FIROGA, osiedle
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
'''FIROGA''', osiedle w dzielnicy [[MATARNIA | Matarnia]], od północy graniczy z [[KLUKOWO | Klukowem]], od zachodu z [[RĘBIECHOWO | Rębiechowem]], od południa z [[BYSEWO | Bysewem]], na którego gruntach powstała. Początkowo od 1664 (pierwsza wzmianka) karczma, zbudowana przy skrzyżowaniu obecnej ul. Słowackiego z Szybowcową (Judenweg, przed budową lotniska łączącą się z traktem Gdańsk–Żukowo); jej właścicielem był Simon Firoga, od którego osiedle wzięło nazwę. W okresie nowożytnym wieś była własnością królewską, w 1 połowie XVIII wieku, z Bysewem i kluczem dóbr z ośrodkiem w Leźnie, w posiadaniu możnej szlacheckiej rodziny Przebendowskich, od 1767 kasztelana elbląskiego Jana Michała Grabowskiego.<br/><br/> | '''FIROGA''', osiedle w dzielnicy [[MATARNIA | Matarnia]], od północy graniczy z [[KLUKOWO | Klukowem]], od zachodu z [[RĘBIECHOWO | Rębiechowem]], od południa z [[BYSEWO | Bysewem]], na którego gruntach powstała. Początkowo od 1664 (pierwsza wzmianka) karczma, zbudowana przy skrzyżowaniu obecnej ul. Słowackiego z Szybowcową (Judenweg, przed budową lotniska łączącą się z traktem Gdańsk–Żukowo); jej właścicielem był Simon Firoga, od którego osiedle wzięło nazwę. W okresie nowożytnym wieś była własnością królewską, w 1 połowie XVIII wieku, z Bysewem i kluczem dóbr z ośrodkiem w Leźnie, w posiadaniu możnej szlacheckiej rodziny Przebendowskich, od 1767 kasztelana elbląskiego Jana Michała Grabowskiego.<br/><br/> | ||
− | Historyczna zabudowa koncentrowała się między obecnymi ulicami Szybowcową a Śmigłową; w latach 70. XVIII wieku funkcjonowała tam cegielnia, w początku XIX wieku już dwie: na terenie obecnych budynków administracyjnych lotniska i po stronie przeciwnej, obecnie parking lotniska | + | Historyczna zabudowa koncentrowała się między obecnymi ulicami Szybowcową a Śmigłową; w latach 70. XVIII wieku funkcjonowała tam cegielnia, w początku XIX wieku już dwie: na terenie obecnych budynków administracyjnych lotniska i po stronie przeciwnej, obecnie parking lotniska. W 1938 liczyła piętnaście domów. 1 I 1973 włączona w granice administracyjne Gdańska. Na obszarze osiedla powstała infrastruktura (terminal, parkingi) lotniska Rębiechowo ([[LOTNISKA | lotniska]]), obecnie pojawiają się biurowce. Od 1921 położona przy linii kolejowej Osowa–Kokoszki, używanej następnie tylko na odcinku Osowa–Firoga do transportu paliw na lotnisko, a po budowie [[LINIA KOLEJOWA NUMER 248 | linii kolejowa numer 248]] (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) kończącej się w punkcie Matarnia. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 17:49, 1 wrz 2023
FIROGA, osiedle w dzielnicy Matarnia, od północy graniczy z Klukowem, od zachodu z Rębiechowem, od południa z Bysewem, na którego gruntach powstała. Początkowo od 1664 (pierwsza wzmianka) karczma, zbudowana przy skrzyżowaniu obecnej ul. Słowackiego z Szybowcową (Judenweg, przed budową lotniska łączącą się z traktem Gdańsk–Żukowo); jej właścicielem był Simon Firoga, od którego osiedle wzięło nazwę. W okresie nowożytnym wieś była własnością królewską, w 1 połowie XVIII wieku, z Bysewem i kluczem dóbr z ośrodkiem w Leźnie, w posiadaniu możnej szlacheckiej rodziny Przebendowskich, od 1767 kasztelana elbląskiego Jana Michała Grabowskiego.
Historyczna zabudowa koncentrowała się między obecnymi ulicami Szybowcową a Śmigłową; w latach 70. XVIII wieku funkcjonowała tam cegielnia, w początku XIX wieku już dwie: na terenie obecnych budynków administracyjnych lotniska i po stronie przeciwnej, obecnie parking lotniska. W 1938 liczyła piętnaście domów. 1 I 1973 włączona w granice administracyjne Gdańska. Na obszarze osiedla powstała infrastruktura (terminal, parkingi) lotniska Rębiechowo ( lotniska), obecnie pojawiają się biurowce. Od 1921 położona przy linii kolejowej Osowa–Kokoszki, używanej następnie tylko na odcinku Osowa–Firoga do transportu paliw na lotnisko, a po budowie linii kolejowa numer 248 (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) kończącej się w punkcie Matarnia.