REINHOLD, firma

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 47: Linia 47:
 
<br />Po śmierci Desideriusa Siedlera sen. (od 1889 roku także członka [[KORPORACJA KUPCÓW GDAŃSKICH | Korporacji Kupców]]) jego spadkobiercą został syn Desiderius Siedler jr (II) (1861–1915), kontynuujący dotychczasową działalność firmy. W latach 1892–1897 jego wspólnikiem i prokurentem firmy był kupiec August Borowski. Okres I wojny światowej ograniczył zasięg działalności firmy do rejonu Morza Bałtyckiego i portów niemieckich. Desiderius Siedler jr zmarł z żalu po stracie na froncie starszego syna Desideriusa III (1892–1914). Po jego śmierci kierownictwo przejęła wdowa Maria Siedler z domu Müller (1871 Polzow w Uckermark – 7 VI 1939 Berlin, pochowana w Gdańsku), żona Desideriusa Siedlera jr. od 5 VI 1891. Prowadziła ją przy pomocy prokurentów. <br/><br/>  
 
<br />Po śmierci Desideriusa Siedlera sen. (od 1889 roku także członka [[KORPORACJA KUPCÓW GDAŃSKICH | Korporacji Kupców]]) jego spadkobiercą został syn Desiderius Siedler jr (II) (1861–1915), kontynuujący dotychczasową działalność firmy. W latach 1892–1897 jego wspólnikiem i prokurentem firmy był kupiec August Borowski. Okres I wojny światowej ograniczył zasięg działalności firmy do rejonu Morza Bałtyckiego i portów niemieckich. Desiderius Siedler jr zmarł z żalu po stracie na froncie starszego syna Desideriusa III (1892–1914). Po jego śmierci kierownictwo przejęła wdowa Maria Siedler z domu Müller (1871 Polzow w Uckermark – 7 VI 1939 Berlin, pochowana w Gdańsku), żona Desideriusa Siedlera jr. od 5 VI 1891. Prowadziła ją przy pomocy prokurentów. <br/><br/>  
  
1 I 1920 wspólnikiem został [[BOSSELMANN EDUARD, armator, poseł do Volkstagu | Eduard Bosselmann]], siostrzeniec Desideriusa Siedlera jr. (II), ożeniony potem z córką Desideriusa, Edith Siedler. W 1923 firma dysponowała parowcami „Oberpräsidnet Delbruck” (1600 DTW), „F. G. Reinhold” (1600 DTW), „Desiderius Siedler” (680 DTW), „Edith Bosselmann” (680 DTW – pierwszy statek tej nazwy w dziejach firmy) i „Marie Sedler” (625 DTW). Świetnie przygotowany do zawodu Desiderius Siedler jr. (II) ożywił działalność firmy, utworzył siostrzane przedsiębiorstwo Seereederei Danzig AG o podobnych zadaniach, posiadające w 1923 roku: jeden mały parowiec („Adlerhorst”) do żeglugi kabotażowej (625 DTW) oraz trzy duże parowce o tonażu od 3500 („Bosporus”) do 4500 DTW („Galata” i „Marmara”), przystosowane do żeglugi oceanicznej. Drugą, utworzoną przez niego 1 I 1924, spółką z o.o. Danziger Stauereibetrieb GmbH, był zakład sztauerski, wyodrębniony z firmy Reinhold F.G. W 1936 współwłaścicielem firmy został młodszy syn Desideriusa Siedlera jr., Hans Günther Siedler (1904–2001), w 1939 przejął kierownictwo, pozostali członkowie rodziny byli udziałowcami. <br/><br/>  
+
1 I 1920 wspólnikiem został [[BOSSELMANN EDUARD, armator, poseł do Volkstagu | Eduard Bosselmann]], siostrzeniec Desideriusa Siedlera jr. (II), ożeniony potem z córką Desideriusa, Edith Siedler. W 1923 firma dysponowała parowcami „Oberpräsidnet Delbruck” (1600 DTW), „F. G. Reinhold” (1600 DTW), „Desiderius Siedler” (680 DTW), „Edith Bosselmann” (680 DTW – pierwszy statek tej nazwy w dziejach firmy) i „Marie Sedler” (625 DTW). Świetnie przygotowany do zawodu Desiderius Siedler jr. (II) ożywił działalność firmy, utworzył siostrzane przedsiębiorstwo Seereederei Danzig AG (Żegluga Morska Gdańsk SA) o podobnych zadaniach, posiadające w 1923: jeden mały parowiec („Adlerhorst”) do żeglugi kabotażowej (625 DTW) oraz trzy duże parowce o tonażu od 3500 („Bosporus”) do 4500 DTW („Galata” i „Marmara”), przystosowane do żeglugi oceanicznej. Drugą, utworzoną przez niego 1 I 1924, spółką z o.o. Danziger Stauereibetrieb GmbH, był zakład sztauerski, wyodrębniony z firmy Reinhold F.G. W 1936 współwłaścicielem firmy został młodszy syn Desideriusa Siedlera jr., Hans Günther Siedler (1904–2001), w 1939 przejął kierownictwo, pozostali członkowie rodziny byli udziałowcami. <br/><br/>  
  
W 1928 główna siedziba firmy znajdowała się przy Hopfengasse 33 (ul. Chmielna), w latach 1934–1939 przy Mattenbuden 30 (ul. Szopy). Po zakończeniu II wojny światowej zamieszkał z rodziną w Lubece i reaktywował tam w 1946 firmę pod dawną nazwą. Dział następnie w Lubece i w Hamburgu. Posiadała w 1946 kilka statków, które ocalały z wojennej zawieruchy, w 1967 sprzedała ostatni z posiadanych statków, „St. Jacob”. W 2001 firma została zlikwidowana i wykreślona z rejestru handlowego przez ostatniego jej właściciela, Hansa Jobsta Siedlera (ur. 13 I 1941 Gdańsk). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
W 1928 główna siedziba firmy znajdowała się przy Hopfengasse 33 (ul. Chmielna), w latach 1934–1939 przy Mattenbuden 30 (ul. Szopy). Po zakończeniu II wojny światowej zamieszkał z rodziną w Lubece i reaktywował tam w 1946 firmę pod dawną nazwą. Działała następnie w Lubece i w Hamburgu. Posiadała w 1946 kilka statków, które ocalały z wojennej zawieruchy, w 1967 sprzedała ostatni z posiadanych statków, „St. Jacob”. W 2001 firma została zlikwidowana i wykreślona z rejestru handlowego przez ostatniego jej właściciela, Hansa Jobsta Siedlera (ur. 13 I 1941 Gdańsk). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 09:51, 9 lip 2023

Friedrich Gottlieb Reinhold
Desiderius Wilhelm Adolph Siedler senior
Siedziba firmy przy Brotbänkengasse 26 (ul. Chlebnicka), kamienica trzecia od prawej (naprzeciwko Domu Angielskiego), widok od skrzyżowania z ul. Pończoszników, w prawo ul. Dziana
Parowiec „Carlos”, największa swego czasu jednostka firmy Reinhold F.G., 1884, fot. Rudolf Theodor Kuhn
Parowiec „F. G. Reinhold”
Parowiec „Marie Sedler”


REINHOLD, F.G. Reinhold, firma armatorsko-spedycyjna. Założona w 1858 przez Friedricha Gottlieba Reinholda (7 V 1801 Gdańsk – 8 IX 1878 Gdańsk), w 1831 właściciela firmy handlu hurtowego zbożem, z kantorem przy Poggenpfuhl 35 (ul. Żabi Kruk), w 1839 przy Dienergasse 14 (obecnie nie istnieje, do 1945 przedłużenie ul. Hintergasse (ul. Za Murami)). Wykorzystując nabytą dawną firmę armatorską, David R. Reehtz w 1858 założył firmę Reinhold F.G. Obsługiwała ona statki w porcie gdańskim i na redzie. Kantor mieścił się w nabytej w 1854 od Karla Theodora Lemcke kamienicy przy Heilige-Geist-Gasse 78 (ul. św. Ducha 115/117).

W 1863 prokurentem firmy został Desiderius Wilhelm Adolph Siedler sen. (1 III 1833 Szczecinek – 14 V 1889 Gdańsk), od 1866 jej współwłaściciel. Po śmierci założyciela jej jedyny właściciel. Syn wspólnika, Paul Friedrich Robert Reinhold (1832–1901), pracował w firmie jako prokurent. Desiderius Siedler sen. przekształcił ją po 1878 w firmę armatorsko-maklerską. Kantor firmy przeniesiono do kamienicy (nabytej około 1870 przez Desideriusa Siedlera) przy Brotbänkengasse 26 (ul. Chlebnicka), gdzie istniał do około 1925. Agencja firmy działała także w Nowym Porcie, w latach 1884–1897 przy Hafenstraße 4 (ulica obecnie nie istnieje), od 1905 przy Wolterstraße 2 (ul. Wąska). Po 1880 statki firmy pływały regularnie do Szwecji, Norwegii, Rosji (Petersburga), Anglii, Holandii, Belgii. Po 1880 w skład jej taboru wchodziły wyłącznie niewielkie parowce kabotażowe.

Tonaż taboru firmy F.G. Reinhold
Rok Liczba Tonaż
1884 5 2 242 NRT
1894 9 3 746 NRT
1904 8 3 507 NRT
1914 6 2 946 NRT
1923 5 5 200 TDW
1925–1945 8 8 500–12 300 TDW
MrGl


Po śmierci Desideriusa Siedlera sen. (od 1889 roku także członka Korporacji Kupców) jego spadkobiercą został syn Desiderius Siedler jr (II) (1861–1915), kontynuujący dotychczasową działalność firmy. W latach 1892–1897 jego wspólnikiem i prokurentem firmy był kupiec August Borowski. Okres I wojny światowej ograniczył zasięg działalności firmy do rejonu Morza Bałtyckiego i portów niemieckich. Desiderius Siedler jr zmarł z żalu po stracie na froncie starszego syna Desideriusa III (1892–1914). Po jego śmierci kierownictwo przejęła wdowa Maria Siedler z domu Müller (1871 Polzow w Uckermark – 7 VI 1939 Berlin, pochowana w Gdańsku), żona Desideriusa Siedlera jr. od 5 VI 1891. Prowadziła ją przy pomocy prokurentów.

1 I 1920 wspólnikiem został Eduard Bosselmann, siostrzeniec Desideriusa Siedlera jr. (II), ożeniony potem z córką Desideriusa, Edith Siedler. W 1923 firma dysponowała parowcami „Oberpräsidnet Delbruck” (1600 DTW), „F. G. Reinhold” (1600 DTW), „Desiderius Siedler” (680 DTW), „Edith Bosselmann” (680 DTW – pierwszy statek tej nazwy w dziejach firmy) i „Marie Sedler” (625 DTW). Świetnie przygotowany do zawodu Desiderius Siedler jr. (II) ożywił działalność firmy, utworzył siostrzane przedsiębiorstwo Seereederei Danzig AG (Żegluga Morska Gdańsk SA) o podobnych zadaniach, posiadające w 1923: jeden mały parowiec („Adlerhorst”) do żeglugi kabotażowej (625 DTW) oraz trzy duże parowce o tonażu od 3500 („Bosporus”) do 4500 DTW („Galata” i „Marmara”), przystosowane do żeglugi oceanicznej. Drugą, utworzoną przez niego 1 I 1924, spółką z o.o. Danziger Stauereibetrieb GmbH, był zakład sztauerski, wyodrębniony z firmy Reinhold F.G. W 1936 współwłaścicielem firmy został młodszy syn Desideriusa Siedlera jr., Hans Günther Siedler (1904–2001), w 1939 przejął kierownictwo, pozostali członkowie rodziny byli udziałowcami.

W 1928 główna siedziba firmy znajdowała się przy Hopfengasse 33 (ul. Chmielna), w latach 1934–1939 przy Mattenbuden 30 (ul. Szopy). Po zakończeniu II wojny światowej zamieszkał z rodziną w Lubece i reaktywował tam w 1946 firmę pod dawną nazwą. Działała następnie w Lubece i w Hamburgu. Posiadała w 1946 kilka statków, które ocalały z wojennej zawieruchy, w 1967 sprzedała ostatni z posiadanych statków, „St. Jacob”. W 2001 firma została zlikwidowana i wykreślona z rejestru handlowego przez ostatniego jej właściciela, Hansa Jobsta Siedlera (ur. 13 I 1941 Gdańsk). MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania