Ma długość 57 m, szerokość 4,5 m, wsparta jest na sztucznej wyspie pośrodku Motławy, zawierającej mechanizm obrotowy kładki, czas otwierania wynosi 2 minuty. Pod nią przepływają dwa kanały żeglugowe po 26 m długości i 4,5 m szerokości. W razie awarii – po przyczepieniu lin – możliwa do przesunięcia siłą rąk ludzkich. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 18:17, 7 paź 2023
KŁADKA PIESZA OBROTOWA przez Motławę, otwierana w poziomie, łącząca północny cypel Spichlerzy z Długim Pobrzeżem, na wysokości ul. św. Ducha. W 2015 władze miasta Gdańska z partnerem rewitalizacji cypla Spichlerzy – firmą Granaria Development Gdańsk (konsorcjum firm Immobel Poland oraz Multibud Ciurzyński) (zob. Granaria) – ogłosiły konkurs architektoniczny na projekt kładki. Z propozycji siedmiu zespołów projektowych 19 I 2016 wybrano projekty pracowni Autorskie Studio Architektury ASA-Architekci Sp. z o.o. z Rzeszowa oraz Studio Bednarski Ltd. z Londynu. Do realizacji skierowano drugi z nich.
Budowę rozpoczęto w lutym 2018, prace podwodne (budowa 100-tonowej podpory kładki w nurcie Motławy), trwające od kwietnia do czerwca, wykonała firma Aarsleff. Budowę przerwano na czas sezonu letniego. 23 VIII 2019 na miejsce budowy dostarczono główny element kładki (50 m długości, 4,5 szerokości, około 180 ton), wykonany w elbląskiej firmie Metal Service Center i dostarczony do Gdańska drogą wodną przez rzeki Elbląg, Nogat, Szkarpawę i Martwą Wisłę specjalnym pontonem pchanym przez holownik „Hetman”. Zamontowany został bez użycia dźwigów, metodą nasuwową. 24 i 25 XII 2019 udostępniona czasowo zwiedzającym, oddana do stałego użytku 1 VII 2020.
Ma długość 57 m, szerokość 4,5 m, wsparta jest na sztucznej wyspie pośrodku Motławy, zawierającej mechanizm obrotowy kładki, czas otwierania wynosi 2 minuty. Pod nią przepływają dwa kanały żeglugowe po 26 m długości i 4,5 m szerokości. W razie awarii – po przyczepieniu lin – możliwa do przesunięcia siłą rąk ludzkich.