WIADUKT KOLEJOWY WRZESZCZ–ZASPA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} Category: Hasła w przygotowaniu”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File: Widukt_Gdańsk_Zaspa.jpg |thumb| Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Braci Lewoniewskich, 2021]]
 +
 +
 +
'''WIADUKT KOLEJOWY [[WRZESZCZ |WRZESZCZ]] Dolny –[[ZASPA |Zaspa Młyniec]]''', w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Wybudowany w 1914 ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (Huta Pokój, huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami o rozpiętości 54 m i o rozstawie 8 m. Po wybudowaniu umożliwił komunikację nad torami kolejowymi z lotniskiem na Zaspie, biegnąca po nim ulica pierwotnie nosiła nazwę Flughafenstrasse.<br/><br/>
 +
Remontowany w 1946 i w latach 60. XX wieku. Uległ poważnej awarii budowlanej 10 X 2004 około godziny 22:30, kiedy z powodu korozji (doszukiwano się też efektu trzęsienia ziemi odnotowanego w Polsce 20 IX 2004) zerwała się jedna z poziomych metalowych belek podtrzymujących konstrukcję, uszkadzając jedną z sieci trakcyjnych. Na dobę zamknięto odbywający się po nim ruch pociągów i na 51 dni odbywający się na nim ruch samochodów. Po ekspertyzach uzyskanych z Politechniki Gdańskiej ruch samochodowy przywrócono 24 XI 2004, z ograniczeniem do 3,5 tony masy. Na każdym z wjazdów zamontowano po dwie bariery uniemożliwiające wjazd pojazdom cięższym (pierwsza elastyczna, ostrzegająca, druga sztywna).<br/><br/>
 +
Po opracowaniu do czerwca 2005 dokumentacji technicznej, ogłoszony 25 sierpnia przetarg na wyremontowanie wiaduktu i ul. Braci Lewoniewskich (500 m) wygrało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA. Przebudowę zrealizowano w okresie od marca do listopada 2006. Wiadukt w nocy z 11 na 12 V 2006 podniesiono o dwa metry (odcięto i podniesiono kratownicę, wymieniono pomost, przedłużono filary i na nowy pomost opuszczono kratownicę), wymieniono też łożyska na ceglanych przyczółkach (wyremontowanych, z zachowaniem historycznego wyglądu), zamontowano nowy pomost, wyremontowano schody prowadzące na [[PRZYSTANEK KOLEJOWY GDAŃSK ZASPA | przystanek kolejowy Gdańsk Zaspa]] i w kierunku dzielnicy Zaspa-Młyniec. Po remoncie wiadukt osiągnął nośność 40 ton, otrzymał niebieską iluminację. {{author:RED}}
 +
 
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
 
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]

Wersja z 16:29, 29 sie 2023

Wiadukt kolejowy w ciągu ul. Braci Lewoniewskich, 2021


WIADUKT KOLEJOWY WRZESZCZ Dolny –Zaspa Młyniec, w ciągu ul. Braci Lewoniewskich. Wybudowany w 1914 ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (Huta Pokój, huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami o rozpiętości 54 m i o rozstawie 8 m. Po wybudowaniu umożliwił komunikację nad torami kolejowymi z lotniskiem na Zaspie, biegnąca po nim ulica pierwotnie nosiła nazwę Flughafenstrasse.

Remontowany w 1946 i w latach 60. XX wieku. Uległ poważnej awarii budowlanej 10 X 2004 około godziny 22:30, kiedy z powodu korozji (doszukiwano się też efektu trzęsienia ziemi odnotowanego w Polsce 20 IX 2004) zerwała się jedna z poziomych metalowych belek podtrzymujących konstrukcję, uszkadzając jedną z sieci trakcyjnych. Na dobę zamknięto odbywający się po nim ruch pociągów i na 51 dni odbywający się na nim ruch samochodów. Po ekspertyzach uzyskanych z Politechniki Gdańskiej ruch samochodowy przywrócono 24 XI 2004, z ograniczeniem do 3,5 tony masy. Na każdym z wjazdów zamontowano po dwie bariery uniemożliwiające wjazd pojazdom cięższym (pierwsza elastyczna, ostrzegająca, druga sztywna).

Po opracowaniu do czerwca 2005 dokumentacji technicznej, ogłoszony 25 sierpnia przetarg na wyremontowanie wiaduktu i ul. Braci Lewoniewskich (500 m) wygrało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych SA. Przebudowę zrealizowano w okresie od marca do listopada 2006. Wiadukt w nocy z 11 na 12 V 2006 podniesiono o dwa metry (odcięto i podniesiono kratownicę, wymieniono pomost, przedłużono filary i na nowy pomost opuszczono kratownicę), wymieniono też łożyska na ceglanych przyczółkach (wyremontowanych, z zachowaniem historycznego wyglądu), zamontowano nowy pomost, wyremontowano schody prowadzące na przystanek kolejowy Gdańsk Zaspa i w kierunku dzielnicy Zaspa-Młyniec. Po remoncie wiadukt osiągnął nośność 40 ton, otrzymał niebieską iluminację. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania