OMNIBUSY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 3: Linia 3:
  
 
'''OMNIBUSY'''. Sześciokołowy, konny środek transportu zwany żurnalierą, zabierał do 20 pasażerów. Regularne kursy z Gdańska do Sopotu uruchomiono w 1823 – wcześniej niż w Paryżu (1828), Londynie (1829), Warszawie (1835), Berlinie (1839). Od 1830 omnibusy kursowały także do [[BRZEŹNO | Brzeźna]]. W 1842 powstało przedsiębiorstwo omnibusowe w formie spółki akcyjnej. Zaczęto budować pojazdy zwane „claudiusami” (od nazwiska berlińskiego wynalazcy). W 1843 claudiusy odjeżdżały sprzed hotelu De Leipzig na [[DŁUGI TARG | Długim Targu]] (późniejszy Du Nord, od 2009 [[HOTEL GDAŃSK RADISSON BLU | Hotel Gdańsk Radisson Blu]]).<br/><br/>
 
'''OMNIBUSY'''. Sześciokołowy, konny środek transportu zwany żurnalierą, zabierał do 20 pasażerów. Regularne kursy z Gdańska do Sopotu uruchomiono w 1823 – wcześniej niż w Paryżu (1828), Londynie (1829), Warszawie (1835), Berlinie (1839). Od 1830 omnibusy kursowały także do [[BRZEŹNO | Brzeźna]]. W 1842 powstało przedsiębiorstwo omnibusowe w formie spółki akcyjnej. Zaczęto budować pojazdy zwane „claudiusami” (od nazwiska berlińskiego wynalazcy). W 1843 claudiusy odjeżdżały sprzed hotelu De Leipzig na [[DŁUGI TARG | Długim Targu]] (późniejszy Du Nord, od 2009 [[HOTEL GDAŃSK RADISSON BLU | Hotel Gdańsk Radisson Blu]]).<br/><br/>
Przejazd do Sopotu kosztował 5 sgr (srebrnych groszy), do Brzeźna 1 ½ sgr od osoby. W 1864 przewozy omnibusów konnych zorganizowała na nowo firma Thiel, Goldweid und Hadlich. Na trasie do Sopotu kursowały trzy pojazdy, zabierające do 21 osób każdy. Cena przejazdu do [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]] wynosiła 2 ½ sgr, do [[OLIWA | Oliwy]] ½ guldena (4 1/6 sgr), do Sopotu 6 sgr.<br/><br/>
+
Przejazd do Sopotu kosztował 5 sgr (srebrnych groszy), do Brzeźna 1 ½ sgr od osoby. W 1864 przewozy omnibusów konnych zorganizowała na nowo firma Thiel, Goldweid und Hadlich, należąca do mieszkającego przy Bootsmanngasse 4 (ul. Bosmańska) Carla Gustava Thiela (1818–1874). Na trasie do Sopotu kursowały trzy pojazdy, zabierające do 21 osób każdy. Cena przejazdu do [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]] wynosiła 2 ½ sgr, do [[OLIWA | Oliwy]] ½ guldena (4 1/6 sgr), do Sopotu 6 sgr.<br/><br/>
 
Budowa [[KOLEJ | kolei]] żelaznej na tej trasie (1870) i uruchomienie [[TRAMWAJE | tramwaju konnego]] (1873) doprowadziły do spadku popularności omnibusów konnych i w końcu do ich zaniku. Pierwsze regularne kursy autoomnibusów, czyli [[AUTOBUSY MIEJSKIE | autobusów]], uruchomiono po I wojnie światowej. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
Budowa [[KOLEJ | kolei]] żelaznej na tej trasie (1870) i uruchomienie [[TRAMWAJE | tramwaju konnego]] (1873) doprowadziły do spadku popularności omnibusów konnych i w końcu do ich zaniku. Pierwsze regularne kursy autoomnibusów, czyli [[AUTOBUSY MIEJSKIE | autobusów]], uruchomiono po I wojnie światowej. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 14:34, 11 lis 2022

Konny omnibus na Długim Targu pod hotelem Du Nord, fragment fotografii Wilhelma Dreesena, 1893

OMNIBUSY. Sześciokołowy, konny środek transportu zwany żurnalierą, zabierał do 20 pasażerów. Regularne kursy z Gdańska do Sopotu uruchomiono w 1823 – wcześniej niż w Paryżu (1828), Londynie (1829), Warszawie (1835), Berlinie (1839). Od 1830 omnibusy kursowały także do Brzeźna. W 1842 powstało przedsiębiorstwo omnibusowe w formie spółki akcyjnej. Zaczęto budować pojazdy zwane „claudiusami” (od nazwiska berlińskiego wynalazcy). W 1843 claudiusy odjeżdżały sprzed hotelu De Leipzig na Długim Targu (późniejszy Du Nord, od 2009 Hotel Gdańsk Radisson Blu).

Przejazd do Sopotu kosztował 5 sgr (srebrnych groszy), do Brzeźna 1 ½ sgr od osoby. W 1864 przewozy omnibusów konnych zorganizowała na nowo firma Thiel, Goldweid und Hadlich, należąca do mieszkającego przy Bootsmanngasse 4 (ul. Bosmańska) Carla Gustava Thiela (1818–1874). Na trasie do Sopotu kursowały trzy pojazdy, zabierające do 21 osób każdy. Cena przejazdu do Wrzeszcza wynosiła 2 ½ sgr, do Oliwy ½ guldena (4 1/6 sgr), do Sopotu 6 sgr.

Budowa kolei żelaznej na tej trasie (1870) i uruchomienie tramwaju konnego (1873) doprowadziły do spadku popularności omnibusów konnych i w końcu do ich zaniku. Pierwsze regularne kursy autoomnibusów, czyli autobusów, uruchomiono po I wojnie światowej. AJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania