BRAMA KAROWA
Linia 7: | Linia 7: | ||
'''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak [[BRAMY MIEJSKIE | bramy]] Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.<br/><br/> | '''BRAMA KAROWA''' (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części [[MURY OBRONNE | murów obronnych]] [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Starego Przedmieścia]], zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak [[BRAMY MIEJSKIE | bramy]] Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.<br/><br/> | ||
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/> | Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.<br/><br/> | ||
− | W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek prezydium policji]], obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | W 1563 roku zasypana, w 1571 [[KRAMER HANS, architekt, fortyfikator | Hans Kramer]] wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono [[BUDYNEK PREZYDIUM POLICJI | budynek prezydium policji]], obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. {{author: GS}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 11:51, 18 gru 2022

BRAMA KAROWA (niezachowana), lądowa, w północno-zachodniej części ► murów obronnych ► Starego Przedmieścia, zamykała od zachodu wylot obecnej ul. Podwale Przedmiejskie. Wzniesiona z cegły w 1462, w formie architektonicznej (podobnie jak ► bramy Starego Miasta: Bożego Ciała i gotycka św. Jakuba) wywodziła się z flandryjskiego typu bramy dwuwieżowej.
Między masywnymi, ceglanymi wieżami był wysoki, przesklepiony przejazd, nad którym znajdowały się izby straży. Ostatnią kondygnację wieńczyły machikuły o konstrukcji szachulcowej. Całość nakryta stromym dachem walmowym. Rozmiary: szerokość 22 m, głębokość 8 m i wysokość 18 m (do podstawy dachu). Grubość muru od strony przedpola wynosiła około 3 m. Elewacje od strony przedpola były pozbawione elementów dekoracyjnych, poza wykonaną z kamienia, zwieńczoną ostrym łukiem obudową przejazdu. Od strony miasta ozdobę stanowiły po bokach wykonane z cegły i przesklepione półokrągło pojedyncze blendy, pośrodku zaś duża blenda zwieńczona poczwórnym łukiem wspartym na kamiennych konsolach.
W 1563 roku zasypana, w 1571 ► Hans Kramer wykorzystał ją jako prochownię zaprojektowanego przez siebie bastionu Karowego. Wówczas rozebrano dach i szachulcową galerię machikuł. Wraz z rozbiórką bastionu Karowego (1895) w 1896 przestała istnieć. Na jej miejscu, przy Karrenwall (ul. Okopowa 9) wzniesiono ► budynek prezydium policji, obecnie siedziba Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.