DANUTA, jacht
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''„DANUTA”''', jacht Polskiego Klubu Morskiego ([[ŻEGLARSTWO | żeglarstwo]]), klasy R-6. Pomysł jego budowy w celu rywalizacji z niemieckimi klubami żeglarskimi poddał [[ZIÓŁKOWSKI TADEUSZ BONIFACY | kapitan Tadeusz Ziółkowski]]. Jednostkę zaprojektował norweski inżynier Bjarne Aas, a zbudowano ją w 1936 | + | '''„DANUTA”''', jacht Polskiego Klubu Morskiego ([[ŻEGLARSTWO | żeglarstwo]]), klasy R-6. Pomysł jego budowy w celu rywalizacji z niemieckimi klubami żeglarskimi poddał [[ZIÓŁKOWSKI TADEUSZ BONIFACY, kapitan żeglugi wielkiej | kapitan Tadeusz Ziółkowski]]. Jednostkę zaprojektował norweski inżynier Bjarne Aas, a zbudowano ją w 1936 w gdańskiej stoczni Kroppa ([[STOCZNIA JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO | Stocznia Jachtowa im. J. Conrada-Korzeniowskiego]]). Matką chrzestną została Danuta Ziółkowska (po mężu Dancewicz, 1927–2011), córka Tadeusza Ziółkowskiego.<br/><br/> |
− | Jacht był prototypem i według projektu miał spełniać wymogi nowoczesnej jednostki, został jednak wykonany z niedoskonałych, tańszych materiałów, jednocześnie brakowało czasu na poprawki pokonstrukcyjne. W lipcu 1936 | + | Jacht był prototypem i według projektu miał spełniać wymogi nowoczesnej jednostki, został jednak wykonany z niedoskonałych, tańszych materiałów, jednocześnie brakowało czasu na poprawki pokonstrukcyjne. W lipcu 1936 zgłoszono go do regat w Sopocie (12–20 lipca 1936) i do udziału w XI Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie ([[OLIMPIJCZYCY GDAŃSCY | olimpijczycy gdańscy]]). Do Kilonii, gdzie odbywały się zmagania żeglarskie, jacht został przetransportowany statkiem i otaklowany kilka dni przed rozpoczęciem zawodów. Z powodu zbyt późnego przybycia do Kilonii nie zdążono wytrymować nielicznych żagli i przeprowadzić treningów załogi, którą stanowili: kapitan Janusz Zalewski, Stanisław Zalewski, Juliusz Sieradzki, Alfons Olszewski (drużynowy I Gdańskiej Morskiej Drużyny Harcerzy im. Zygmunta Augusta z IV Hufca Morskiego Gdańskiej Chorągwi Harcerzy; [[HARCERSTWO | harcerstwo]]), Jan Łangowski, Józef Szajba. Kierownikiem ekipy olimpijskiej był Tadeusz Ziółkowski. Od 1 do 16 sierpnia 1936 uczestniczyli w zawodach, zajmując przedostatnie, 11 miejsce. Mimo bardzo dobrego startu jacht okazał się, jak na swoją klasę, zbyt ciężki.<br/><br/> |
− | W 1938 | + | W 1938, po udoskonaleniu konstrukcji, jednostka dowodzona przez Józefa Szajbę zdobyła puchar [[SENAT II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA 1920–1939 | Senatu II Wolnego Miasta Gdańska]] w regatach odbywających się z okazji Międzynarodowego Tygodnia Sportowego w Sopocie. Prawdopodobnie jacht został zniszczony przez Niemców podczas II wojny światowej. {{author: WP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 20:28, 23 lis 2022
„DANUTA”, jacht Polskiego Klubu Morskiego ( żeglarstwo), klasy R-6. Pomysł jego budowy w celu rywalizacji z niemieckimi klubami żeglarskimi poddał kapitan Tadeusz Ziółkowski. Jednostkę zaprojektował norweski inżynier Bjarne Aas, a zbudowano ją w 1936 w gdańskiej stoczni Kroppa ( Stocznia Jachtowa im. J. Conrada-Korzeniowskiego). Matką chrzestną została Danuta Ziółkowska (po mężu Dancewicz, 1927–2011), córka Tadeusza Ziółkowskiego.
Jacht był prototypem i według projektu miał spełniać wymogi nowoczesnej jednostki, został jednak wykonany z niedoskonałych, tańszych materiałów, jednocześnie brakowało czasu na poprawki pokonstrukcyjne. W lipcu 1936 zgłoszono go do regat w Sopocie (12–20 lipca 1936) i do udziału w XI Igrzyskach Olimpijskich w Berlinie ( olimpijczycy gdańscy). Do Kilonii, gdzie odbywały się zmagania żeglarskie, jacht został przetransportowany statkiem i otaklowany kilka dni przed rozpoczęciem zawodów. Z powodu zbyt późnego przybycia do Kilonii nie zdążono wytrymować nielicznych żagli i przeprowadzić treningów załogi, którą stanowili: kapitan Janusz Zalewski, Stanisław Zalewski, Juliusz Sieradzki, Alfons Olszewski (drużynowy I Gdańskiej Morskiej Drużyny Harcerzy im. Zygmunta Augusta z IV Hufca Morskiego Gdańskiej Chorągwi Harcerzy; harcerstwo), Jan Łangowski, Józef Szajba. Kierownikiem ekipy olimpijskiej był Tadeusz Ziółkowski. Od 1 do 16 sierpnia 1936 uczestniczyli w zawodach, zajmując przedostatnie, 11 miejsce. Mimo bardzo dobrego startu jacht okazał się, jak na swoją klasę, zbyt ciężki.
W 1938, po udoskonaleniu konstrukcji, jednostka dowodzona przez Józefa Szajbę zdobyła puchar Senatu II Wolnego Miasta Gdańska w regatach odbywających się z okazji Międzynarodowego Tygodnia Sportowego w Sopocie. Prawdopodobnie jacht został zniszczony przez Niemców podczas II wojny światowej.