WESTERPLATTE, prom pasażerski
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
'''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla armatora [[GIBSONE ALEXANDER III, armator, radny | Alexandra Gibsone’a]]. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z [[NOWY PORT | Nowego Portu]] na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]].<br/><br/> | '''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla armatora [[GIBSONE ALEXANDER III, armator, radny | Alexandra Gibsone’a]]. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z [[NOWY PORT | Nowego Portu]] na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]].<br/><br/> | ||
− | Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]); używany był do przewozu pracowników na odcinku [[OSTRÓW | Ostrów]] – [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. W 1925 przebudowany w [[STOCZNIA WOJANA | Stoczni Wojana]] na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie | + | Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. [[KANAŁ KASZUBSKI | Kanał Kaszubski]]); używany był do przewozu pracowników na odcinku [[OSTRÓW | Ostrów]] – [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. W 1925 przebudowany w [[STOCZNIA WOJANA | Stoczni Wojana]] na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
− | + |
Wersja z 08:56, 12 cze 2023
„WESTERPLATTE”, prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga pięć osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 w Stoczni Klawittera dla armatora Alexandra Gibsone’a. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig (Żegluga Gdańska SA, Gdańsk), od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig (Wiślano-Gdańska Żegluga Parowa i Kąpielisko SA, Gdańsk). Przewoził kuracjuszy z Nowego Portu na Westerplatte.
Od 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung (Zarząd Kanału im. Cesarza Wilhelma, zob. Kanał Kaszubski); używany był do przewozu pracowników na odcinku Ostrów – Przeróbka. W 1925 przebudowany w Stoczni Wojana na śrubowiec (55 KM). W 1945 zatopiony w Nowym Porcie.